Okinawa, locul unde centenarii lucrează grădina în fiecare zi. Secretele longevităţii în „zonele albastre” ale Terrei
Foto: bluezones.com

Okinawa, locul unde centenarii lucrează grădina în fiecare zi. Secretele longevităţii în „zonele albastre” ale Terrei
Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

Există pe Terra mai multe așa numite "zone albastre", locuri unde oamenii trăiesc o viaţă mai îndelungată şi de mai bună calitate. Longevitatea este numitorul comun al locuitorilor din Ikaria - Grecia, Okinawa - Japonia, Sardinia - Italia, Nicoya -Costa Rica şi Loma Linda - California (SUA). Oamenii de ştiinţă încă încearcă să afle ce anume le permite locuitorilor de aici să ajungă la vârste de peste 90 şi chiar peste 100 de ani, păstrându-şi bucuria de a trăi şi vigoarea. Despre Ikaria, am scris într-un prim articol, acum ne oprim la Okinawa, Japonia, una dintre cele mai cunoscute „zone albastre” ale lumii.

Locuitorii insulelor din zonă au o rată foarte mică a incidenţei cancerului, demenţei sau a bolilor de inimă. Femeile de aici trăiesc cel mai mult din lume. Insulele de la capătul sudic al Japoniei au fost numite „ţara de nemuritori”, în urma studiilor evidenţiindu-se câteva motive care le prelungesc viaţa băştinaşilor.

Moai - reţeaua socială


Japonezii din Okinawa menţin o reţea socială puternică, numită „moai“ – un cerc de prieteni care se sprijină reciproc până la o vârstă înaintată şi care le oferă confortul de a şti că, indiferent ce greutăţi întâmpină, nu sunt singuri, reducându-se astfel nivelul anxietăţii şi al stresului. Insularii sunt capabili să lase în trecut anii de viaţă dificili şi să se bucure de plăcerile simple ale zilei de astăzi. Au învăţat să se facă plăcuţi şi să păstreze oameni mai tineri în compania lor  şi la o vârstă înaintată.

Ikigai - fericirea de a şti cine eşti şi ce ai de făcut


Locuitorii insulei au, de asemenea un puternică conştiinţă a scopului în viaţă, o adevărată forţă motrice pe care japonezii o numesc „ikigai“, descrisă pe larg de Dan Buettner, în volumul „Blue Zones: Lessons For Living Longer From The People Who’ve Lived The Longest” (Zone albastre: lecţii de longevitate de la oamenii care au trăit cel mai mult”- n.a.). Locuitorii vârstnici pot spune cu uşurinţă de ce se trezesc în fiecare zi. Existenţa lor are un scop clar, ei au roluri, responsabilităţi şi sentimentul că este nevoie de ei până la împlinirea vârstei de 100 de ani.

Grădinăritul şi mâncarea sănătoasă


Grădinăritul este una dintre principalele pasiuni ale centenarilor din Okinawa, care îşi asigură astfel o sursă de hrană bio, fac mişcare zilnic şi sunt implicaţi într-o activitate utilă, cu scop clar definit.  De altfel, locuitorii mai vârstnici din Okinawa au avut o dietă bazată pe plante cea mai mare parte din viaţa lor. Mesele lor formate din legume prăjite amestecate, cartofi dulci şi tofu, fiind bogate în nutrienţi şi sărace în calorii. Goya, cu antioxidanţii şi compuşii săi care scad glicemia, au o valoare nutriţională importantă. Centenarii mănâncă carne de porc, dar doar la ocazii ceremoniale rare şi în cantităţi mici. Consumă alge, peşte şi carne de pasări, dar carnea este puţină în ansamblul alimentaţiei. Dieta din Okinawa conţine alimente bogate în soia, cum ar fi tofu şi supa miso. Flavonoidele din tofu ajută la protejarea inimii şi la prevenirea cancerului de sân. Alimente din soia fermentată contribuie la o ecologie intestinală sănătoasă şi oferă beneficii nutriţionale excelente. Pelinul, ghimbirul, turmericul sunt nelipsite din orice grădină din Okinawa, toate având calităţi medicinale dovedite, mai ales că sunt consumate zilnic. 

Expunerea la soare


Vitamina D, produsă de organism atunci când este expus la lumina soarelui în mod regulat, înseamnă că oamenii au oase mai puternice şi mai sănătoase. Timpul petrecut zilnic afară le permite chiar şi locuitorilor în vârstă un aport de vitamina D optim pe tot parcursul anului. 

Multă mişcare


Insularii vârstnici merg mult pe jos şi sunt, cum spuneam, grădinari activi. În casele lor nu există decât un mobilier minimal. Rezidenţii iau masa şi se relaxează stând pe tatami aşezat pe podea. Faptul că oamenii în vârstă se aşează şi se ridică de pe podea de câteva zeci de ori pe zi duce la dezvoltarea unei musculaturi puternice a picioarelor şi la obţinerea echilibrului care ajută la protecţia împotriva căzăturilor periculoase.

Citit 1131 ori Ultima modificare Duminică, 25 Iulie 2021 14:08

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.