Escrocheria vine prin telefonul mobil

 Escrocheria vine prin telefonul mobil
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* În campaniile la care se oferă premii maşini, câştigătorii sunt invitaţi la sediul societăţii * Escrocii care se dau drept reprezentanţi ai unei companii telefonice vă vor convinge că prezenţa dumneavoastră nu este deloc necesară… *

Poliţiştii gălăţeni au primit în ultima perioadă tot mai multe sesizări de la cetăţeni care au fost victimele unor înşelăciuni comise prin intermediul telefonului mobil. Astfel, doar la nivelul oraşului nostru, în perioada iunie 2008-mai 2009 s-au înregistrat 23 cazuri de escrocherii cu mobilul, cele mai multe fiind reclamate anul acesta. 

Modul de operare

Din sesizările gălăţenilor, pot fi identificate mai multe tipuri de „abordări” ale viitoarelor victime. De cele mai multe ori, persoanele vizate de escroci sunt sunate pe mobil, de pe un număr privat, de către o persoană - de regulă  bărbat -, care se recomandă ca fiind reprezentant al unei firme cunoscute şi le anunţă că sunt câştigătorii unor premii consistente (autoturisme, telefoane mobile, sume de bani în lei sau euro etc.).

După ce le determină să le comunice datele de identitate (nume, adresă, seria şi numărul actului de identitate, cod numeric personal), sub pretextul „validării premiului”, persoanele sunt convinse să realizeze operaţiuni de reîncărcare, de pe telefonul mobil, a mai multor cartele prepay.

Abordări şi… abordări

În alte cazuri, persoanele înşelate sunt contactate telefonic de către presupuşi operatori ai unor firme de telefonie mobilă care, sub pretextul oferirii de minute gratuite drept bonus pentru fidelitate sau al remedierii unor erori în contul abonatului (costuri suplimentare nejustificate, convorbiri în străinătate etc.), le dau acestora instrucţiuni aparent pentru activarea respectivei opţiuni – în fapt, ei tastează codurile necesare reîncărcării unor cartele prepay cu diverse sume de bani.

Unele dintre victime au primit pe telefonul mobil un mesaj prin care erau anunţate că au câştigat un premiu (autoturisme, sume de bani, telefoane mobile etc.), indicându-li-se totodată un număr de telefon la care trebuie să sune pentru validarea câştigului. Apelând acest număr de telefon, ele au fost determinate de persoane necunoscute să efectueze aceleaşi operaţiuni de alimentare a unor cartele reîncărcabile.

Mesaje uşor de depistat

După cum s-a precizat anterior, nu sunt puţini cei care au dat curs unor astfel de solicitări, fiind înşelaţi cu sume cuprinse între 5 şi 300 euro. Asigurându-vă că Poliţia depune toate eforturile pentru identificarea autorilor şi tragerea lor la răspundere penală, oamenii legii consideră că modalitatea cea mai eficientă de prevenire a unor astfel de escrocherii este informarea populaţiei.

În consecinţă, oricât de mare ar fi tentaţia, înainte de a da curs unor solicitări primite de la necunoscuţi, vă recomandăm să aveţi în vedere faptul că orice campanie derulată de operatorii de telefonie mobilă sau de alte firme de prestigiu este intens mediatizată, campaniile publicitare derulându-se pe perioade considerabile de timp; prin urmare, dacă nu v-aţi înscris la un concurs, fiţi foarte prudenţi atunci când sunteţi anunţaţi că aţi câştigat un premiu şi nu sunaţi la numărul de telefon indicat în mesaje.

Fără maşină, dar cu banii la purtător

În general, campaniile în care se oferă drept premii autoturisme sunt lansate la Bucureşti, iar câştigătorii sunt invitaţi la sediul societăţii (personal şi având asupra lor actul de identitate în original) pentru îndeplinirea formalităţilor legale de punere în posesie şi pentru mediatizarea evenimentului. Escrocii vă vor convinge însă că prezenţa dumneavoastră nu este deloc necesară.

Manifestaţi prudenţă atunci când vi se solicită ca, în schimbul unor premii consistente, să trimiteţi diverse sume de bani în anumite conturi; de regulă, în campaniile sau concursurile organizate, câştigurile nu sunt condiţionate de oferirea unor beneficii companiei care vă premiază.

Da, la final, s-ar putea să vă regăsiţi resemnat, dar cu banii la locul lor. Într-adevăr, nu v-a crescut o maşină nouă în parcare, dar nici păcălit şi cu finanţele în pom nu vă numiţi…

Nu daţi datele personale!

Puteţi apela operatorul dumneavoastră de telefonie mobilă la numerele cunoscute ale serviciului de relaţii cu clienţii pentru a vă interesa dacă este în derulare un concurs sau o campanie de premiere a abonaţilor – mai mult ca sigur compania telefonică va fi iar cuprinsă de disperare la auzul veştii că alţi escroci se folosesc de numele ei…

Nu oferiţi niciodată telefonic, unor persoane necunoscute, date cu un caracter personal (nume, adresă, seria şi numărul documentului de identitate, codul numeric personal), oricât de tentante vi se par ofertele acestora şi nu efectuaţi niciun fel de operaţiuni (tastare coduri, serii de cifre) de pe telefonul dumneavoastră mobil la sugestia persoanelor care vă contactează.

Semnalele de alarmă

Deşi situaţiile sunt diverse, există câteva elemente comune ce caracterizează demersurile infracţionale de acest tip şi care ar putea să constituie semnale de alarmă pentru dumneavoastră în cazul în care primiţi un astfel de apel.

Astfel, dacă sunteţi abordat telefonic cu un discurs coerent, dar alert, uneori cu o uşoară notă de agresivitate, care nu lasă timp necesar interlocutorului pentru a pune întrebări suplimentare – ar trebui să vă puneţi deja întrebări. Pentru că operatorii de la serviciile de relaţii cu clienţii sunt politicoşi, folosesc un limbaj formal şi vă oferă toate informaţiile pe care le solicitaţi, spre deosebire de escrocii care nu vor să vă lase timp de gândire.

Cifrul ultimelor şase cifre

Vă poate face suspicios asupra veridicităţii mesajului şi apelarea cu număr privat (în majoritatea cazurilor sesizate) - operatorii de telefonie mobilă nu folosesc niciodată pentru a vă apela numere private sau care nu sunt afişate.

Nici solicitarea de date cu un caracter personal prin intermediul telefonului nu este normală - operatorii de telefonie mobilă nu vă apelează niciodată pentru a vă solicita telefonic datele de identitate; de asemenea, aceste date nu sunt solicitate nici în cazul efectuării unei reîncărcări de pe un telefon mobil.

ATENŢIE! Numărul cărţii de identitate, respectiv ultimele şase cifre ale codului numeric personal, reprezintă codurile necesare efectuării unei reîncărcări electronice a cartelei prepay de pe telefonul mobil.

Citit 1351 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.