Încă o bucată din epava „Transilvania” a fost scoasă

Încă o bucată din epava „Transilvania” a fost scoasă
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Piesa are circa 200 de tone greutate * Pe fundul Dunării se mai află încă 75 la sută din epavă * „Operaţiunile vor fi gata în vara asta”, a declarat reprezentantul firmei care se ocupă de ranfluare *

Ieri, 17 iunie, aproape de orele prânzului, încă o bucată din epava navei „Transilvania” a fost scoasă la suprafaţă. După câte a declarat inginerul Cătălin Mircea, reprezentantul firmei care se ocupă de operaţiune (Superquatro SRL Galaţi), segmentul provine din treimea din faţă a navei şi cântăreşte circa 200 de tone.

„Împreună cu prova, pe care am scos-o în luna mai, am ajuns la circa 400 de tone, adică undeva la 20-25 la sută din ceea ce estimăm că se va extrage”, a declarat Mircea.

Precizăm că greutatea totală proiectată a corpului navei este de circa 3.500 de tone, dar în jur de o treime a fost tăiată şi scoasă înainte de 1989.

Cei de la Superquatro SRL ne-au mai spus că nu sunt probleme cu respectarea termenului contractului încheiat cu Administraţia Portuară a Dunării Maritime (APDM). Asta chiar dacă termenul final este foarte aproape: 25 iunie. „În vara asta scoatem tot”, a declarat Cătălin Mircea, evitând să răspundă la întrebarea dacă termenul din 25 iunie va fi sau respectat.

Trebuie să spunem că de operaţiunile de sub apă se ocupă o echipă de scafandri bulgari. Şeful echipei de scufundători ne-a declarat, într-o română destul de bună, că se lucrează în condiţii foarte dificile, deoarece curenţii sunt puternici, iar vizibilitatea este zero. „E o zonă rea pentru scufundări, dar ne facem treaba”, a spus bulgarul.

Pentru întreaga operaţiune de scoatere a „Transilvaniei” a fost alocată o sumă impresionată: cu tot cu TVA se ridică circa 15 milioane de lei noi, adică 150 de miliarde de lei vechi. Prin scoaterea epavei, însă, se vor rezolva problemele legate de dragarea şenalului navigabil în zonă (erau inconveniente mari), iar cele două dane blocate (17 şi 18) vor putea redeveni, după 30 de ani, funcţionale.

Nava de pasageri „Transilvania“ a fost construită în 1938, la Şantierul naval „Burneister & Wein“ din Danemarca. Nava a fost folosită, timp de 30 de ani, pentru croaziere în Marea Neagră şi Mediterană, fiind supranumită „Lebăda Mediteranei”. În 1979, ea a fost adusă la Galaţi (era în patrimoniul NAVROM Constanţa) pentru reparaţii capitale. Circa două luni, a fost ancorată în apropiere de Palatul Navigaţiei, fiind vizitată de mii de gălăţeni.

Din păcate, pe data de 9 septembrie 1979, la 8,15, „Transilvania” s-a răsturnat, la dana de nisip nr. 18 (km 150), din cauza scăderii nivelului apei pe Dunăre şi a neglijenţei personalului care o deservea (parâmele n-au fost slăbite pe măsură ce apa scădea).

În anul 1983, s-a iniţiat tăierea cu sudură a părţii de deasupra apei, reprezentând aproximativ 35 la sută din corpul navei, restul rămânând la locul accidentului până acum.

Comentariu foto: Imagini de la operaţiunea de ranfluare

Citit 1189 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.