Evaluaţi acest articol
(8 voturi)
Fii primul care postează comentarii!


Peste 5.500 de ore de zbor şi peste 80 de salturi cu paraşuta, recordul personal fiind un salt de la 2.000 de metri, aceasta este cartea de vizită a comandorului (r) Chiş Gheorghe Dorel. Născut pe 11 august 1950, e ardelean stabilit la Tecuci, dar numele îi este cât se poate de românesc: „Strămoşii mei s-au numit Micu. Chiş înseamnă mic în limba maghiară”. Pasiunea pentru zbor i se trage de la vârsta de 12 ani, când a văzut un avion sanitar cum s-a prăbuşit la marginea oraşului, pilotul decedând. „Şi atunci am zis că aviator mă fac!”, spune zâmbind, el însuşi fiind supravieţuitor al unei catastrofe aviatice.

Viaţă de poveste


A fost mai întâi aeromodelist. La 20 de ani chiar de ziua lui, a executat primul salt cu paraşuta. „Am fost instructor de zbor timp de 24 de ani. Am fost pilot de încercare la fabrică, am făcut rodaj la elicoptere şi la motoare: urcat la 4.000, oprit motorul, şi repornit sub 2.000 de metri. Cădere liberă 2.000 de metri”, îşi aminteşte.

Da, s-a prăbuşit cu un elicopter în care era pasager, nu pilot. S-a petrecut pe 31 mai 1982, la Sibiu: „Din 11, câţi eram, trăim doi. S-a defectat instalaţia hidraulică şi ne-am prăbuşit. S-a rupt coada, am căzut în faţă, ne-am răsturnat pe dreapta şi până când s-au rupt elicele ne-am învârtit la sol, timp în care eu m-am ţinut de un scaun în interior şi când s-a terminat mişcarea, l-am împins afară pe băiatul care supravieţuieşte cu mine şi m-am aruncat pe gaura din spate…

După 53 de zile mi-am reluat zborul, ars 30 la sută, cum eram. Am stat ca ultimul mucea în concediu medical două săptămâni. Până când nu mi-am reluat zborul, aviaţia militară n-a mai zburat. Au aşteptat cobaiul să vadă dacă zboară şi dacă şi-a revenit sau nu”, spune cu umor.

Primul subordonat pierdut


Deşi o tragedie aviatică i-a trezit pasiunea pentru zbor şi poartă, încă, pe trup, arsurile accidentului aviatic suferit, faptul că, după 39 de ani, unul dintre foştii lui subordonaţi, Doru Gavril, a murit într-o catastrofă aeriană îl doare: "Speram să treacă 40 de ani fără să moară. Oricum, sunt printre puţinii foşti comandanţi şi instructori cărora nu le-au murit elevii în accidente de aviaţie. Nu ştiu cum am făcut, că am fost mai rău sau mai bun cu ei… Am spus mereu că Dumnezeu a fost bihorean!", spune, privind retrospectiv, comandorul (r) Dorel Chiş.

Muzeul aeronauticii Moldovei, înfiinţat de un comandor în rezervă (FOTO) - CLICK AICI PENTRU DETALII

Citit 6688 ori Ultima modificare Miercuri, 07 Decembrie 2016 00:45

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.