Salvat de la DEMOLARE. Ultimul hangar al aviaţiei militare va intra în circuitul turistic (FOTO)
Foto: Costel Gheorghiu

Salvat de la DEMOLARE. Ultimul hangar al aviaţiei militare va intra în circuitul turistic (FOTO)
Hangarul văzut de sus
Evaluaţi acest articol
(36 voturi)

"Demolare construcţii existente", aşa prevedea, negru pe alb, proiectul privind amenajarea unui parc la intersecţia străzii Basarabiei cu Anghel Saligny, votat pe 10 august 2017 de aleşii locali. "Construcţiile existente" includeau şi ultima dovadă că Galaţiul a avut cândva, aeroport: ultimul hangar al aviaţiei militare, folosit de Ecosal ca atelier auto. Vestea bună este că, după a adăpostit avioane, tramvaie, utilaje, iar acum - maşini de gunoi, hangarul a scăpat de demolare şi ar putea fi pus în valoare.

"Galaţiul s-ar putea îmbogăţi cu un parc nou-nouţ, dotat cu fântână arteziană, loc de joacă pentru copii şi spaţiu de socializare pentru vârstnici, dar ar putea pierde ultimul hangar al aviaţiei militare care a mai rămas în picioare, după ce hangarele aeroportului civil au fost demolate pentru construcţia mallului", era semnalul de alarmă pe care "Viaţa liberă" îl trăgea pe 11 august 2017, în articolul "Adăpost pentru maşinile de gunoi. Ultimul hangar al aviaţiei militare, în pericol de demolare". Cu o zi mai devreme, pe 10 august, aleşii locali votaseră "Strategia de dezvoltare a Galaţiului 2016-2020", care cuprindea un portofoliu de 186 de proiecte majore, printre care şi "Parc strada Anghel Saligny/ strada Basarabiei". Conform documentului, investiţia cuprindea: "amenajare alei, spaţii de joacă, demolare clădiri existente, mobilier urban, amenajare peisagistică, sistem de irigaţii".

Întrebat dacă şi hangarul va fi demolat, primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu, ne-a declarat că se analizează cel puţin trei posibilităţi de dezvoltare a zonei şi că nu s-a luat o decizie irevocabilă privind hangarul. Şi asta pentru că, la acel moment, se aflau în execuţie două studii de fezabilitate, comandate de Primăria municipiului Galaţi: unul pentru relocarea Serviciului Public Ecosal la marginea oraşului, celălalt, pentru amenajarea unui parc pe locul punctului de lucru de la intersecţia arterelor Basarabiei cu Saligny. Studiile au fost realizate de Proiect SA, pentru 93.780 de lei fără TVA.

Primul studiu de fezabilitate

Pe masa aleşilor locali a ajuns, spre dezbatere şi aprobare, studiul de fezabilitate privind amenajarea parcului. Proiect SA a analizat două scenarii: unul care includea hangarul, celălalt care propunea eliberarea spaţiului de construcţiile existente.

Ne-am bucurat să descoperim în studiul de fezabilitate realizat de Proiect SA informaţiile din articolul publicat de "Viaţa liberă", şi anume că hangarul "îşi datorează existenţa Grupului 3 Aviaţie de luptă (înfiinţat pe 1 ianuarie 1917 la Folteşti, la 44 kilometri de Galaţi), căruia pe 13 martie 1920 i s-a destinat ca reşedinţă oraşul Galaţi, aerodromul fiind instalat la sud-vest de şoseaua Tecuci, în dosul Cazărmilor Artileriei Călăreţe". Şi că, în perioada comunismului, hangarul a fost, pe rând, depou de tramvaie şi garaj al unei firme de utilaje auto.

Dar şi mai mult ne-am bucurat când am citit că Proiect SA recomandă nu doar păstrarea, ci şi punerea în valoare "a primului hangar aviatic construit în Galaţi şi amenajarea acestuia ca obiectiv cultural/loisir".

Soluţia arhitecţilor

"Este importantă conservarea şi transformarea hangarului, datorită valorii sale de memorie şi a valorii sale istorice. Hangarul face parte din istoria aviatică interbelică a ţării, iar oraşul Galaţi a devenit al doilea oraş, după Bucureşti, care a avut aeroport militar", scriu autorii proiectului. Şi oferă ca exemplu piaţa urbană Granary Square din Londra, amenajată în faţa Colegiului de Artă Saint Martin, transformat dintr-un fost depozit de cereale.

"În România, există deja exemple de succes de reutilizare a clădirilor vechi industriale - Fabrica de Pensule în Cluj, Uzina de Apă Suceava, The Ark - Bucureşti, care demonstrează viabilitatea reutilizării unei clădiri existente. Conservarea hangarului aviatic atribuie identitate şi caracter zonei, oferind oraşului un spaţiu deja intrat în memorie", scriu autorii proiectului.

Parcul, o extensie a hangarului

Arhitecţii propun ca parcul să funcţioneze în jurul hangarului, ca o extensie a acestuia în aer liber: "Spaţiul este gândit ca un parc urban contemporan, ce va funcţiona împreună cu hangarul, luând în considerare transformarea acestuia într-un centru de interes la nivel local, ceea ce va necesita un studiu ulterior. Prin conservarea memoriei şi a valorii istorice a hangarului aviatic, acesta devine un reper estetic şi social, într-un spaţiu urban complex, compus din elemente contemporane în relaţie directă cu clădirile istorice. Reutilizarea acestuia presupune demararea unei strategii de reactivare a patrimoniului arhitectural la nivelul oraşului, în care hangarul poate fi integrat într-un circuit cultural/turistic", se arată în studiul de fezabilitate care urmează a fi votat de aleşi.

Cum va arăta cel mai nou parc al oraşului

În studiul de fezabilitate, Proiect SA propune amenajarea unei piaţete publice în faţa hangarului, pus în valoare de o fântână arteziană cu jeturi de apă la nivelul pavajului. Proiectul mai cuprinde amenajarea unui spaţiu de joacă şi a unui teren de sport, dar şi amenajarea unui spaţiu pentru vârstnici, prevăzut cu masă de şah şi table. Amenajarea peisagistică (salcâmi, arţari, tei şi conifere) este completată de amenajarea de alei pietonale, dotarea cu mobilier urban (bănci, cişmele, rastel de biciclete, coşuri de gunoi) şi sistem de iluminat cu corpuri fotovoltaice. Valoarea investiţiei se ridică la 2.968.465 de lei de la bugetul local, iar durata de realizare este de 12 luni.

Mai e mult până departe!

Oricât de bine ar suna totul, înainte de amenajarea parcului trebuie relocat punctul de lucru al Serviciului Public Ecosal, iar asta presupune alt studiu de fezabilitate, lucrări de construire de clădiri, baze de producţie, şi platforme pentru staţionarea utilajelor, costuri şi mult timp! În Strategia de Dezvoltare a oraşului, pentru realizarea ambelor proiecte, mutarea Ecosal şi construcţia parcului, orizontul de timp este 2023.

De altfel, autorii studiului de fezabilitate privind amenajarea parcului recomandă Primăriei să realizeze o documentaţie separată pentru punerea în valoare a hangarului. Numai că un asemenea demers presupune o achiziţie publică pentru găsirea unui proiectant, finanţarea documentaţiei şi timp pentru întocmirea ei. La finele anului trecut, primarul Ionuţ Pucheanu propunea transformarea hangarului în spaţiu neconvenţional pentru spectacolele Teatrului de Păpuşi "Gulliver". Rămâne de văzut, însă, ce îi rezervă viitorul ultimului hangar al aviaţiei militare gălăţene.

Oraşul care a ştiut să zboare. Galaţiului i-a fost construit AEROPORTUL cu forţa - CLICK AICI pentru detalii

Citit 12169 ori Ultima modificare Sâmbătă, 03 Februarie 2018 01:07

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.