La Cluj se poate, la Galaţi (încă nu). Plata călătoriei în autobuz, imposibilă cu cardul
Foto: Sonia Baciu

La Cluj se poate, la Galaţi (încă nu). Plata călătoriei în autobuz, imposibilă cu cardul
Evaluaţi acest articol
(15 voturi)

"Cel mai modern şi performant sistem de e-ticketing din ţară", promis gălăţenilor de autorităţile locale, trebuia să fie implementat până la 31 decembrie 2019, dar va intra în prelungiri, până la 31 martie 2020. Motivul? Conform autorităţilor, incompatibilitatea noului sistem de colectare a tarifelor cu sistemul bancar din România, în principal, dar şi vandalizarea echipamentelor, în subsidiar. Incompatibilitatea despre care vorbesc autorităţile nu există însă, de exemplu, la Cluj.

Din această toamnă, biletele de transport local ar fi trebuit să devină temporare, nu per călătorie, iar gălăţenii să-şi poată achita călătoria direct în mijlocul de transport, cu cardul bancar. Aşa se promitea în mai 2019, când a avut loc conferinţa de lansare a proiectului "Furnizarea Sistemelor de Colectare Automată a Tarifelor de Călătorie, de Informare a Pasagerilor şi de Management al Flotei de Vehicule pentru Municipiul Galaţi” (e-ticketing), finanţat prin Programul Operaţional Regional 2014-2020. Potrivit comunicatului oficial, durata de implementare a proiectului se încheia la 31 decembrie 2019, termen care va fi prelungit.

Deocamdată se fac probe

Vestea bună este că, de săptămâna trecută, au început testele de implementare a sistemului, pe traseele pilot 102 şi 104. Pe reţelele de socializare au apărut imagini cu panourile de informare din staţii anunţând sosirea troleibuzelor. Vestea mai puţin bună este că gălăţenii mai au de aşteptat până când să beneficieze de facilităţile sistemului de ticketing.

Conform datelor oficiale, furnizate de viceprimarul PSD Sorin Enache, se lucrează la montarea validatoarelor, a dispozitivelor de numărare a pasagerilor şi a cititoarelor de carduri pe autobuzele noi. De asemenea, va urma amplasarea şi branşarea celorlalte 12 cabine pentru punctele de vânzare a biletelor, pentru care furnizorul cabinelor a amânat livrarea până pe 20 decembrie. În plus, a fost demarată şi procedura de înlocuire/ reparare a automatelor de bilete vandalizate.

"În final, din cauza incompatibilităţii noului sistem de colectare a tarifelor cu sistemul bancar din România în principal, dar şi a vandalizării echipamentelor în subsidiar, am convenit prelungirea contractului până pe 31 martie 2020. Oricum, în toate oraşele unde a fost implementat un sistem de e-ticketing, perioada de implementare a durat cel puţin patru luni. S-au realizat noile caiete de sarcini pentru achiziţia serviciilor de procesare plăţi şi urmează licitaţiile", ne-a transmis viceprimarul Sorin Enache.

Ce înseamnă incompatibilitatea

Intrigaţi de incompatibilitatea noului sistem de colectare a tarifelor cu sistemul bancar din România am cerut informaţii suplimentare: motivele, cine este responsabil, când şi cum va fi rezolvată problema.

"Referitor la solicitarea dvs., vă informăm că până acum sistemul bancar din România nu a implementat noul standard de plata EMV «Tranzit» (diferred payment etc.). Standardul "Transit EMV" a fost lansat în comun de circuitele internaţionale de plată «Mastercard» şi «VISA», care oferă inclusiv posibilitatea de a plăti cu cardul bancar în mijloacele de transport în comun.

Practic, Primăria municipiului Galaţi şi-a dorit să ofere şi această facilitate suplimentară călătorilor, care va fi însă pusă în practică cel mai probabil de către banca/acquirer/PSP care va câştiga licitaţia Transurb şi va implementa noul standard «Tranzit»", ne-a transmis Primăria.

Aceasta a ţinut să precizeze că plata cu cardul bancar se va putea realiza fără niciun fel de probleme la cabinele ”Transurb”, de unde se pot procura bilete sau abonamente şi se pot reîncărca smart cardurile, precum şi la automatele de bilete.

Revenind la plata călătoriei cu cardul bancar direct în mijlocul de transport, Primăria detaliază: "Până acum, nimeni nu a simţit nevoia să folosească această arhitectură de plată, lansată pentru prima dată în Marea Britanie pentru proiectul «Transport for London». Municipiul Galaţi este un oraş «pionier» în acest sens în România, punând bazele celui mai modern şi performant sistem de e-ticketing. Toate aceste aspecte semnalate se vor rezolva, întrucât băncile din România cu siguranţă se vor adapta noilor standarde internaţionale”, ne-a transmis Primăria Galaţi.

La Cluj se poate!

Spre deosebire de Galaţi, la Cluj se pot achiziţiona bilete de transport cu card bancar contactless în interiorul mijlocului de transport. O dovedesc gălăţenii care au putut face acest lucru, dar şi informaţiile făcute publice pe portalul Companiei de Transport Public Cluj-Napoca. „Solutia Contactless reprezintă o soluţie de plată cu card bancar ce are la bază tehnologie contactless EMV. Soluţia tehnică este dedicată transportului în comun, pentru accesul călătorilor la nivelul mijloacelor de transport, autobuze, tramvaie şi troleibuze", explică autorităţile clujene, arătând pas cu pas cum se poate face plata unei călătorii sau a unei călătorii multiple, dar şi avantajele acesteia.

Foto: Sonia Baciu

Citit 7245 ori Ultima modificare Miercuri, 18 Decembrie 2019 00:21

8 comentarii

  • postat de Eu
    Marți, 17 Decembrie 2019 21:02
    89.137.138.***
    Tot felul de motive, probabil nu o să funcționeze niciodată. Nu am auzit nimic despre plata prin SMS, care la București merge de minune.
    P.S. Bine că v-ați apucat de cosit iarba cu o săptămână înainte de Crăciun, trebuie să fie plictiseală mare la ADP. De câțiva ani, în luna mai/iunie crește iarba de un metru și jumătate de te mănâncă șerpii prin oraș și nu se îngrijește nimeni.
    0
    6
    Raportează
  • postat de 1qlee
    Marți, 17 Decembrie 2019 15:49
    86.127.212.***
    Ai noștri au pus in fiecare stație automate pentru bilete, dar au pus in fiecare stație si module închiriate pe bani grei. Care mai este scopul lor dacă avem automate de bilete? Nu merge afacerea cu panseluțele iarna?
    1
    11
    Raportează
  • postat de Akbar
    Marți, 17 Decembrie 2019 14:08
    5.13.176.***
    Cu respect tin sa anunt Primaria Galati ca "arhitectura de plata" - sistemul de plata cu cardul in mijloacele de transport in comunla este utilizata de Sibiu si Iasi, din vremea cand Transurb-ul habar n-avea ce inseamna climatizare in autobuze.
    Cu alte cuvinte, solutia contacless, desteptilor, functioneaza cu succes de multi ani, in Romania. Buna dimineata, Galati !
    Trasee modificate, statii cu orare vechi, neactualizate, statii unde habar n-ai cand soseste autobuzul, diferente intre orarele lipite in statii si cele afisate pe site-ul Transurb. Iar ca nebunia sa fie totala, calatoria cu noile mini sau micro - autobuze este de-a dreptul fascinanta, in special cand, pentru a cobora cineva de pe ultimul rand de scaune, este nevoie sa evacueze tot autobuzul, mai putin soferul.
    Ce-ti poti dori mai mult de atat ? Abia astept, la vara, sa-i vad pe consilierii locali, in frunte cu Primarul cum circula "civilizat"intr-un astfel de autobuz. O enorma bataie de joc !
    1
    19
    Raportează
  • postat de Sorinacio gl.
    Marți, 17 Decembrie 2019 13:25
    178.138.33.***
    Cluj - Napoca e-n altă țară. D-aia.
    6
    14
    Raportează
  • postat de sfântul
    Marți, 17 Decembrie 2019 12:03
    109.166.128.***
    Și la Iași se plătește cu cardul contactless. Galațiul pioner la ce ? Pionerul de la coadă ...
    1
    17
    Raportează
  • postat de Ionut
    Marți, 17 Decembrie 2019 11:36
    82.76.132.***
    Atat timp cat la noi bunul simt nu exista, automatele vor fi vandalizate din nou si din nou. Solutia? Amendarea cu o suma usturatoare a celor care fac asta. Vor fi amendati unul, doi, trei pana cand se vor satura. Dar amenda sa fie pe bune. Data si platita. Fara pedeapsa, poporul asta nu poate fi educat.
    1
    14
    Raportează
  • postat de Iulia
    Marți, 17 Decembrie 2019 07:02
    109.103.173.***
    Și la Sibiu am plătit vara trecuta - deci în 2018, da? - cu cardul în autobuz. Dar deh... gălățenii mai merită încă puțin praf în ochi.
    1
    16
    Raportează
  • postat de Silvia Tanase
    Marți, 17 Decembrie 2019 06:49
    109.166.133.***
    Nu avem autobuze în care sa ne urcam la orele de vârf când frecventa ar trebui sa fie la 12-15 minute și am 2 trasee sa aleg, stau minim 45 de minute în statie.
    1
    12
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.