Gogomăniile anului 2019 (FOTO)

Gogomăniile anului 2019 (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(27 voturi)

"Colivele" de la Spicu, avariile Apă Canal descoperite abia după ce asfaltul s-a surpat, arbori tăiaţi ilegal în Parcul "Eminescu", hoţi care evadează de sub nasul poliţiştilor şi "TOALETE PUPLICE care aceptă bagnote de 1 leu şi 5 lei"... Zâmbiţi amar? Mai puneţi la socoteală investiţiile nefinalizate şi abandonate pe străzi cu impozite majorate, Doreii vietnamezi care excavează conducta magistrală de gaz şi apoi fug îngroziţi, staţia de benzină care nu mai există în acte, dar sare în aer, autobuzele care vara le oferă călătorilor agent termic în loc de aer condiţionat sau care nu mai vin deloc, lăsându-i pe gălăţeni să aştepte degeaba în ger, ploaie sau caniculă. Strigătoare la cer, ridicole, absurde sau doldora de nesimţire şi indolenţă, iată care au fost cele mai mari gogomănii ale anului 2019!

"Cele rele să se spele, cele bune să se-adune!", este una dintre urările tradiţionale, făcute la fiecare început de an. Tocmai pentru ca să râdem de rele şi să nu se mai repete în 2020 vă propunem un top al celor mai mari gogomănii care au marcat Galaţiul în anul care a trecut.

Cum aşteaptă gălăţenii autobuzul când plouă

Fără tăgadă, este una dintre imaginile devenite virale anul trecut. O fotografie surprinsă într-o zi cu ploaie abundentă, în care câţiva gălăţeni aşteaptă autobuzul urcaţi cu picioarele pe bancă. Nu pentru a batjocori bunul public, ci pentru că, din păcate, refugiile existente nu sunt eficiente atunci când vremea îşi face de cap.

Apropo de aşteptat autobuzul, fie ploaie, ger sau caniculă, gălăţenii au trebuit să ia în calcul faptul că mijlocul de transport de care au nevoie s-ar putea să nu întârzie, ci să nu mai vină deloc. Şi nici următorul… sau următoarele!

În loc de aer condiţionat - care n-a făcut faţă nici în noile troleibuze - în vechile autobuze s-a întâmplat să se primească agent termic în zile fierbinţi!

Că veni vorba de transport, în 2019, Galaţiul şi-a cumpărat pe credit 60 de mijloace noi de transport, Euro 6, dar a ratat finanţarea nerambursabilă din Fondul pentru Mediu pentru 50 de autobuze electrice hibrid. Motivul? Stupid: la dosarul cu documente originale nu exista un tabel care apărea în dosarul copie, dar şi pentru că numerotarea paginilor nu coincidea între dosarul original şi dosarul copie. Şi preţul minibuzelor a trebuit majorat pentru că din momentul în care s-a decis cumpărarea lor şi până la lansarea primei licitaţii au trecut doi ani. Şi euro a crescut, la fel şi preţurile...

Incompatibilităţi pe care alţii nu le au

În 2019, gălăţenii au avut ocazia să cumpere bilete de călătorie pe care era tipărit preţul de 5 lei, dar pe care fusese o ştampilă destul de greu lizibilă cu inscripţia 4 lei! N-a fost vreo "promoţie", ci un stoc de bilete care nu ar fi trebuit tipărit niciodată, de care Transurb trebuia să scape!

În fine, "cel mai modern şi performant sistem de e-ticketing din ţară", promis gălăţenilor de autorităţile locale, care trebuia să fie implementat până la 31 decembrie 2019, a fost amânat până la 31 martie 2020. Motivul? "Incompatibilitatea noului sistem de colectare a tarifelor cu sistemul bancar din România". Pe româneşte, la Galaţi nu este posibilă plata călătoriei cu cardul bancar direct în mijlocul de transport, ceea ce la Cluj se poate, pentru că ei n-au asemenea incompatibilităţi…

Din avarie în avarie

"La societatea Apă Canal aşa se depistează mai nou avariile: se aşteaptă să se surpe pământul, iar dacă nu, merge şi aşa!", comenta, la capătul răbdărilor, un gălăţean, pe pagina de Facebook a operatorului regional.

Pe 16 ianuarie 2019, o avarie la reţeaua electrică ce alimentează Uzina de Apă nr. 2 a condus la sistarea alimentării cu apă potabilă a cartierelor Micro 16, 17, 18, 19, 20, 21, Siderurgiştilor Vest (parţial), Ţiglina I, II şi Mazepa I şi II. A fost doar începutul. Pe 17 aprilie a fost din nou avarie, iar în luna mai Galaţiul a fost marcat, două weekenduri consecutive, de avarii uriaşe, care au lăsat câte o jumătate de oraş fără apă. De pildă, în noaptea de 31 mai, strada Stadionului a devenit canal veneţian, iar gălăţenii au rămas 27 de ore fără apă. Dacă Spitalul Judeţean, cel mai mare din Galaţi, a fost alimentat cu cisterna, despre gălăţeni ce să mai spunem? Că avaria a fost cauzată de eroziunea excesivă a armăturii tubului de beton de pe conducta magistrală Dn 800mm (anul punerii în funcţiune - 1986), pe o stradă modernizată în urmă cu şapte ani cu fonduri europene!

Avarii au mai fost şi în august, septembrie, octombrie, dar nu de o asemenea anvergură.

Mult mai dese au fost opririle de apă programate pentru execuţia unor lucrări, dar mult prelungite. Pentru ele, Apă Canal şi-a tot cerut public scuze, arătând spre vinovat: constructorul Dreams Riviera SRL, contractat de Primărie, acuzându-l că execută lucrările cu echipe subdimensionate şi insuficient pregătite.

Mai trebuie spus şi că, în 2019, gălăţenii au avut parte de două majorări succesive ale tarifelor la apă potabilă şi canalizare.

Tasări, surpări, denivelări

Astupată cu 30.000 de euro, tasarea de pe strada Rizer, din spatele Spitalului Militar, care din februarie şi până în august 2018 a blocat circulaţia, s-a reîntors în 2019! La numai cinci luni de la remediere. Primăria a acuzat că lucrarea a fost prost executată.

N-a concurat, însă, cu surparea imensă de pe strada Navelor şi nici cu denivelările uriaşe care au contorsionat şi fisurat puternic carosabilul şi trotuarul străzii Brăilei, în zona blocurilor G1 şi G2 din Micro 18, A1 şi A3 din Micro 20. Nici cu tasarea de pe carosabilul străzii Basarabiei, în zona staţiei de transport Poşta Veche…

Toate acestea au dat peste cap traficul rutier şi aşa sufocat. Şi dacă tot amintim de trafic, să nu uităm nici de separatoarele de trafic distruse pe strada Traian. N-au supravieţuit circulaţiei intense de pe arteră nici măcar o lună.

Valea Oraşului, paradisul gafelor

În Valea Oraşului, poate mai mult ca în orice alt loc, bătaia de joc a fost la ea acasă. În primăvara anului trecut, scriam că, în condiţiile unei modernizări începute în septembrie 2018, progresul lucrărilor însemna schimbarea a două rânduri de borduri, după care muncitorii dispăruseră. Primăria ne-a comunicat iniţial că termenul de finalizare este august 2019. La final de noiembrie, nu mai puţin de trei canalizări, toate descoperite, îşi căscau gurile ameninţătoare pe străduţa Plevnei, iar locatarii povesteau că un copil ar fi căzut într-una dintre ele, alegându-se doar cu o sperietură. Primăria ne-a comunicat că termenul de finalizare a investiţiei este 31 decembrie, dar dezastrul edilitar a fost supraimpozitat! Autorităţile au considerat că, pentru modernizările de care beneficiază, locatarii străzilor merită să plătească impozite şi taxe mai mari. Aşa că au fost trecuţi într-o zonă de impozitare superioară. Din fericire, în urma articolului nostru, s-a revenit asupra deciziei: străzile ale căror lucrări de modernizare sunt departe de a se fi încheiat s-au reîntors în zona de impozitare C, unde erau înainte ca aleşii să decidă că merită să urce în zona B.

"Toalete puplice"

În 2019, au fost date în folosinţă primele toalete civilizate, racordate la apă şi canalizare. Numai că instrucţiunile de folosire, lipite pe uşi, fuseseră scrise cu atâtea greşeli încât autorul a tras apa peste limba română: "Unitatea aceptă bagnote de 1 leu şi 5 lei / Vă rugăm îchideţi uşa la părăsirea toaletei / Sumele de bani introduse în plus se vor consuma la utilizări ulteriore ale TOALETEI PUPLICE". Ulterior, instrucţiunile au fost "traduse" în limba română, dar toaletele moderne s-au cam încăpăţânat să rămână închise. Fie pentru că gălăţenii nu nimereau să apese butonul potrivit pentru deblocare, fie pentru că budele nu funcţionau, fie pentru că fantele de introducere a bancnotelor erau blocate cu frunze, hârtii sau alte mizerii. Nevoile... mari şi mici făcute în spatele budelor sunt o realitate, chiar dacă la final de an utilizarea toaletelor a devenit gratuită.

O sută de ani sub drujbă

În orice oraş din lumea civilizată, un arbore de o sută de ani, al cărui trunchi depăşea o sută de centimetri în diametru, ar fi fost protejat. Nu şi în Parcul "Eminescu" din Galaţi, din păcate, unde un plop negru care împlinise un veac a căzut, la comanda Primăriei Galaţi, sub drujba SC Gospodărire Urbană! La fel ca alţi opt arbori, pe care, iniţial, municipalitatea îi declarase oficial "sănătoşi". Pentru tăierea celor nouă arbori, Primăria a fost amendată de Comisariatul Judeţean al Gărzii de Mediu Galaţi cu suma de 50.000 de lei. Paradoxal este că Primăria ne declarase nouă, iniţial, că "În cadrul proiectului de modernizare nu s-a tăiat niciun copac". Cum ADP-ul (care nu mai există - n.r.) nu putea fi decât SC Gospodărire Urbană SRL, am solicitat informaţii acestei instituţii şi astfel am aflat ce şi cum s-a tăiat, în urma unei note telefonice a Primăriei din 21 martie 2019.

Colivele de la Spicu

"Arată ca nişte colive pe un platou", scriam pe 20 aprilie 2019, în articolul "Jumătate din spaţiul verde de la Spicu a dispărut", în care semnalam că din generosul spaţiu verde al parcului au mai rămas doar câteva insule de pământ supraînălţat, în care copacii sunt pur şi simplu îngropaţi. Aproape două luni şi jumătate, trunchiurile arborilor de la Spicu au fost acoperite de pământ până aproape de ramuri, până când „tumulii” s-au transformat în moviliţe, trunchiurile copacilor fiind (cât de cât) eliberate. La cererea noastră, Primăria Galaţi ne-a comunicat că supraînălţarea pământului a fost "o eroare de interpretare, remediată pe cheltuiala exclusivă a operatorului care execută lucrările".

Joaca de-a achiziţiile

În 2019, Primăria a lansat achiziţii publice pentru organizarea unor evenimente care erau deja promovate intens pe reţelele de socializare, precum Street Food Festival sau The Color Run. Dar achiziţia pentru lucrările de reparaţii ale fântânilor arteziene de la Romarta le-a întrecut pe toate: o bulibăşeală de 535.500 de lei cu TVA, adică peste 112.000 de euro! Iată povestea pe scurt: oficial, încă erau aşteptate ofertele din partea constructorilor, când am descoperit că se lucra deja la fântâni. Asta până când, conform Primăriei, "dirigintele de şantier s-a autosesizat şi a solicitat constructorului sistarea. Proiectul de investiţii care se derulează în acest moment în zona centrală nu are prevăzute aceste lucrări". Ulterior, achiziţia avea să fie anulată pentru că, ne-a explicat Primăria, "a fost vorba despre o eroare de comunicare între departamentul de investiţii şi cel care se ocupă de lucrări de reparaţii şi întreţinere fântâni. În cadrul proiectului de investiţii, s-au făcut economii care permit inclusiv realizarea lucrărilor de reparaţii la fântânile arteziene". Ca să vezi!

Când situaţia devine de porc. Sau de şobolan

În 2019, pesta porcină şi-a făcut de cap în judeţ, iar şobolanii în oraş. Rozătoarele au invadat blocurile din centrul oraşului - după începerea lucrărilor de modernizare pe străzile Navelor şi Domnească - dar şi baza sportivă "Siderurgistul". Acolo au fost surprinşi şi filmaţi de părinţii care îşi duc copiii la antrenamente. Conştient că şobolanii pot sări, "direct din tomberoane", la oameni, administratorul bazei sportive şi-a recunoscut neputinţa.

În judeţ, însă, sare pesta porcină africană de unde nu te aştepţi. Aşa s-a ajuns la situaţia în care situaţia a devenit de porc nu doar în gospodăriile gălăţenilor, inclusiv a unui medic veterinar, ci şi la Prefectură. Acolo unde a avut loc o şedinţă de pomină a Comitetului pentru Situaţii de Urgenţă, întrunire la care noul director numit la Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (DSVSA) Galaţi a venit târziu şi cu temele nefăcute. Asta după ce, aflând că are suspiciune de pestă porcină africană în două părţi diferite ale judeţului, nu anunţase pe nimeni. Şedinţa a fost suspendată, pentru ca noul director să aducă documentul care îi atesta numirea, apoi planul de măsuri care se impuneau...

Dorel nu dă numai cu târnăcopul

În 2019, o avarie Distrigaz a spart asfaltul proaspăt turnat pe strada Basarabiei, "inaugurând" modernizarea. Modernizată şi pavată cu granit, esplanada de la Potcoava de Aur s-a pricopsit şi ea cu ditamai şanţul, necesar cablurilor de curent ce vor alimenta componentele sistemului e-ticketing.

A fost, însă, panică în Galaţi după ce a fost spartă din greşeală conducta magistrală de gaz în zona Privilege. Muncitorii vietnamezi care lucrau acolo s-au speriat şi au fugit, fără măcar un apel la 112. Din fericire, cetăţenii din blocul turn au fost vigilenţi, iar o nenorocire a fost evitată.

A urmat, însă, explozia de pe strada Frunzei, la o fostă benzinărie dezafectată fără respectarea legii şi fără ştiinţa autorităţilor. Deflagraţia s-a soldat cu pagube materiale, dar tragedia putea fi uriaşă! Şi asta pentru că nimeni nu s-a întrebat cum a dispărut, peste noapte, o benzinărie situată în ochii lumii...

Dorel nu dă doar cu târnăcopul, mai nou poartă şi caschetă. Şi-i fug infractorii de sub nas! Un gălăţean acuzat de furturi în Austria a fugit pe geamul de la toaleta Poliţiei Galaţi, alt hoţ a fugit din sediul Secţiei 3 Poliţie, iar un infractor minor a fugit de sub nasul unui agent care fusese lăsat să îl supravegheze. Ar fi de râs dacă n-ar fi de plâns!

Citit 22461 ori Ultima modificare Sâmbătă, 04 Ianuarie 2020 01:07

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.