Podul peste Dunăre, noi termene de finalizare

Podul peste Dunăre, noi termene de finalizare
Evaluaţi acest articol
(18 voturi)

Podul peste Dunăre care va face legătura între zona Galați - Brăila și Tulcea s-ar putea deschide în primăvara anului viitor, în perioada aprilie-mai pe varianta Măcin și în august-septembrie pentru varianta Jijila, a declarat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. În același timp, relațiile cu firma care execută lucrările - WeBuild (fostă Astaldi) - devin tot mai tensionate.

După cum v-am relatat în paginile ziarului "Viața liberă", în urma unui litigiu ajuns în instanță, Curtea de Apel București a acordat constructorului Astaldi (WeBuild), în luna noiembrie, o extensie de timp de 193 de zile și a obligat CNAIR să plătească antreprenorului despăgubiri de aproape 29 de milioane de lei, pentru că, prin neîndeplinirea unor obligații contractuale, i-a întârziat graficul de proiectare și execuție.

Astfel, constructorul nu a mai fost obligat să-și asume luna decembrie a.c. ca termen pentru finalizarea podului. În același timp, potrivit datelor prezentate de Ministerul Transporturilor, între CNAIR și Astaldi s-a ajuns în instanță în nu mai puțin de 21 de dosare, referitoare la diferite aspecte ce țin de proiect.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, nu s-a ferit să acuze inclusiv un "șantaj" al constructorului, în modul său de lucru. "Niciodată, eu și colegii de la CNAIR nu vom accepta soluții mai scurte care nu se regăsesc în proiectul tehnic licitat. Unele soluții au fost acceptate de CNAIR, altele nu, pentru că schimbau soluțiile de proiectare și parametrii licitați în defavoarea proiectului. I-am încurajat pe cei de la CNAIR să nu accepte. Există "claim"-uri (acțiuni pentru acordarea de despăgubiri - n.r.), instanța poate să decidă într-o formă sau alta. Faptul că nu se țin de termene înseamnă penalități. Bineînțeles că vor fi certificate negative, nu mai e loc de nuanțe.

Ați văzut angajamentele (Astaldi - n.r.). Nu accept chestiuni care să pară că trebuie să deschidem Podul la sfârșitul anului 2022, dacă acceptați voi, cei de la CNAIR, unele soluții. Așa ceva nu e legal, în primul rând. Nu poate să fie acest șantaj un mod de lucru. Pe Pod, efectiv, multe nu mai sunt de făcut. În schimb, pe descărcări mai e de lucru. Descărcarea pe zona Brăila intră direct în Drumul Expres Galați - Brăila (constructor UMB - n.r.), care se termină în 2023, eu cred că undeva, cu tot cu vremea rea de iarnă, în aprilie-mai ar putea fi dat în trafic pe varianta Măcin și în august-septembrie la Jijila", a declarat presei Sorin Grindeanu, citat de economedia.ro, la finalul unor întrevederi avute la Parlament.

Potrivit CNAIR, chiar cu extensia de timp de 193 de zile acordată pentru finalizarea lucrărilor prin decizia instanței de apel, constructorul este în continuare în întârziere pe întregul proiect. În plus, această extensie (obținută ca urmare a acțiunii în instanță a WeBuild SpA) se poate referi doar la o secțiune a obiectivului (partea de pod), nu la întregul contract, mai susține CNAIR.

Potrivit datelor prezentate de CNAIR în luna noiembrie, stadiul fizic al podului era de 82,27 la sută, iar al drumurilor de legătură de doar 40 la sută. Între timp, lucrările au mai avansat, iar săptămâna trecută a început operațiunea de aplicare a hidroizolației podului.

Podul peste Dunăre este cel mai important proiect de infrastructură realizat în România în ultimele trei decenii și presupune un mare efort ingineresc și financiar. În valoare de 2,37 miliarde de lei, investiția cuprinde podul suspendat peste Dunăre, cu o lungime de 1.974,30 m, dar și drumul principal Brăila - Jijila (19,095 km) și drumul de legătură cu DN 22 Smârdan - Măcin (4,328 km).

Foto: Ovidiu Amălinei

Citit 7273 ori Ultima modificare Sâmbătă, 17 Decembrie 2022 16:03

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.