Un tramvai fără frâne a mers 200 de metri cu spatele. Vatmanul vinovat este cercetat disciplinar
Foto: Anca Melinte

Un tramvai fără frâne a mers 200 de metri cu spatele. Vatmanul vinovat este cercetat disciplinar
Evaluaţi acest articol
(31 voturi)

Un vatman al societății Transurb va fi cercetat disciplinar pentru incidentul petrecut pe 12 ianuarie 2023, când unul dintre vechile tramvaie aflate pe traseul 44 a luat-o la vale pe strada Basarabiei, acroșând un autoturism. Nu a fost nimeni rănit, rezultând doar pagube materiale. Călătorii care erau în tramvaiul aflat în alunecare liberă pe șine, șoferița și vatmanul au trăit însă clipe de groază. Noi am relatat acest incident, precizând că vom reveni și cu punctul de vedere al SC Transurb SA, de îndată ce îl vom primi. Iată ce ne-a comunicat operatorul de transport, în urma verificărilor făcute.

"Azi, 12 ianuarie 2023, la ora 8,35, eram în tramvaiul 44, vechi... Urcând pe strada Basarabiei, tramvaiul a rămas fără frâne și a luat-o la vale... Ne-am văzut moartea cu ochii. Să nu mai vorbim de șoferița al cărei autoturism a fost agățat. I-a făcut mașina praf... Vatmanul intrase în stare de șoc și noi de asemenea!", a fost sesizarea unei gălățence, într-un comentariu postat pe pagina de Facebook a ziarului "Viața liberă". Așa cum am promis, revenim cu punctul de vedere al SC Transurb SA care ne-a transmis ce a constatat, în urma verificărilor efectuate.

Potrivit companiei de transport, pe 12 ianuarie, în jurul orei 8,00, tramvaiul de tip ZGT 4/6, cu numărul de înregistrare GL 1530, circula pe traseul 44, pe sensul de mers Piața Centrală - Piața Micro 39.

"La urcarea pe strada Basarabiei, din cauza condițiilor meteo nefavorabile (temperaturile scăzute, la limita înghețului, au transformat picăturile de ploaie în gheață, rezultând înghețarea unor porțiuni ale firului de contact), tramvaiul a rămas fără tensiune ca urmare a întreruperii contactului între pantograf și firul de alimentare cu energie electrică, efect produs de stratul de gheață. Din cauza lipsei energiei electrice, tramvaiul nu şi-a mai putut continua deplasarea spre bulevardul George Coșbuc. Drumul fiind în rampă, tramvaiul a început mișcarea în sens invers, din cauza propriei greutăți, fapt ce l-a determinat pe vatman să acționeze imediat sistemul de frânare și să imobilizeze vagonul timp de aproximativ trei minute. În acest interval de timp, grupul generator nu era în funcțiune, din cauza întreruperii de tensiune, iar maneta de comandă/controllerul care determină acționarea și frânarea vagonului, fiind în punctul terminal al zonei de frânare, a condus la epuizarea acumulatorului", ne-a transmis Transurb. Operatorul a ținut să precizeze că, din punct de vedere tehnic, maneta de comandă se aduce în punctul zero, deoarece în caz contrar rămân active contactoare și pompe care epuizează acumulatorul.

Clipe de coșmar

"După o staționare de aproximativ trei minute, vatmanul a încercat să reia circulația, trecând cu maneta de comandă în zona de mers, fără a ține însă cont de faptul că grupul generator nu era încă în funcțiune, iar acumulatorul de 100 V nu mai era în parametri normali. În momentul în care a slăbit frâna de staționare - frâna mecanică pe bază de resort, neavând asigurate toate condițiile de mers, tramvaiul a pornit cu spatele, deplasându-se în jur de 200 de metri în pantă.

În timp ce se deplasa cu spatele, la intersecția cu strada Chicoș, tramvaiul a acroșat un autovehicul. În urma acestui eveniment nu au existat victime, doar pagube materiale, conform PV seria PGLW nr. 169977/ 12.01.2023, emis de Poliția Municipiului Galați - Biroul Rutier", ne-a explicat Transurb.

Tramvaiul era apt de circulație pe drumuri publice

"În urma verificărilor efectuate de către echipa de întreținere aparținând societății noastre, la locul evenimentului a găsit vagonul oprit, iar maneta de comandă se afla în punctul final al zonei de frână, poziție incorectă din punct de vedere tehnic, aceasta trebuind a fi adusă în punctul zero după frânarea și oprirea vagonului. Deoarece acumulatorul nu se mai afla în parametri normali, din cauza manevrării necorespunzătoare, vagonul a fost pornit cu o sursă de energie suplimentară, fiind cuplat la vagonul din spate și împins până în zona Parcului Libertății, iar din această zonă a fost decuplat și s-a deplasat către depou cu forțe proprii. Precizăm că vagonul a fost verificat din punct de vedere tehnic și s-a constatat că se afla în stare bună de funcționare și era apt pentru circulația pe drumurile publice. Concluzia noastră este că, sub efectul emoțiilor, vatmanul nu a făcut manevrele corespunzătoare din momentul opririi vagonului și până la deplasarea cu spatele. Ca urmare a acestui eveniment, vatmanul va fi cercetat disciplinar, în raport cu atribuțiile de serviciu încălcate", a precizat compania de transport.

Transurb a subliniat că toți vatmanii participă la instruiri profesionale periodice cu privire la modul de funcționare al fiecărui tip de tramvai.

Gălățenii nu-și doresc decât ca un asemenea incident să fie doar un caz izolat.

Citit 8561 ori Ultima modificare Marți, 24 Ianuarie 2023 12:27

11 comentarii

  • postat de Adolf
    Joi, 19 Ianuarie 2023 21:31
    86.124.202.***
    Pai ce vine are omul daca rabla aia a ramas fara frane? Ce voiati sa faca. Sa se dea jos si sa il opreasca cu mainile ca spiderman?
    0
    0
  • postat de Iulian
    Joi, 19 Ianuarie 2023 20:03
    5.13.155.***
    Vatmanul este cercetat dar din ziua urmatoare harburile vechi au fost mutate pe 39 iar pe Basarabiei circula doar cele noi ...
    A trecut pe langa mine in acea dimineatza , doar o minune , respectiv faptul ca a fost intersectzia goala (schimbarea culorii semafoarelor) a facut sa nu fie adunate gramada cateva masini si probabil destule victime . A intrat in curba de ziceai ca se rupe in doua iar intre Chicus si Traian cineva a sarit din disperare din mers ....
    0
    0
  • postat de Iulian
    Joi, 19 Ianuarie 2023 20:02
    5.13.155.***
    Vatmanul este cercetat dar din ziua urmatoare harburile vechi au fost mutate pe 39 iar pe Basarabiei circula doar cele noi ...
    A trecut pe langa mine in acea dimineatza , doar o minune , respectiv faptul ca a fost intersectzia goala (schimbarea culorii semafoarelor) a facut sa nu fie adunate gramada cateva masini si probabil destule victime . A intrat in curba de ziceai ca se ruoe in doua iar intre Chicus si Traian cineva a sarit din disperare din mers ....
    0
    0
  • postat de Cam dubios, 6 tramvaie trec, al 7-lea, nu ?
    Joi, 19 Ianuarie 2023 17:44
    109.166.132.***
    Tramvaiul acesta este construit în 1986, după site-ul Transurb. După programul Transurb traseu 44, plecare din Piața Centrală, până la 8 și minute, au trecut 6 tramvaie pe aceiași linie de contact cu pantograful, începând cu ora 5.25 dimineață, pe aceiași linie de contact ,,înghețată''. Cum se face că 6 tramvaie au trecut de panta străzi și al 7-lea tramvai, a pierdut linia de contact ? Tare îmi este că este o problemă tehnică a tramvaiului, dacă 6 tramvaie au reușit să urce panta străzi Basarabiei și al 7-lea nu a reușit, linia de contact cu pantograful fiind aceiași, cică ,,înghețată''.
    0
    0
  • postat de Mecanicul de serviciu
    Joi, 19 Ianuarie 2023 15:30
    89.137.226.***
    Dispozitivul de siguranta si vigilenta "OM MORT" cu care sunt dotate locomotivele ar trebui montate si la tramvaie, numai ca vatmanii nu prea au stare sa tina piciorul in permanenta pe acea pedala care daca iei piciorul intra in functiune.

    Sigur sistemul de franare trebuie adaptat la acel mecanism.
    0
    0
  • postat de Cristi
    Joi, 19 Ianuarie 2023 14:45
    86.34.187.***
    Vatmanul este vinovat ca munceste cu o rabla de 70 de ani fara sisteme de siguranta, va laudati cu 5 tramvaie noi si uite ce se intampla cu fierul vechi pe care il puneti la dispozitia cetatenilor, cel mai mic este mai fraier si vinovat intotdeauna! Sa va fie rusine ca pasati responsabilitatea cu atata usurinta.
    0
    0
  • postat de io
    Joi, 19 Ianuarie 2023 10:44
    92.86.16.***
    protectia OM MORT? nu ti auzit de asa ceva? daca vatmanul moare , lesina ce se intampla?
    0
    0
  • postat de Alexutz
    Joi, 19 Ianuarie 2023 09:55
    5.2.205.***
    Normal ca vatmanul este "vinovat".
    Nu ratatii aia care stau in birouri si doar dau ordine, care scot pe traseu tramvaiele alea antice de pe vremea bunicilor......
    0
    0
  • postat de florin
    Joi, 19 Ianuarie 2023 09:42
    86.124.201.***
    "În urma verificărilor efectuate de către echipa de întreținere aparținând societății noastre''
    Adica la un asemenea accident nu exista o constatare tehnica independenta?????Pai tipic cu ceea ce s-a intimplat la CEO Oltenia!Si acolo tot aia care s-au urcat in masina sunt vinovati!Aici vatmanul!
    "La urcarea pe strada Basarabiei, din cauza condițiilor meteo nefavorabile (temperaturile scăzute, la limita înghețului, au transformat picăturile de ploaie în gheață, rezultând înghețarea unor porțiuni ale firului de contact), tramvaiul a rămas fără tensiune ca urmare a întreruperii contactului între pantograf și firul de alimentare cu energie electrică, efect produs de stratul de gheață."
    Serios???Dar sunt atitea solutii tehnice care protejeaza ca firul de alimentare sa nu inghete!!!!In combinat din anii 70-80 la podurile care lucrau in exterior existau rezistente care proteja liniile de contact imotriva inghetului !Acum in prezent sunt tot felul de solutii care montate pe conducte de exemplu protejeaza impotriva inghetului!!!Sau bagat o gramada de bani in asa ziza modernizare a zonei Basarabiei!Nimeni nu s-a gindit ca in Galati vine iarna????Deci intrebarea care trebuie pusa:CARE SUNT MASURILE TEHNICE DE PROTECTIE NECESARE CA UN ASEMENEA EVENIMENT SA NU SE MAI INTIMPLE????DACA SE VA EMOTIONA DIN NOU UN VATMAN SI VOR MURI OAMENI CE VA DECLARA CONDUCEREA TRANSURB?CA OAMENII AU GRESIT CA S-AU URCAT IN TRAMVAI DE SI AU VAZUT CA ESTE FRIG AFARA?????
    ''Operatorul a ținut să precizeze că, din punct de vedere tehnic, maneta de comandă se aduce în punctul zero, deoarece în caz contrar rămân active contactoare și pompe care epuizează acumulatorul.''
    CARE SUNT MASURILE PROPUSE DE DIRECTORUL TEHNIC CARE SA EVITE O CATASTROFA DACA TOATE CELE DESCRISE MAI SUS NU SE INTIMPLA?????NU SE POATE CA SIGURANTA CELOR CARE URCA IN TRAMVAI SA DEPINDA DOAR DE FACTORUL UMAN!!!!UN VATMAN NU ESTE UN PILOT DE AVIOANE!!!!!SI LA AVIOANE SUNT TOT FELUL DE PROTECTII!!!!SI TOT SE INTIMPLA ACCIDENTE!!!!
    0
    0
  • postat de Das
    Miercuri, 18 Ianuarie 2023 22:21
    89.137.224.***
    A mai fost un caz asemanator inainte de 1989 si atunci s-a soldat cu foarte multi morti! A venit militia dar lumea furioasa erau sa ii linseze! Abia au scapat! Cazul s-a musamalizat desi aflase tot orasul!
    0
    0
  • postat de mmm
    Miercuri, 18 Ianuarie 2023 22:08
    194.105.20.***
    Serios? Dar tramvaiele noi, cu care ne laudam, unde erau? Aaa! Nu au pornit? Era frig afara?
    0
    0

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.