Guvernul a aprobat investiții de 233 milioane de lei în Portul Mineralier

Guvernul a aprobat investiții de 233 milioane de lei în Portul Mineralier
Evaluaţi acest articol
(22 voturi)

Indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiții "Modernizarea și dezvoltarea Portului Mineralier Galați" au fost aprobați în ședința de Guvern din această săptămână.

Portul Mineralier este cel mai mare port de pe Dunărea maritimă și deservește Combinatul Siderurgic Liberty Galați.

"Lucrările de modernizare și dezvoltare a infrastructurii portuare cuprind reabilitarea unor dane şi executarea unor ample lucrări de dragaj, astfel încât portul să-şi poată mări capacitatea de operare (descărcare/ depozitare) şi să poată atrage noi fluxuri de marfă. Valoarea totală a investiției este de 233.338.000 de lei, iar durata de execuție este de 14 luni.

Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și din surse proprii ale Companiei Naționale Administrația Porturilor Dunării Maritime S.A. Galați, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație", se precizează într-un comunicat de presă al Guvernului. Din valoarea totală a investiției, lucrările de construcții - montaj au o valoare de 176.682.000 de lei.

După cum v-am informat în paginile ziarului "Viața liberă", la nivelul porturilor de pe Dunărea Maritimă, Portul Mineralier - operat de Romportmet, ce deservește Combinatul Siderurgic de la Galați, rămâne principala "locomotivă" a transporturilor navale. Pe de altă parte, deși portul cuprinde Danele 1-16, doar jumătate dintre acestea sunt folosite în prezent.

Danele 1 - 4 sunt dane fluviale, așa-numitele dane de calcar, materie primă necesară în combinat, Danele 5 - 6 sunt dane maritime pentru mărfuri vrac, în special minereu, iar Dana maritimă 7 și Dana fluvială 8 sunt folosite pentru expediții de laminate. În ceea ce privește Danele 9 - 16, dane fluviale, acestea nu au fost folosite de ani de zile, fiind năpădite de vegetație sălbatică.

Planul APDM Galați este de a crește gradul de siguranță în operarea portuară și de a crește capacitățile de descărcare/ depozitare, inclusiv printr-o serie de extinderi. Un alt obiectiv ar fi o interconectare mai eficientă între transportul fluvial și cel terestru, dar și o diversificare a tipurilor de mărfuri care pot fi operate în port.

Potrivit indicatorilor aprobați în ultima ședință de Guvern, modernizarea Portului Mineralier se va derula etapizat. În Etapa 1 vor fi cuprinse chiar Danele 9 - 16, cu o lungime totală de 800 metri, și este inclusă şi realizarea a trei platforme noi de operare. În Etapa 2 vor fi cuprinse Dana 7 și Dana 8 (lungime totală 400 metri), acestea urmând să fie reabilitate și consolidate. În Etapa 3 vor fi modernizate Danele 1 - 4 (lungime 400 metri), iar în Etapa 4 vor intra Danele 5 - 6 (lungime 400 metri), cu lucrări de reparații ale structurii de rezistență și montarea unor dotări noi, precum amortizoarele de cheiuri.

Aprobarea indicatorilor tehnico-economici la nivelul Guvernului va permite APDM Galați elaborarea cererii de finanțare - proiectul ar urma să fie finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM).

După cum "Viața liberă" v-a informat, licitația pentru lucrări și proiectare a fost lansată, cu clauză suspensivă, încă din luna noiembrie 2022, fiind depusă o ofertă din partea asocierii formate din Citadina '98 (leader), Tancrad, Oldroad Construct, Allplan Construct, Vega '93 și Lemacons, având ca subcontractori firmele Hidroport Expert, Superquatro Grup, Hidrotehnica Romconstruct și SC Atlanta HV-CO SRL.

Dincolo de aceste lucrări de modernizare, Portul Mineralier a fost afectat în 2022 de reconfigurarea unor lanțuri logistice ce deserveau Combinatul Liberty Galați, ca urmare a războiului din Ucraina, și apariția unor sincope în aprovizionarea cu materii prime și expedierea produselor finite. De asemenea, în contextul războiului, "ecuația" combinatului a devenit mai dificilă, drept efect al concurenței pe piață pe care au făcut-o alte companii, din țări precum Turcia sau China, care nu se supun nici acelorași norme de mediu, nici nu au constrângeri la prețurile sau sursele de achiziție ale materiilor prime. Drept urmare, Portul Mineralier a avut în 2022 un trafic de mărfuri de 3,06 milioane de tone, cu 38,6 la sută mai mic decât în anul precedent.

Citit 5701 ori Ultima modificare Sâmbătă, 08 Aprilie 2023 13:07

4 comentarii

  • postat de Ivan
    Duminică, 09 Aprilie 2023 07:10
    5.13.234.***
    Subventie mascata pentru Liberty Galati! De ce nu reinvestete profitul proprietarul -Liberty Group? Statul este actionar principal la Romportmet sau LSG, ca sa investeasca aici?
    0
    0
  • postat de Gigel
    Vineri, 07 Aprilie 2023 11:05
    5.13.130.***
    Daca nu ar fi pus productia in genunchi si nu ar fi incurajat doar consumul ce bine ar fi fost. SI daca "intreprinzatorii" nu ar fi crezut ca angajatul e sclavul lui si i-ar fi dat un salariu decent ce bine ar fi fost. Dar noi am fost "originali".
    0
    0
  • postat de Ivascu
    Joi, 06 Aprilie 2023 21:07
    89.39.81.***
    Bani aruncati pe iluzii.
    Fluxul de marfa prin port nu o sa creasca, pentru ca nu exista productie de nici un fel care sa necesite materii prime si nici produs finit care sa fie expediat.
    Ce sa incarci sau sa descarci? Apa cu ciurul????
    0
    0
  • postat de Terente ...din Galati
    Joi, 06 Aprilie 2023 20:53
    89.137.229.***
    Bani ar fi trebuit mai mult pt bazinul nou...Cu ala s-a facut mare Galatiul. Romportmet-ul este la mana indianului. Daca ala are alt joc cu Constanta, de exemplu, si nu-l mai utilizeaza , ramanem cu buza umflata, ca si alte dati, cu Mittal-ul!
    0
    0

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.