Carosabilul străzii Oțelarilor a început deja să dea semne de oboseală, ba chiar a „sărit” pe ici, pe colo, dovadă gropile sau fracturile apărute în special în zona liniilor de tramvai. În septembrie se vor împlini zece ani de la finalizarea proiectului european de modernizare a acestei artere. Un deceniu de când autoritățile promit că vor „tempera” entuziasmul șoferilor vitezomani prin montarea de semafoare sau limitatoare de viteză. Vestea bună pentru gălățenii care nu traversează strada fără să-și facă o cruce de „Doamne, ajută!” înainte de a coborî de pe trotuar este că pe strada Oțelarilor, și nu numai, vor fi montate semafoare inteligente, camere de supraveghere și echipamente de monitorizare a traficului.
„Gălățenilor li se pregătește o revoluție (și) în trafic: noi sensuri unice și extinderea semaforizării inteligente”, anunțam în ediția din 14 noiembrie 2022 a ziarului „Viața liberă”. Un pasaj din acest articol era dedicat unui proiect de „Prioritizare a circulației tramvaielor în municipiul Galați” pentru care Primăria își dorea să obțină finanțare în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență. La recenta ședință a Consiliului Local, au primit votul aleșilor studiul de fezabilitate și costurile acestui proiect care va asigura prioritatea de intrare în intersecțiile semaforizate a tramvaielor. Un asemenea demers implică, evident, managementul traficului și monitorizarea video a intersecțiilor și a trecerilor de pietoni.
Ce prevede studiul de fezabilitate
Potrivit datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice, Primăria Galați a plătit 151.260 de lei fără TVA firmei Urban Scope pentru studiul de fezabilitate pe care aleșii l-au aprobat.
Proiectanții au analizat două scenarii și au ajuns la concluzia că un sistem de management al traficului cu echipamente de detecție de tipul senzorilor wireless și a buclelor virtuale (camere video detecție) conduce la rezultate mai bune, necesitând costuri mai mici. Iată și lucrările propuse: montarea instalațiilor de semaforizare inteligentă în intersecțiile și la trecerile de pietoni nesemaforizate inteligent (nesemaforizate sau semaforizate cu instalații clasice); implementarea sistemului de camere video de monitorizare în toate intersecțiile nesemaforizate inteligent; implementarea sistemului de prioritizare a vehiculelor de transport public prin integrarea în platforma de control al traficului urban a tuturor amplasamentelor incluse în proiect. Și, desigur, suplimentarea ariei de stocare a datelor pe serverele aflate în Centrul de Comandă.
Lista trecerilor de pietoni și a intersecțiilor
În studiul de fezabilitate sunt nominalizate următoarele treceri de pietoni: strada Gheorghe Asachi – Spitalul de Copii „Sf. Ioan”; strada Gheorghe Asachi – Strada Lebedei; strada Gheorghe Asachi – bloc A16; strada Gheorghe Asachi – strada Mihail Sadoveanu; strada Frunzei – strada Caraiman; strada Frunzei – strada Argeșului; strada Stadionului – Sala Sporturilor; strada Oțelarilor – Strada Costache Conachi; strada Oțelarilor – Bloc P; strada Oțelarilor – strada Incubatorului.
De asemenea, apar și trei intersecții: strada Siderurgiștilor – strada Gheorghe Asachi; strada Gheorghe Asachi – strada Prelungirea Brăilei – strada Frunzei; strada Stadionului – strada Oțelarilor.
În aceste amplasamente se propune resistematizarea infrastructurii rutiere și reorganizarea circulației, după caz. Instalarea setului de detecție a vehiculelor. Instalarea automatelor de trafic, inclusiv software, și integrarea în arhitectura sistemului de management al traficului existent sunt, de asemenea, prevăzute.
Proiectul mai cuprinde: instalarea echipamentelor pentru managementul traficului (semafoare, dispozitive push-button, dispozitive acustice), instalarea de camere de supraveghere și integrarea lor în platforma de control al traficului urban. Toată investiția necesită conectarea în sistemul de comunicații al sistemului de management adaptiv al traficului și monitorizare. Iar la final, modificarea sau adaptarea, după caz, a semnalizării statice orizontale și verticale.
Ce rezultate așteaptă autoritățile
Primul rezultat așteptat este creșterea siguranței rutiere pentru toți participanții la trafic: conducători auto, călători cu transportul public, bicicliști, pietoni. Iar asta înseamnă, în primul rând, scăderea numărului de accidente, posibilitatea intervenției rapide și sancționarea în cazul nerespectării regulilor de circulație, dar mai ales scăderea timpilor de răspuns în cazul detectării unor evenimente care perturbă siguranța rutieră sau ordinea publică în zonele supravegheate. De asemenea, se mizează pe creșterea vitezei de circulație și fluidizarea traficului, inclusiv pentru transportul public.
Sunt luate în calcul scăderea consumului de combustibil utilizat pentru transportul rutier, reducerea poluării mediului, precum și a poluării fonice la nivelul întregului oraș.
Cât ar urma să coste
Potrivit proiectului aprobat, valoarea totală a investiției se ridică la 7.123.936 de lei cu TVA, din care valoarea care ar urma să fie finanțată prin PNRR - 6.297.363 de lei cu TVA. Durata de realizare a investiției a fost stabilită la 30 de luni. Potrivit datelor publice pe site-ul Ministerului Dezvoltării, proiectul de Prioritizare a circulației tramvaielor în municipiul Galați a fost aprobat pentru finanțare pe Componenta C10 - Fondul Local – runda 2 a PNRR.
Rămâne de văzut când va fi semnat contractul de finanțare și când va fi lansată licitația pentru punerea în operă a lucrărilor.