De un an, de când a plătit 1.300.000 de euro şi a devenit proprietara fostului sediu al BCR, Primăria municipiului Galaţi nu a făcut decât să cheltuiască bani pentru documentaţii, reparaţii şi dotări de care are nevoie clădirea. Conform datelor din portalul achiziţiilor publice, Primăria a încheiat, până acum, contracte în valoare de peste 1,5 milioane de lei fără TVA. Mai nou, a lansat în licitaţie un contract de peste 9 milioane de lei fără TVA pentru renovarea energetică a clădirii.
"Spațiile în care își desfășoară activitatea Direcția Impozite, Taxe și alte Venituri Locale nu asigură condiții adecvate pentru asistența contribuabililor, încasarea impozitelor și a taxelor, precum și condiții adecvate pentru completarea de către contribuabili a formularelor necesare și pentru informare". Acesta a fost principalul argument al autorităţilor atunci când au decis să cumpere clădirea de pe strada Brăilei nr. 35, fostul sediu al BCR.
Numai că imobilul are nevoie de lucrări serioase pentru a putea fi folosit.
Contracte atribuite
În septembrie 2022, când imobilul era în curs de preluare de către municipalitate, Primăria încheia un contract în valoare de 75.000 de lei fără TVA, pentru servicii de proiectare, faza documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţie, pentru "Renovare energetică imobil strada Brăilei nr. 35" cu asocierea Techmedia Electronics - Bia Consproiect.
În noiembrie 2022, Primăria a cumpărat, cu 12.000 de lei fără TVA, o firmă luminoasă "suficient de vizibilă" - adică de patru metri lungime şi un metru lăţime - pentru informarea cetăţenilor şi identificarea clădirii, după cum specifica în referatul de necesitate al achiziţiei. Numai că, dacă analizăm contractele ulterioare încheiate de Primărie, firma luminoasă nu era tocmai… prioritatea clădirii.
Dovadă că, în august 2023, municipalitatea a atribuit firmei Rimoldo Consulting Group SRL un contract de execuţie lucrări pentru "Refacere instalaţii de curenţi slabi" în valoare de 529.748 de lei fără TVA. Iar în septembrie 2023, a contractat proiectarea şi execuţia unor lucrări de instalaţii electrice, în valoare de 900.000 de lei fără TVA, cu firma Electroterm Convertizor SE.
Potrivit autorităţilor, în prezent se lucrează la instalaţii electrice, instalaţii curenţi slabi şi finisaje interioare. Deocamdată niciun serviciu sau funcţionar al Primăriei nu s-a mutat acolo.
Imobil în stare tehnică precară
"Imobilul situat în strada Brăilei nr. 35 a fost finalizat în anul 1993. Deoarece în ultimii ani au fost executate doar reparații curente, starea tehnică a imobilului este precară și necesită lucrări de modernizare. Lucrările sunt necesare pentru a le crea utilizatorilor un mediu propice care să le ofere confort minim, siguranță și să le permită desfășurarea activităților specifice eficient", scria în documentele care însoţeau hotărârea de Consiliu Local prin care a fost aprobată renovarea energetică a fostului sediu BCR. Valoarea totală a investiției a fost calculată la 14.710.333 de lei, iar acest lucru a stârnit discuţii în şedinţa din vară a Consiliului Local.
Primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu, a explicat că banii ar urma să vină de la Administraţia Fondului pentru Mediu. Dar, pentru siguranţă, a venit cu un amendament prin care la sursele de finanţare să fie nominalizate toate formele posibile: buget local, fond de mediu, fonduri europene, alte fonduri guvernamentale. "Sunt foarte sincer cu dumneavoastră: 14 milioane de lei de la bugetul local, pentru anveloparea unei clădiri, nu ne permitem! Deci nu va fi cu bani de la bugetul local!", a spus edilul-şef.
Se caută proiectanţi şi constructori
Potrivit datelor din Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, pentru renovarea energetică a acestui imobil, Primăria a lansat la licitaţie un contract de proiectare și execuție în valoare estimată de 9.025.342 de lei fără TVA. Ofertele sunt aşteptate până pe 4 decembrie 2023, iar criteriul de atribuire este "cel mai bun raport calitate-preţ". În documente se precizează că proiectul este propus pentru finanțare prin Programul Regional Sud-Est 2021-2027. Termenul de realizare ar urma să fie de 15 luni, din care trei pentru proiectare şi 12 luni pentru execuţie.
Conform proiectului aprobat de aleşii locali, primele pe listă sunt lucrările specifice necesare obținerii avizului ISU. Sunt, de asemenea, propuse: lucrări de creștere a eficienței energetice, reabilitare termică a elementelor de anvelopă, dar și de amenajare - reparații ale tencuielilor degradate/fisurate ale fațadei, refacerea finisajelor interioare, înlocuirea pardoselilor, amenajarea unui grup sanitar pentru persoanele cu dizabilități.
Pe lângă instalații sanitare interioare/exterioare, înlocuirea rețelelor de apă rece/caldă pentru consum menajer, instalații termice și pentru stingerea incendiilor sunt prevăzute sisteme alternative de producere a energiei electrice și/sau termice pentru consum propriu și modernizarea instalației de iluminat.
Proiectul mai cuprinde repararea trotuarelor de protecție degradate, în scopul eliminării infiltrațiilor la infrastructura clădirii, adaptarea infrastructurii pentru persoanele cu dizabilităţi, montarea a două lifturi cu capacitatea minimă de zece persoane, adaptate și pentru persoanele cu dizabilități. Dotarea clădirii cu mobilier adecvat și instalarea unor stații de încărcare rapidă pentru vehicule electrice sunt și ele prinse în proiect.