Primăria şi babilonia panourilor publicitare: 150.000 de euro încasaţi fără acte
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Primăria şi babilonia panourilor publicitare: 150.000 de euro încasaţi fără acte
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Primăria Galaţi a încasat, pentru chiria panourilor publicitare, peste un milion de lei cu acte şi alţi 680.000 de lei după expirarea contractelor * Municipalitatea ar fi trebuit să supună votului Consiliului Local prelungirea asocierilor, cerută de firmele deţinătoare de panouri, însă n-a făcut acest lucru


Primăria municipiului Galaţi s-ar putea trezi nevoită să restituie 680.000 de lei, adică peste 150.000 de euro, pe care i-a încasat fără a avea o bază legală. Este vorba despre sumele pe care cele şase firme cu care municipalitatea s-a asociat pentru amplasarea unor panouri publicitare le-au plătit mai bine de un an, deşi contractele expiraseră. Chiar Primăria recunoaşte că firmele şi-ar putea recupera sumele plătite în plus, conform unor contracte depăşite, cu condiţia să nu aibă alte datorii sau plăţi curente de făcut, caz în care s-ar compensa cu cât au de plătit.

Consiliului nu i-a păsat de spaţiile verzi

Galaţiul arată civilizat acum, dacă ne amintim codrul de panouri publicitare care creştea pe scuarul de pe Brăilei şi pe mai toate spaţiile verzi. Trecând peste nesimţirea cu care unii şi-au pus panouri cu de la sine putere, iar Primăria a închis ochii, Consiliul Local şi autorităţile din mandatul trecut se fac vinovate pentru explozia publicitară care a dominat oraşul. În luna aprilie 2009, Consiliul Local a votat asocierea cu cinci societăţi comerciale şi prelungirea unui contract de asociere pentru amplasarea panourilor publicitare. Au primit undă verde pentru amplasarea, în total, a peste 70 de panouri publicitare şi 24 raquete (suporturi de reclame luminoase), firmele Euromedia Group, Arabesque, Ultravision, Decrom Co, Derec Co şi Decovil. Consiliul Local n-a avut nicio remuşcare să spună „Da” amplasării a 12 panouri pe scuarul Brăilei şi a altora pe spaţiile verzi şi la Inelul de Rocadă. Contractele au intrat în vigoare pe 1 ianuarie 2009, fiind valabile doi ani. Documentele stipulau negru pe alb: “După expirarea duratei contractulului, firma are drept de preemţiune la prelungirea contractului, aceasta facându-se numai cu acordul Consiliului şi pentru o perioadă ce va fi stabilită de comun acord, cu cel puţin 90 zile înaintea expirării duratei de asociere”. Fiecare societate a cerut prelungirea contractelor de asociere, atunci când acestea au expirat, adică pe 31 decembrie 2010. Numai că, susţine Primăria, „s-au întocmit documentele legale pentru prelungirea contractelor cu pricina, dar nu s-a luat o hotărâre concretă de către conducere pentru promovarea spre aprobare în Consiliul Local. Panourile au rămas pe teren, efectuându-se plăţi de către societăţi, conform clauzelor din contractele expirate”.

Cu banii jos

Potrivit informaţiilor furnizate de Primărie, s-au încasat, pe baza contractelor valabile, pentru chiria panourilor publicitare, peste un milion de lei şi alţi peste 680.000 de lei după expirarea asocierilor. Cele mai mari sume le-a plătit Euromedia Group - aproape 500.000 de lei pe baza contractului, pentru 33 de panouri şi 24 de raquete, şi cam tot atâta fără contract valabil, pentru 33 de panouri şi 18 raquete. Următoarea în top este firma Derec Co, care, pentru cele 19 panouri, a scos din buzunar aproape 240.000 de lei conform contractului, şi aproximativ 120.000 de lei, după expirarea lui. Peste 87.000 de lei a dat Ultravision pentru amplasarea conform contractului a opt panouri, şi mai puţin de 20.000 fără asociere legală. Cele şapte panouri pe care Arabesque le-a avut legal pe domeniul public au adus la bugetul local peste 70.000 de lei. Când contractul i-a expirat, firma a cerut prelungirea contractului pentru patru panouri şi, tot aşteptând votul Consiliului Local, a plătit peste 30.000 de lei. La polul opus se află Decrom Co, care a achitat, pentru două panouri publicitate, aproape 30.000 de lei pe baza contractului, şi 15.000 de lei după expirarea asocierii. Singura firmă care, în scriptele Primăriei, nu figurează cu plăţi făcute în plus este Decovil, care a plătit către bugetul local 101.455 de lei.

În loc de concluzii

Se poate trage concluzia că majoritatea firmelor respective câştiga suficient de bine din publicitate pentru a nu-şi face griji pentru plata unor bani "la mica înţelegere" cu Primăria. Dacă, însă, una dintre firme ar da în judecată Primăria, instanţa ar putea obliga municipalitatea să-i permită amplasarea panourilor publicitare, caz în care oraşul s-ar transforma, din nou, într-o babilonie publicitară. Este, însă, de neînţeles cum a fost posibil ca administraţia locală să îşi asume încasarea, pe parcursul a mai bine de un an, a unor chirii fără bază legală!

Pe frontul frigului - Refugiile din staţii, pagube colaterale

Gălăţenii au îndurat intemperiile iernii în staţii, fără a avea posibilitatea să se protejeze cât de cât în refugiile cu care se obişnuiseră. Ele au căzut pe frontul luptei dintre Primărie şi panourile publicitare. "Vom avea alte refugii. Am vrut să tranşăm situaţia şi cred că nu vă plăceau toate panourile publicitare. Nu puteam tolera o situaţie în care domeniul public era jefuit până la urmă, pentru că nu ştiu dacă erau 30 la sută care plăteau", a declarat primarul Marius Stan.

Citit 3257 ori Ultima modificare Duminică, 17 Februarie 2013 17:54

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.