Primăria Galaţi vrea sistem de supraveghere pe maxi-taxi şi Transurb
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Primăria Galaţi vrea sistem de supraveghere pe maxi-taxi şi Transurb
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Trebuie gândit de acum ce vrem să facem cu SC Transurb, astfel încât societatea să aducă beneficii sau măcar să presupună cheltuială zero, a declarat viceprimarul PC Radu Cosca * Cu cât punem la punct mai repede sistemul de management al transportului public local, cu atât mai repede putem diminua subvenţia către Transurb, susţine şi consilierul local PDL Mihai Alin


Contractele operatorilor privaţi din transportul public local de persoane expiră pe 10 mai 2015. Prin urmare, anul viitor, autorităţile locale trebuie să hotărască dacă scot din nou la licitaţie traseele operatorilor privaţi, dacă menţin transportul cu maxi-taxi şi în ce măsură, ori dacă ajută Transurb să-şi dezvolte parcul auto astfel încât să poată face faţă singură numărului de călători.

Cert este că, la fiecare şedinţă de Consiliu Local la care aleşii au de aprobat o subvenţie suplimentară pentru societatea de transport public local, discuţiile se aprind. Aşa s-a întâmplat şi la recenta întrunire a aleşilor locali, unde i s-a alocat SC Transurb, prin rectificarea bugetului local, un supliment de subvenţie. „Au venit cu o solicitare de subvenţie suplimentară în valoare de 4.270.000 de lei, dar noi o să le dăm doar 3.000.000 de lei, că atâta putem”, a precizat directorul Direcţiei de Buget-Finanţe din Primărie, Daniel Stadoleanu.

Reacţia unor aleşi a fost ironică, dar şi paradoxală: „Să facem transportul gratuit!”.

Studiul aşteaptă din februarie

Dincolo de glume, trebuie spus că, încă din mandatul trecut, consilierii locali Eugen Găvan (PC), Mihai Alin (PDL) şi fostul viceprimar liberal Mircea Cristea au demarat un proiect privind managementul transportului public local, pe baza căruia aleşii să ia o decizie. Potrivit lui Mihai Alin, studiul de fezabilitate privind managementul transportului public, realizat de o firmă din Cluj, este gata, în Primărie, şi oferă soluţii de monitorizare şi numărare a pasagerilor, de verificare a consumurilor şi a costurilor pe flota Transurb, dar şi soluţii de numărare a pasagerilor şi verificarea fizică a existenţei în traseu a transportatorilor privaţi. „Contractul de colaborare între transportatorii privaţi şi Primăria Galaţi are o prevedere care ne permite la ora actuală să instalăm mijloace electronice de supraveghere şi de monitorizare pe aceste maxi-taxi. Cu cât îl punem mai repede la punct - trebuie să fie aprobaţi indicatorii tehnico-economici pe care eu insist să fie aprobaţi din luna februarie, de când a fost terminat studiul de fezabilitate - cu atât putem discuta într-o perioadă medie de doi-trei ani de o diminuare a subvenţiei la Transurb. Nu va fi un studiu ieftin, la Braşov a costat în jurul sumei de 4,6 milioane de euro, dar s-a regăsit într-o diminuare a subvenţiei cu aproximativ 1,3 milioane de euro anual. Mai sunt şi celelalte date de luat în calcul, în sensul reînnoirii parcului Transurb, pentru că ceea ce are acum nu se poate numi parc auto, şi să vedem ce facem cu unii transportatori privaţi din 2015”, a punctat Mihai Alin.

Scump, dar merită

City-managerul Aurel Vlaicu a promis că, la viitoarea şedinţă a CL, studiul va fi supus aprobării. „Este vorba de o investiţie pe care municipalitatea va trebui să o facă în mijloace de măsurat călători şi trafic. La momentul în care am preluat acest studiu, el nu se referea decât la mijloacele Transurb şi o să supun atenţiei mărirea acestei investiţii, pentru a fi incluşi şi operatorii privaţi. Lucrul acesta se va materializa anul viitor. Vom avea o monitorizare, dar măsurile nu vor fi spectaculoase de pe o zi pe alta, ci vom şti exact cum stăm. Implementarea se duce undeva la 7,5 - 8 milioane de euro”, a explicat city-managerul.

Abia după ce sistemul va fi pus la punct autorităţile vor putea şti câţi călători circulă cu mijloacele Transurb şi câţi cu maxi-taxi, câţi cumpără bilet şi câţi nu, câţi şoferi de maxi-taxi dau bilete, ce trasee sunt mai încărcate şi care nu, cât timp şi de câte ori pe lună stau în reparaţii mijloacele Transurb şi cum circulă acestea, astfel încât să nu mai apară în staţii în „tandem”.

A rămas tot ca-n tren...

Viceprimarul PC Radu Cosca crede că acest studiu de transport se va realiza la începutul anului 2015, dar până atunci trebuie gândită, totuşi, o strategie pe termen mediu şi lung vizavi de Transurb. „Contractele cu operatorii se vor termina şi atunci va trebui să gândim ce facem, investim în Transurb să luăm mijloace auto pentru transport de călători sau mergem în continuare pe parteneriatele private, astfel încât să nu rămânem descoperiţi. La anul ne vom trezi că va trebui iarăşi să organizăm licitaţii pentru transport privat, fiindcă nu avem suficiente mijloace de transport pentru municipiul Galaţi. Şi atunci trebuie gândit de acum ce vrem să facem cu această societate, astfel încât să nu mai pompăm bani şi să gândim o strategie care să aducă beneficii sau măcar să presupună cheltuială zero sau profit”, a punctat vicele.

Deci încotro va merge transportul public local de persoane vom afla abia în 2014!

   

Citit 3306 ori Ultima modificare Miercuri, 18 Decembrie 2013 18:04

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.