Eficientizarea transportului public local/ Şapte milioane de euro pentru eliminarea fraudelor

Eficientizarea transportului public local/ Şapte milioane de euro pentru eliminarea fraudelor
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

O subvenţie necontrolabilă de la bugetul local, evaziune fiscală, anomalii în rezerva de motorină a unităţii, ba chiar consumuri excesive faţă de parcursul planificat, parcurs care nu este mereu respectat de către operatorul public de transport local de Transurb. Acestea sunt motivele pentru care municipalitatea va investi într-un sistem de management al transportului public local. E drept că despre acest management se vorbeşte, parcă, de o veşnicie, cel puţin în Consiliul Local al Galaţiului, unde s-a pus de nenumărate ori problema gratuităţii totale a transportului cu mijloacele Transurb. Asta nu înseamnă că operatorii privaţi – microbuzele care circulă adesea supraîncărcate de călători, şi unde biletul de călătorie se dă foarte rar, şi de regulă doar dacă sunt anunţate controale - scapă de sub lupă. Dimpotrivă, până la finele anului autorităţile trebuie să hotărască dacă începând de anul viitor microbuzele private vor mai face transport de persoane sau va rămâne pe trasee doar Transurb. La recenta şedinţă a Consiliului Local a fost aprobată documentaţia tehnico-economică pentru „Eficientizarea transportului public local”.

Realitatea alarmantă

„În acest moment municipalitatea acordă subvenţii către SC Transurb SA care nivelează bilanţul. Transurb nu dispune de instrumentele adecvate pentru îmbunătăţirea propriei rentabilităţi. În acelaşi timp municipalitatea nu dispune de mecanismele adecvate de control asupra Transurb. În mod deosebit este vorba despre: nivelul de evaziune fiscală foarte ridicat (din cauză că nu se eliberează bilete de către şoferi), anomalii în rezerva de motorină, evidenţiate consumuri excesive faţă de parcursul planificat, parcursuri şi activităţi planificate care nu sunt mereu respectate. Transportul public operează în regim de concurenţă cu transporturile private. Nici în acest caz municipalitatea nu dispune de mecanismele adecvate de control asupra transportatorilor privaţi”, se arată negru pe alb în hotărârea Consiliului Local.                                                                                   Toate acestea dovedesc că „este nevoie de un sistem care să arate: câte persoane sunt prezente în fiecare mijloc de transport şi dacă toţi călătorii au bilet”, se arată în raportul de specialitate al hotărârii. Aleşii au decis că în vederea creşterii veniturilor din transport, a diminuării subvenţiilor anuale către Transurb, a scăderii evaziunii fiscale din transportul privat şi pentru îmbunătăţirea acestei activităţi este nevoie de un sistem de management.

Ticketing şi GPS

Potrivit hotărârii CL, „în sediul Transurb se va instala şi configura un sistem de back-office compus dintr-o serie de module funcţionale: ticketing (sistem emisie, vânzare şi verificare biletelor şi abonamentelor de călătorie), configurarea liniilor, staţiilor, rutelor, curselor, turelor de personal şi de maşini, o centrală operativă care să permită localizarea mijloacelor de transport şi certificarea serviciului efectuat prin sistemele de bord ale maşinilor, atelier mecanic şi gestionarea stocului de piese de schimb". Valoarea totală a investiţiei este estimată la 7.192.000 de euro cu TVA (5.800.000 euro fără TVA), bani de la bugetul local, iar durata de realizare este de 24 de luni.

„Deocamdată, am prevăzut nişte indicatori tehnico-economici pentru managementul transportului public. Vrem să-l licităm cât mai repede pentru ca acest studiu să ne arate exact ceea ce trebuie să facem. O variantă ar fi să eliminăm transportatorii privaţi, şi să avem numai transport public, asta însemnând dotări superioare nu numai din punct de vedere al maşinilor, ci şi al dotărilor acestor maşini care să ne reducă mult din subvenţia pe care o acordăm la Transurb, care consider că este mult umflată şi nejustificată, necontrolabilă la momentul de faţă”, a declarat primarul Marius Stan.

Citit 3506 ori Ultima modificare Luni, 03 Februarie 2014 20:17

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.