De ce se vor cheltui 125 de MILIOANE de euro pe TRANSPORTUL PUBLIC din Galaţi

De ce se vor cheltui 125 de MILIOANE de euro pe TRANSPORTUL PUBLIC din Galaţi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Transurb vrea să-şi cumpere 34 de troleibuze, 80 de autobuze şi să modernizeze 20 de vagoane de tramvai * Ar urma să fie refăcută şi infrastructura de transport din oraş * Sistem antifraudă cu taxare automată a călătorilor


Nu mai puţin de 124,7 milioane de euro, adică peste 548,6 milioane de lei, ar urma să fie investite, începând de anul viitor şi până în 2020, în infrastructura de transport şi în flota SC Transurb SA. Cel puţin aşa plănuieşte Primăria municipiului Galaţi, în paginile Strategiei privind transportul public în perioada 2014-2020, document supus dezbaterii publice, care va fi aprobat de aleşii locali la finele lunii viitoare. Suma de aproape 125 de milioane de euro nu cade din cer. Sursele de finanţare vor fi asigurate de un împrumut la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), fondurile europene, dar şi bugetul local. Tocmai pentru că părerile gălăţenilor ar trebui să primeze în luarea unor decizii, vă prezentăm planul investiţional 2015-2020, cuprins de municipalitate în Strategia supusă dezbaterii publice.

Sistem automat de taxare

Prima măsură pe care o are în vedere Primăria, la începutul anului viitor, o constituie întocmirea unui plan de mobilitate, adică a unei hărţi a străzilor şi a tipului de trafic pe care îl suportă, astfel încât să nu se mai ajungă la situaţiile de azi, în care străduţe înghesuite sunt afectate de traficul greu. Planul trebuie să fie gata în şase luni şi va costa 300.000 de euro, fiind realizat de BERD.

Următoarea mutare a Primăriei o constituie implementarea unui sistem de taxare automată a călătorilor, indiferent că se deplasează cu mijloacele Transurb sau cu cele private. E nevoie de aşa ceva deoarece, în prezent, colectarea veniturilor de la călători se realizează de fiecare operator în parte, chiar şi prin şoferi, fapt ce duce la evaziune fiscală şi la scăderea calităţii serviciului de transport. Etapa I a introducerii sistemului de e-ticketing (sistem emisie, vânzare şi verificare a biletelor şi abonamentelor de călătorie) ar trebui să se încheie pe 15 decembrie 2015, şi să coste 7 milioane de euro, împrumutaţi de la BERD.

În acest fel, Primăria va şti exact ce venituri colectează fiecare operator în parte. Şi pentru că, în acest moment, operatorii privaţi nu pot beneficia de diferenţe de tarif pentru transportul persoanelor care beneficiază de facilităţi la transport, cea de-a doua etapă, care presupune extinderea sistemului de e-ticketing în vederea repartizării automate a compensaţiilor cuvenite operatorilor de transport ar trebui să se deruleze în perioada 2016 - 2017 şi să coste 3,8 milioane de euro din fonduri europene şi cofinanţare de la bugetul local.

Flota Transurb va fi revigorată

Parcul auto al Transurb este precar, învechit fizic şi moral, ceea ce face ca un număr mare de autobuze să necesite reparaţii zilnice sau capitale, aşa că operatorului public i-ar fi imposibil să preia integral transportul pe teritoriul municipiului. Cele mai noi mijloace de transport ale sale sunt autobuzele MAZ, achiziţionate în 2008! Flota societăţii publice de transport ar putea primi forţe noi.

Prima pe listă este achiziţia, în 2015, a 14 troleibuze, aprobată deja de aleşii locali, şi pentru care s-au alocat 9 milioane de euro din creditul BERD. Următoarea este achiziţia a 40 autobuze cu grad redus de poluare - euro 6, afacere în valoare de 10 milioane de euro, obţinuţi pe credit bancar, care ar urma să se realizeze în 2016. Până în 2017 ar urma să fie modernizate 20 de vagoane de tramvai, cu suma de 10 milioane de euro, din fonduri europene, desigur cu o cofinanţare de la bugetul local. Investiţiile nu se opresc aici. Anul 2018 ar urma să-i mai aducă 20 de troleibuze, în valoare de 9 milioane de euro, din fonduri europene, iar în 2020 Transurb ar urma să-şi cumpere 40 de autobuze electrice, în valoare de 20 de milioane de euro, din fonduri europene, inclusiv dotările necesare pentru transport în cartiere.

Străzi reabilitate

Pe lista de investiţii care urmează să fie finanţate din creditul BERD se află reabilitarea a patru artere importante: Mihai Bravu (porţiunea cuprinsă între Gării şi Basarabiei) – investiţie de 2 milioane de euro, Anghel Saligny (între Tecuci şi Asachi) – investiţie de 5 milioane de euro, Tecuci (între 1 Decembrie 1918 şi Traian) – investiţie de 8,8 milioane de euro, şi bulevardul George Coşbuc – investiţie de 12 milioane de euro, din fonduri BERD şi cofinanţare locală. Lucrările sunt programate să înceapă în 2015 şi să se încheie în 2016, cu excepţia străzii Coşbuc, la care se va lucra până în 2017.

Investiţii în infrastructura de transport

Autorităţile locale îşi întorc faţa şi către transportul cu tramvaiul, ignorat până acum. Planul investiţional prevede investiţii de câte 8 milioane de euro din fonduri europene şi cofinanţare de la bugetul local pentru reabilitarea magistralelor de transport tramvai Viaduct – strada Combinatului, Calea Prutului – Viaduct şi strada Siderurgiştilor - 1 Decembrie 1918 - Henri Coandă - bulevardul George Coşbuc - Bariera Traian. Reabilitările ar urma să se desfăşoare în perioada 2015 - 2017.

Investiţii sunt prevăzute şi în transportul cu troleibuzul. Astfel, în 2015, Consiliul Local va trebui să suporte 1,3 milioane de euro pentru reabilitarea firului de contact de pe străzile Brăilei şi Domnească. Înlocuirea căii de rulare existente cu o reţea flexibilă este programată în perioada 2015-2017 şi implică o cheltuială de 2,5 milioane de euro, din fonduri europene plus cofinanţare de la bugetul local.
Rămâne de văzut dacă toate aceste planuri ale Primăriei vor fi aprobate şi transpuse în realitate.

Cum face Primăria rost de bani

Pentru că nu-i va fi uşor să facă rost de 125 milioane de euro, Primăria Galaţi ia în calcul surse suplimentare de venituri pentru asigurarea mentenanţei proiectelor din Strategia privind transportul local. Concret, are în vedere suplimentarea taxei de tranzit a municipiului Galaţi pentru autovehiculele mai mari de 3,5 tone, introducerea unei taxe pentru companiile logistice locale, introducerea unei suprataxe începând cu a cincea zi de utilizare a domeniului public pentru efectuarea de lucrări şi concesionarea parcărilor nou-create ca urmare a implementării proiectelor de modernizare a străzilor.


Citeşte şi: NOI TRASEE pentru Transurb şi operatorii privaţi/ Strategia privind TRANSPORTUL PUBLIC, în dezbatere

Citit 2898 ori Ultima modificare Miercuri, 24 Septembrie 2014 17:38

9 comentarii

  • postat de yo
    Joi, 25 Septembrie 2014 22:09
    79.116.126.***
    Iar in SANATATE si INVATAMANT se vor investi in urmatorii 20 de ani,nu?(sau nici atunci) Mai important e transportul,bolile si viitorul copiilor nu sunt prioritare.
    1
    1
    Raportează
  • postat de Terente
    Joi, 25 Septembrie 2014 19:35
    89.137.224.***
    Subscriu in totalitate lui Mickey Mouse. Perfect adevarat!
    0
    1
    Raportează
  • postat de gelu
    Joi, 25 Septembrie 2014 16:17
    79.116.107.***
    iN 2010 am fost invitati la Primarie pentru o prezentare a unei firme care dorea sa implementeze TIKETING-ul. Dupa expunerea tuturor conditiilor am pus o singura intrebare : CAT AR COSTA O ASTFEL DE ACTIVITATE? Raspunsul m-a facut sa - mi treaca de astfel de initiative: MINIMUM 30 % DIN TOTALUL INCASARILOR PE BILETE!!!! Mi-am dat seama ca nu inca o capusa poate rezolva problema celor care circula fara bilet. Exista metode moderne de supraveghere cu camere care transmit imagini online si care pot fi miscate pe anumite unghiuri la preturi de maximum 150 de euro. Daca inmultim cu 150 de mijloace de transport supravegherea permanenta se poate realiza cu 25 de mii de euro la care se adauga costurile unui dispecerat ce poate fi deservit de persoane cu dizabilitati, de exemplu.
    Cand vad cat de usor aruncam sute de mii de euro pe studii nu pot sa nu ma intreb daca dupa cativa ani nu vom avea altceva decat niste munti de hartii inutile!
    2
    4
    Raportează
  • postat de pentru soarecele mickey
    Joi, 25 Septembrie 2014 14:42
    5.13.237.***
    IN SFARSIT SOARECELE MICKEY A FACUT UN COMENTARIU APOLITIC ,LA SUBIECT SI PE BUNA DREPTATE...!!!!INCEPI SA GANDESTI LOGIC SI MA FACI SA-MI SCHIMB PAREREA DESPRE TINE!!!ESTE CORECT CE AI SPUS...!!!
    1
    3
    Raportează
  • postat de sorin
    Joi, 25 Septembrie 2014 13:39
    5.13.130.***
    Daca tot face acea bucata din str.Bravu de ce nu se face pana la gara , din Domneasca pana in vama de ce nu se face drumul , este intrarea in UE
    0
    3
    Raportează
  • postat de Mickey Mouse
    Joi, 25 Septembrie 2014 11:38
    5.13.215.***
    In primul rand ca nu se stie cand va fi reabilitat Viaductul si str,Basarabiei ca sa se faca un plan de investitii pentru tramvaie,apoi se investeste pe Cosbuc,Si in primul rand ar trebui sa se bage bani in acel sistem automat de taxare fiindca se scurg anual milioane de euro in evaziunea fiscala.Si o alta masura ar fi excluderea pensionarilor de la gratuitate si introducerea gratuitatii pentru elevi.Chiar daca nu voteaza,elevii reprezinta o cheltuiala in plus pentru parintii care si asa suporta pe umerii lor sistemul de pensii.Si asa avem o natalitate ca la razboiul al doilea mondial,tinerii nu au serviciu sau,case ,lucru de care pensionarii de azi au beneficiat in regimul comunist.Daca se abtin de la plimbari spe banul public si facut politica in mijloacele de transport in comun nu e nicio nenorocire.
    4
    8
    Raportează
  • postat de eu
    Joi, 25 Septembrie 2014 09:58
    86.127.101.***
    minunat!
    dar ca au fost concediate femei cu 30 de ani de vechime pentru a lasa loc unora de cateva luni venite, nu stiti?
    ca exista mai mult personal la birou decat la cabine?
    0
    9
    Raportează
  • postat de Tatu T.
    Joi, 25 Septembrie 2014 09:16
    89.137.136.***
    Atentie DNA!
    Felicitari celor care vor spala banii publici.
    Daca bulevardul G.Cosbuc va inghiti 12,0 milioane Euro si are o lungime considerabila, cum se explica oare ca tronsonul strazii Mihai Bravu dintre Garii si Basarabiei va inghiti doar 2,0 milioane Euro. Asta pentru ca proprietar al unor case de patrimoniu local, aflate in curs de dilapidare - termenul inseamna distrugere, demolare in afara de cel obisnuit - este un dregator cotcar...?!
    Domnilor viitori contabili de la viitoarea Curte de Conturi, faceti va rog o simpla impartire a lungimii celor doua artere si comparati cifrele pe metru liniar.
    Veti obtine diferente uluitoare.
    Spor la curatenia orasului de matrapazlicurile dregatorilor.
    2
    14
    Raportează
  • postat de x
    Joi, 25 Septembrie 2014 00:40
    109.166.137.***
    Jaf pe bani publici.
    Mihai Bravu, nici 200 m, 2 milioane euro.
    La banii astia presupun ca e vorba de trotuare si strazi rulante, cu mentenanta inclusa pe timpul garantiei lucrarii de 10 ani.
    3
    26
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.