De ce se vor cheltui 125 de MILIOANE de euro pe TRANSPORTUL PUBLIC din Galaţi

De ce se vor cheltui 125 de MILIOANE de euro pe TRANSPORTUL PUBLIC din Galaţi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Transurb vrea să-şi cumpere 34 de troleibuze, 80 de autobuze şi să modernizeze 20 de vagoane de tramvai * Ar urma să fie refăcută şi infrastructura de transport din oraş * Sistem antifraudă cu taxare automată a călătorilor


Nu mai puţin de 124,7 milioane de euro, adică peste 548,6 milioane de lei, ar urma să fie investite, începând de anul viitor şi până în 2020, în infrastructura de transport şi în flota SC Transurb SA. Cel puţin aşa plănuieşte Primăria municipiului Galaţi, în paginile Strategiei privind transportul public în perioada 2014-2020, document supus dezbaterii publice, care va fi aprobat de aleşii locali la finele lunii viitoare. Suma de aproape 125 de milioane de euro nu cade din cer. Sursele de finanţare vor fi asigurate de un împrumut la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), fondurile europene, dar şi bugetul local. Tocmai pentru că părerile gălăţenilor ar trebui să primeze în luarea unor decizii, vă prezentăm planul investiţional 2015-2020, cuprins de municipalitate în Strategia supusă dezbaterii publice.

Sistem automat de taxare

Prima măsură pe care o are în vedere Primăria, la începutul anului viitor, o constituie întocmirea unui plan de mobilitate, adică a unei hărţi a străzilor şi a tipului de trafic pe care îl suportă, astfel încât să nu se mai ajungă la situaţiile de azi, în care străduţe înghesuite sunt afectate de traficul greu. Planul trebuie să fie gata în şase luni şi va costa 300.000 de euro, fiind realizat de BERD.

Următoarea mutare a Primăriei o constituie implementarea unui sistem de taxare automată a călătorilor, indiferent că se deplasează cu mijloacele Transurb sau cu cele private. E nevoie de aşa ceva deoarece, în prezent, colectarea veniturilor de la călători se realizează de fiecare operator în parte, chiar şi prin şoferi, fapt ce duce la evaziune fiscală şi la scăderea calităţii serviciului de transport. Etapa I a introducerii sistemului de e-ticketing (sistem emisie, vânzare şi verificare a biletelor şi abonamentelor de călătorie) ar trebui să se încheie pe 15 decembrie 2015, şi să coste 7 milioane de euro, împrumutaţi de la BERD.

În acest fel, Primăria va şti exact ce venituri colectează fiecare operator în parte. Şi pentru că, în acest moment, operatorii privaţi nu pot beneficia de diferenţe de tarif pentru transportul persoanelor care beneficiază de facilităţi la transport, cea de-a doua etapă, care presupune extinderea sistemului de e-ticketing în vederea repartizării automate a compensaţiilor cuvenite operatorilor de transport ar trebui să se deruleze în perioada 2016 - 2017 şi să coste 3,8 milioane de euro din fonduri europene şi cofinanţare de la bugetul local.

Flota Transurb va fi revigorată

Parcul auto al Transurb este precar, învechit fizic şi moral, ceea ce face ca un număr mare de autobuze să necesite reparaţii zilnice sau capitale, aşa că operatorului public i-ar fi imposibil să preia integral transportul pe teritoriul municipiului. Cele mai noi mijloace de transport ale sale sunt autobuzele MAZ, achiziţionate în 2008! Flota societăţii publice de transport ar putea primi forţe noi.

Prima pe listă este achiziţia, în 2015, a 14 troleibuze, aprobată deja de aleşii locali, şi pentru care s-au alocat 9 milioane de euro din creditul BERD. Următoarea este achiziţia a 40 autobuze cu grad redus de poluare - euro 6, afacere în valoare de 10 milioane de euro, obţinuţi pe credit bancar, care ar urma să se realizeze în 2016. Până în 2017 ar urma să fie modernizate 20 de vagoane de tramvai, cu suma de 10 milioane de euro, din fonduri europene, desigur cu o cofinanţare de la bugetul local. Investiţiile nu se opresc aici. Anul 2018 ar urma să-i mai aducă 20 de troleibuze, în valoare de 9 milioane de euro, din fonduri europene, iar în 2020 Transurb ar urma să-şi cumpere 40 de autobuze electrice, în valoare de 20 de milioane de euro, din fonduri europene, inclusiv dotările necesare pentru transport în cartiere.

Străzi reabilitate

Pe lista de investiţii care urmează să fie finanţate din creditul BERD se află reabilitarea a patru artere importante: Mihai Bravu (porţiunea cuprinsă între Gării şi Basarabiei) – investiţie de 2 milioane de euro, Anghel Saligny (între Tecuci şi Asachi) – investiţie de 5 milioane de euro, Tecuci (între 1 Decembrie 1918 şi Traian) – investiţie de 8,8 milioane de euro, şi bulevardul George Coşbuc – investiţie de 12 milioane de euro, din fonduri BERD şi cofinanţare locală. Lucrările sunt programate să înceapă în 2015 şi să se încheie în 2016, cu excepţia străzii Coşbuc, la care se va lucra până în 2017.

Investiţii în infrastructura de transport

Autorităţile locale îşi întorc faţa şi către transportul cu tramvaiul, ignorat până acum. Planul investiţional prevede investiţii de câte 8 milioane de euro din fonduri europene şi cofinanţare de la bugetul local pentru reabilitarea magistralelor de transport tramvai Viaduct – strada Combinatului, Calea Prutului – Viaduct şi strada Siderurgiştilor - 1 Decembrie 1918 - Henri Coandă - bulevardul George Coşbuc - Bariera Traian. Reabilitările ar urma să se desfăşoare în perioada 2015 - 2017.

Investiţii sunt prevăzute şi în transportul cu troleibuzul. Astfel, în 2015, Consiliul Local va trebui să suporte 1,3 milioane de euro pentru reabilitarea firului de contact de pe străzile Brăilei şi Domnească. Înlocuirea căii de rulare existente cu o reţea flexibilă este programată în perioada 2015-2017 şi implică o cheltuială de 2,5 milioane de euro, din fonduri europene plus cofinanţare de la bugetul local.

Rămâne de văzut dacă toate aceste planuri ale Primăriei vor fi aprobate şi transpuse în realitate.

Cum face Primăria rost de bani

Pentru că nu-i va fi uşor să facă rost de 125 milioane de euro, Primăria Galaţi ia în calcul surse suplimentare de venituri pentru asigurarea mentenanţei proiectelor din Strategia privind transportul local. Concret, are în vedere suplimentarea taxei de tranzit a municipiului Galaţi pentru autovehiculele mai mari de 3,5 tone, introducerea unei taxe pentru companiile logistice locale, introducerea unei suprataxe începând cu a cincea zi de utilizare a domeniului public pentru efectuarea de lucrări şi concesionarea parcărilor nou-create ca urmare a implementării proiectelor de modernizare a străzilor.

Citeşte şi: NOI TRASEE pentru Transurb şi operatorii privaţi/ Strategia privind TRANSPORTUL PUBLIC, în dezbatere

Citit 2961 ori Ultima modificare Miercuri, 24 Septembrie 2014 17:38

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.