Războiul POD - TUNEL, o nouă rundă. Premierul Dacian Cioloş vs. primarul Marius Stan (FOTO)

Războiul POD - TUNEL, o nouă rundă. Premierul Dacian Cioloş vs. primarul Marius Stan (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(10 voturi)

Premierul Dacian Cioloş susţine că proiectul tehnic al podului peste Dunăre poate fi demarat până la finele acestui an şi că există o alocare de 200 de milioane de euro * Primarul Marius Stan continuă studiul de fezabilitate al tunelului pe sub fluviu şi susţine că declaraţiile premierului sunt "poveşti de adormit copiii"


Deşi spera ca Guvernul tehnocrat să preia şi susţină proiectul tunelului pe sub Dunăre, ba mai mult, să vină cu infrastructura rutieră necesară, prevăzută acum pentru podul de la Brăila, primarul Marius Stan s-a trezit cu subtraversarea îngropată chiar de premierul Dacian Cioloş! Podul peste Dunăre de la Brăila a fost unul dintre subiectele discutate, luni, la dezbaterea Strategiei integrate de dezvoltare durabilă a Deltei Dunării, eveniment desfăşurat la Tulcea.

"Am discutat şi despre oportunitatea de a lansa cât mai repede proiectul podului de la Măcin, care odată realizat, ar trebui să faciliteze legătura dintre Dobrogea, implicit Delta, şi restul lumii şi să stimuleze atât economia, cât şi turismul", a declarat prim-ministrul după dezbatere, potrivit unui comunicat de presă postat pe site-ul Guvernului. În contextul în care, în luna mai, ar trebui să fie gata reactualizarea studiului de fezabilitate al podului, premierul a fost întrebat de presă cât de realizabil este acesta, în condiţiile în care a făcut obiectul multor promisiuni în ultimii 20 de ani.

Premierul Cioloş s-a arătat foarte optimist: "Cred că dacă reuşim să respectăm calendarul aşa cum este acum prevăzut la Ministerul Transporturilor, până la sfârşitul anului putem da drumul la proiectul tehnic. Alocările bugetare există, studiul de fezabilitate este în curs, ştim în detaliu alocările bugetare cel puţin pentru partea de pod, pentru că în jurul podului mai sunt prevăzute şi alte tipuri de investiţii, pentru a conecta podul la diferite reţele de transport. Dar, pentru podul ca atare, există alocare bugetară de aproximativ 200 de milioane de euro, care este inclusă în această sumă de 1,1 miliarde euro. Deci, în măsura în care vom respecta acest calendar - şi nu prea sunt motive să nu-l respectăm - eu cred că la sfârşitul anului putem da drumul la proiectul tehnic şi de acolo investiţia poate să se deruleze, pentru că bugetul există”, a declarat Cioloş.

"Iar ni se vinde podul?"

Iritat, Marius Stan a catalogat declaraţiile premierului drept poveşti de adormit copiii: "Iar au venit alegerile? Iar ni se vinde podul de peste Dunăre? Poveşti de adormit copiii! Este inadmisibil, când nişte oameni oneşti muncesc de trei ani la un proiect esenţial pentru zona de sud-est a României - unde domniile lor nu au catadicsit să facă nici cea mai mică investiţie în infrastructură - să vină să dinamiteze proiectul! Sunt extrem de indignat de atitudinea unui guvern de tehnocraţi care nu trebuie să facă politică! Şi ei fac o campanie electorală deşănţată şi nu ştiu pentru cine! Poate că pentru Bunea Stancu! E de notorietate că pod la Brăila înseamnă terenul lui Bunea Stancu pe teritoriul Brăilei şi pe partea cealaltă tot Bunea Stancu. Iar se fac lucrări cu dedicaţie? În 2030 o să vorbim tot de podul de la Brăila!”, a declarat Marius Stan.

Edilul era extrem de indignat că nu a fost invitat la discuţiile de la Tulcea, deşi a avut o discuţie în acest sens cu vicepremierul Vasile Dâncu. Şi se declara convins că nu există alocare bugetară pentru pod.

Cât costă reactualizarea documentaţiei podului

Reamintim că Asocierea SC ISPCF SA - SC EDIN SRL - SC STE SRL - SC Pegaso Ingegneria SRL a câştigat, în aprilie 2015, licitaţia organizată de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România pentru reactualizarea studiului de fezabilitate pentru pod. Pentru suma de 1,2 milioane de euro (85 la sută de la FEDR şi 15 la sută de la bugetul de stat), misiunea asocierii cuprinde şi pregătirea documentaţiei necesare în vederea transmiterii aplicaţiei de finanţare din fonduri structurale pentru proiectul podului, pregătirea documentaţiei de atribuire pentru contractele de lucrări aferente proiectului, precum şi asigurarea asistenţei pe durata procedurii de achiziţie publică.

Numai că documentaţia va fi valabilă doar doi ani, iar dacă până atunci nu începe construcţia podului, reactualizarea va trebui revizuită. Pe alţi bani şi cu altă distracţie! Iar podul are, din păcate, un trecut ghinionist de actualizări şi reactualizări. De pildă, un studiu de fezabilitate realizat în 2011, de către Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) a costat 200.000 de euro - grantul BERD - iar alţi 250.000 euro au mai fost cheltuiţi ulterior pentru studii geodezice şi hidrotehnice. În raportul final al documentului, realizat în 27 octombrie 2011, se precizează că e vorba, de fapt, de o analiză şi actualizare a studiului de fezabilitate din anul 2003, realizat de IPTANA...

Cât costă "dosarul" tunelului

Conform datelor publicate de Serviciul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), licitaţia deschisă pentru documentaţia tunelului a fost câştigată cu o ofertă de 11,6 milioane de lei fără TVA, de către consorţiul Louis Berger. Conform SEAP, asocierea va oferi „servicii de asistenţă şi consultanţă tehnică, economico-financiară şi juridică pentru pregătirea şi derularea procedurii de atribuire a contractului de finanţare cu implicarea sectorului privat şi/sau a fondurilor europene pentru proiectul „Tuneluri rutiere subtraversare Dunăre Galaţi - Brătianu”. Plata sumei se va face pe etape, în funcţie de documentaţiile executate, proiectul putând fi oprit după oricare dintre aceste etape.

Astfel, în bugetul Galaţiului pe 2016 au fost alocate doar 2,5 milioane de lei pentru plata primei etape a documentaţiei pentru subtraversarea Dunării. Asta înseamnă studiul de oportunitate, studiile geo, de forare, studiul de trafic şi actualizarea studiului de prefezabilitate, realizat pentru tunel de către o firmă din Elveţia. "Vrem să aflăm dacă acest studiu este sau nu fezabil sau de interes pentru oraş. Ne vom da seama de dimensiunea acestui proiect, de utilitatea pe care o are şi de valoarea economică, dacă poate să fie sau nu susţinut financiar în cele două forme: parteneriat public privat sau finanţare cu fonduri europene", a explicat city-managerul Aurel Vlaicu. Ultima plată se va face numai dacă Louis Berger va veni cu constructorul subtraversării sau cu o soluţie de finanţare europeană.

În ceea ce priveşte studiul de fezabilitate al tunelului pe sub Dunăre, Marius Stan a spus că lucrările continuă: "Sper ca într-un timp foarte scurt să avem nişte veşti mai mult decât pozitive din partea Louis Berger, în sensul susţinerii proiectului cu finanţarea execuţiei lui".

Până una alta, noi trecem Dunărea cu bacul, iar atât podul cât şi tunelul sunt la stadiul de hârtii plătite din bani publici...

În foto 1, așa arată tunelul pe portalul Parcului Industrial Galați; foto 2 - macheta podului (internet); foto 3 - o hartă a tunelului făcută de elvețieni; foto 4 - tunelul, în studiul de prefezabilitate elvețian; foto 5 - una dintre nenumăratele hărți ale podului; foto 6 - unul dintre tunelurile construite de Louis Berger în Emiratele Arabe

Citit 8766 ori Ultima modificare Luni, 02 Ianuarie 2023 11:04

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.