Pe tema legilor cu caracter PROTECȚIONIST, Iohannis, SOMAT să-l ia la întrebări pe preşedintele Franţei

Pe tema legilor cu caracter PROTECȚIONIST, Iohannis, SOMAT să-l ia la întrebări pe preşedintele Franţei
Evaluaţi acest articol
(4 voturi)

Nemulţumirile pleacă de la legile prin care se încearcă eliminarea companiilor româneşti de pe piaţa de transport internaţional


Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) i-a solicitat preşedintelui Klaus Iohannis să includă în discuţiile cu preşedintele Franţei, François Hollande, prezent la Bucureşti într-o vizită oficială, şi anularea aplicării regulilor Legii Macron în domeniul transporturilor rutiere.

După cum v-am informat în paginile ziarului nostru, problema transportatorilor este că, deşi unul dintre principiile fundamentale ale pieţei comune europene este libera circulaţie a bunurilor şi serviciilor, unele state UE au o manieră proprie de interpretare a acesteia. Este şi cazul găselniţelor legislative germane şi franceze - chipurile menite să asigure „echitatea socială” prin impunerea unui salariu minim tuturor salariaţilor de pe teritoriul naţional, dar care au în esenţă ca obiectiv ascuns să pună beţe în roate celor care furnizează servicii mai ieftine. Este şi cazul transportatorilor rutieri din statele din Est, precum cei din România, cam greu „înghiţiţi” pe piaţă de francezi sau germani.

În Germania, de la 1 mai 2015, a intrat în vigoare „Lege MiLoG”, de la Mindestlohngesetz - legea germană a salariului minim, ce prevede că toţi angajaţii, fie ei germani sau… români, la o firmă de transport care prin natura operaţiunilor tranzitează teritoriul Germaniei, trebuie să fie plătiţi la nivelul salariului minim prevăzut de legea germană, adică vreo 8,5 euro/ oră.

Modelul german a fost urmat, aproape la indigo, de Franţa, prin Legea Macron, care a intrat în vigoare de la 1 iulie 2016, atât doar că acolo salariul minim este de 9,6 euro/oră. Sunt sume care dau peste cap calculele transportorilor români, dar şi praguri financiare care avantajează în mod evident transportatorii autohtoni din Franţa şi Germania.

Aşa se face că, pe 14 iunie, asociaţii ale transportatorilor din mai multe ţări europene, inclusiv UNTRR, au demonstrat în faţa sediilor instituţiilor europene din Bruxelles şi au depus o „Rezoluţie” adresată conducerii Comisiei Europene, eveniment consemnat şi de „Viaţa liberă”. Drept reacţie şi la aceste proteste, CE a anunţat pe 16 iunie că a notificat oficial Franţa cu privire la efectele negative pe care Legea Macron o are asupra transportatorilor din alte ţări, ca primă etapă spre declanşarea unei proceduri de infrigement. De asemenea, CE a (re)trimis o notificare şi Germaniei, împotriva căreia deja a fost declanşată o procedură de infrigement după episodul din mai 2015, în speranţa „identificării unei soluţii pe cale amiabilă”.

„În ambele cazuri, CE consideră că aplicarea regulilor salariului minim transporturilor internaţionale care au doar o legătură marginală cu teritoriul unui stat membru nu poate fi justificată, deoarece creează bariere administrative disproporţionate care împiedică buna funcţionare a pieţei interne. CE consideră că pentru asigurarea protecţiei sociale şi a unui mediu concurenţial corect se impun altfel de măsuri, unele care să nu afecteze libera circulaţiei de bunuri şi servicii”, se preciza în comunicarea oficială a Comisiei Europene.

Deocamdată, autorităţile germane şi franceze nu au răspuns notificării primite, iar vizita la Bucureşti a preşedintelui François Hollande ar putea aduce nişte lămuriri în privinţa poziţiei autorităţilor franceze.

Până una alta, UNTRR consideră că, prin aplicarea de către Franţa a unui salariu minim în transporturi, se încalcă suveranitatea unui stat membru UE faţă de alt stat membru şi solicită autorităţilor române să intervină pentru suspendarea aplicării Legii Macron. Transportatorii rutieri atrag atenţia că măsurile protecţioniste în transporturile rutiere adoptate de ţări precum Franţa sau Germania urmăresc „majorarea costurilor de operare ale transportatorilor români pentru a le reduce competitivitatea şi, în final, a-i elimina de pe piaţă şi nu creşterea bunăstării pentru şoferii profesionişti”.

„Industria transporturilor rutiere din România solicită sprijinul preşedintelui Klaus Iohannis în a cere preşedintelui Franţei măsuri urgente pentru anularea aplicării regulilor Legii Macron în domeniul transporturilor rutiere. Această legislaţie protecţionistă este inadecvată, nedreaptă, limitează libertăţile europene şi ne va aduce tuturor numai consecinţe negative”, a declarat secretarul general al UNTRR, Radu Dinescu.

Transportatorii rutieri spun că demersurile UNTRR şi ale industriei europene a transporturilor rutiere nu sunt împotriva reglementarilor europene pe care România şi transportatorii estici, inclusiv români, le respecta, ci sunt împotriva interpretărilor naţionale protecţioniste ale reglementărilor europene, precum legea salariului minim din Germania (MiLoG) sau Franța (Macron).

„Tocmai pentru că aceste legi încalcă reglementările europene, Comisia Europeană a deschis o procedură de infringement împotriva Germaniei şi a luat, luna aceasta, măsuri legale împotriva Franţei”, se arată în comunicatul UNTRR.

Mai trebuie precizat că, din cauza pericolului că aceste măsuri naţionale vor conduce la o fragmentare a pieţei UE, miniştrii Transporturilor din 11 state membre, printre care şi România, au adresat Comisiei Europene o scrisoare comună în care atrag atenţia asupra evoluţiilor negative de pe piaţa transporturilor.

Citit 1505 ori Ultima modificare Luni, 12 Septembrie 2016 19:49

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.