Evaluaţi acest articol
(29 voturi)
5 comentarii

O navă de cercetare arctică de ultimă generaţie, construită la Şantierul Naval Damen din Galaţi, va fi „îmbrăcată” cu tabla provenită tot din Galaţi, de la combinatul siderurgic ArcelorMittal. Având şi capabilităţi de spărgător de gheaţă, nava este construită pentru Divizia Antarctică a Australiei.

Contractul pentru construirea la Galaţi a acestui spărgător de gheaţă, semnat între reprezentanţii guvernului australian, contractorul britanic SERCO şi Grupul Damen, a fost semnat la Hobart (Tasmania) pe 28 aprilie 2016, după cum declara la vremea respectivă, în exclusivitate pentru „Viaţa liberă”, Nineta Bărbulescu, ambasadorul României în Australia şi Noua Zeelandă, gălăţeancă de origine şi absolventă de LVA. Costul total al contractului, incluzând proiectarea, construcţia, operarea şi mentenanţa navei, este estimat la 1,2 miliarde de dolari, numai construirea navei propriu-zise costând circa 200 de milioane de dolari. Nava reprezintă cea mai mare investiţie a guvernului federal australian din programul destinat Antarcticii.
Noutatea este că în proiectul construirii acestui vas de cercetare antarctic de aprovizionare şi care are capabilităţi de spărgător de gheaţă a fost cooptat şi combinatul ArcelorMittal Galaţi. „Acest proiect arată capabilitatea tehnică a combinatului nostru de a produce table groase de calitate înaltă, dar și capacitatea echipei locale de a se transforma și a se adapta la cerințele speciale ale clienților noștri”, a declarat Bruno Ribo, directorul general al ArcelorMittal Galați.
„Combinatul a furnizat tablă groasă cuprinse între mărcile AH36 și EH36. Oțelurile pentru utilizări marine sunt de înaltă rezistență (până la 620 Mega Pascali) și au un conținut scăzut de carbon, fiind ideale pentru a face față provocărilor apelor polare. Una dintre principalele provocări rezolvate cu succes de ArcelorMittal a fost de a livra tabla în dimensiunile necesare – o treime dintre ele trebuiau să fie subțiri și late, cu grosimi de 6-8 milimetri și lățimi de 3.000 de milimetri. Tablele mai subțiri sunt utilizate pentru puntea vasului, în timp ce tablele mai groase sunt utilizate, de obicei, pentru a forma corpul navei. În plus, tablele extra-largi reduc semnificativ volumul de sudură. Apropierea ArcelorMittal Galați de Șantierul Naval Damen a redus riscul de întârziere a livrărilor și a permis experților noștri să ofere un răspuns rapid la oricare dintre întrebările tehnice pe care le-ar putea avea clientul. ArcelorMittal Europa – Produse Plate și Grupul Damen au o colaborare îndelungată care se consolidează prin acest proiect de mare anvergură”, precizează un comunicat de presă remis de ArcelorMittal Galaţi.
Proiectată pentru a efectua atât operaţiuni de cercetare, cât și aprovizionare în apele antarctice, nava are o lungime de 165 de metri, va putea sparge gheața groasă de 1,65 metri, la viteze de 3 noduri și va aproviziona stațiile permanente de cercetare ale Australiei cu mărfuri, echipament și personal. Ea va avea laboratoare științifice și birouri pe o suprafață de 500 de metri pătraţi.
Pentru a marca în mod formal începerea construcției, la ceremonia oficială, conform tradiției, mai multe monede au fost au fost plasate sub chilă, inclusiv o monedă olandeză de argint din 1642, an în care exploratorul olandez Abel Tasman a devenit primul european ce a ajuns în Tasmania. Tasmania este locul în care se află Divizia  Antarctică a Australiei, iar capitala insulei, Hobart,  va fi și portul navei.
Livrarea vasului "made in Galaţi" este programată pentru aprilie 2020.

Citit 8527 ori Ultima modificare Duminică, 14 Ianuarie 2018 15:13

5 comentarii

  • postat de Și am ajuns în urmă cu 27 de ani, când CSG, producea tablă RNR, inclusiv la export ?!? Vineri, 12 Ianuarie 2018 21:38 213.233.104.*** Link la comentariu
    0
    2

    Păi, pe timpul lui Ceaușescu, nu aveam în CSG, tablă RNR- Registru Naval Român, groasă, subțire, de ne scotea peri albi, având calități deosebite, cerințele de calitate fiind deosebite ? Ajungeau și-n Japonia, la export. Tabla RNR-navală și tabla nucleară, pentru Cernavodă, aveau regim strict de calitate, răspundeai cu capul, toate loturile fiind înregistrate cu număr de cod, tablele defecte ''scăpate'' de dragul realizării producției impuse, putând duce la sabotaj, dacă ajungeau în depozit, pentru a fi livrate.

    Raportează
  • postat de Costi Vineri, 12 Ianuarie 2018 13:23 82.208.146.*** Link la comentariu
    5
    24

    Sa stie toti mosii care au votat cu PSD: cele 4 corvete militare nu se mai fac la Galati doar pentru ca a fost ideea lui Dacian Ciolos. Atat de departe merge prostia (si mandria) celor de putere.

    Noroc ca Guvernele altor tari nu sunt conduse tot de psd si astfel ajunge acest santier sa primeasca comenzi din toate colturile lumii.

    Raportează
  • postat de IC Vineri, 12 Ianuarie 2018 07:03 5.13.190.*** Link la comentariu
    0
    16

    In sfarsit o adevarata ambasadoare si in sfarsit o colaborare ,asta fara Bucuresti.....BRAVO.

    Raportează
  • postat de Polar Vineri, 12 Ianuarie 2018 00:33 62.19.101.*** Link la comentariu
    0
    10

    O sa aveti mult de tras dupa nava asta,pretentiile la sudura si polizat sunt foarte mari o sa fie o nava foarte complicata,recent am lucrat pe o nava de acest gen. Va doresc succes.

    Raportează
  • postat de Pai si pana acum , Vineri, 12 Ianuarie 2018 00:23 89.137.225.*** Link la comentariu
    4
    14

    cei de la Damen , de unde luau tabla ? Nu de la Combinat ?

    Raportează

Lasă un comentariu