Mai mult decât inspirate alegerile Isabelei Oancea pentru noua premieră a Trupei din Joben (membrii ei sunt deloc „amatorii” cursanți ai Teatrului din Buzunar Galați, cei mai mulți gata să înlocuiească… revoluționar profesioniștii, sic! - bat apropo și la sau mai ales la subiect, legat de instalarea regimului comunist-hoțesc-criminal la noi, la români): un text „istoric” care te poate și învăța despre vicleniile Historiei și… o distribuție (aproape) dublă, care mai că nu și-a dat sufletul pentru o serie de spectacole de invidiat… frumos!
Textul este cu cântec și cu dedicație, fiind scris de Victor Eftimiu, se pare, în mai multe etape, curajul Isabelei Oancea fiind de apreciat, adaptarea piesei pentru (cumva) tulburele vremuri ale prezentului, fiind și ea cu schepsis, subtilități, grijă pentru toate „partiturile”, toate rolurile fiind echilibrate, ba chiar unul este upgradat special pentru un viitor actor de mărime al teatrului românesc, puștanul minune Radu Decianu, aici în rol „de travesti”, dar și de „șpioancă”! - nu spunem mai mult să nu apărem în fața Marii Adunări Naționale! Și pentru neînțelegerea greutăților vieții de zi cu zi ale unei trupe de teatru care face (și ea) istorie!
Părinții, absolut delicioși, un colonel aproximativ corupt, dar nedovedit nici de NKVD! și o Didină spectaculoasă (Mirela Lorelai Cozmaciuc și Iulian Ciocan) își administrează micul lor paradis... infernal, cu Căinuțe și Abeluțe (surorile, care va să zică, visând fără să știe să fie eroine… cehoviene, dacă nu chiar dostoievskiene!), care pot avea și soți, în cazul lui Lili Matei (Zoie) și a Cristinei Rotaru (Aglaie), soți care abia fac față temperamentelor înfocate ale doamnelor, gata să se sacrifice pentru binele familiilor sau a Familiei tradiționale lărgite! Lucian Trifan și Florin Dogaru, soții, din ce în ce mai dezinvolți, sunt un câștig artistic sigur, Lili, Cristina și Cătălina Popa (Venus Filofteia, mai pe scurt Pica, fata „căsătorită” cu Revoluția Clasei Muncitoare), cele trei fete, împreună cu Mama dominatoare și fascinantă (Mirela Lorelai Cozmaciuc, amintind de Tamara Buciuceanu-Botez în zilele ei de glorie!) constituind un careu de ași cu care orice regim politic ar fi învins, când este vorba de spațiu locativ!
A doua reprezentație cu această distribuție (26 octombrie) a avut iarăși sala arhiplină, s-a râs și s-a aplaudat, iar discuțiile de după, ca și după prima seară, din sfârșit de septembrie, arată că și ideile (și retrăirea istoriei) pun lumea pe jar! Isabela Oancea, cât se poate de serios (înger și) demon… strează că demonii istoriei pot fi satirizați, dincolo de tragedii, reamintindu-ne că istoria foarte veche a… teatrului este legată atât de comedie, cât și de dramă: nu degeaba măștile de pe edificiile teatrele și râd și plâng!
Următoarea reprezentație va fi pe 9 noiembrie, cu a doua distribuție, unde mama Didina și fetele sunt interpretate de Nicoleta Melinte, Antoaneta Maria Balaban, Roxana Stoica și Paula Tatiana Bîra.

