EXCLUSIV Viața liberă: Bărci neînregistrate, scufundate pe Siret. Anchetă la Autoritatea Navală Română
Foto: Iulia Kelt

EXCLUSIV Viața liberă: Bărci neînregistrate, scufundate pe Siret. Anchetă la Autoritatea Navală Română
Remorcherul Târgu Ocna 5 a intervenit la incidentul de pe Siret
Evaluaţi acest articol
(16 voturi)

Incidentul de pe Siret, petrecut pe data de 30 iunie 2018, este anchetat de Autoritatea Navală Română. Conform informaţiilor obţinute în exclusivitate de "Viaţa liberă", ancheta vizează scufundarea mai multor ambarcaţiuni, unele dintre ele neînregistrate, proprietarul pontonului la care erau acestea ancorate fiind identificat şi invitat la Căpitănia Galaţi, cu documente justificative pentru punctul de lucru de pe Siret. Se pare că, în urma viiturii, şase ambarcaţiuni au fost scufundate, altele fiind recuperate de cei de la Căpitănie sau de Poliţia de Frontieră.

În ziarul nostru din data de 3 iulie, în articolul "Viitura de pe Siret a scufundat mai multe bărci", relatam despre un incident care ar trebui anchetat de Autoritatea Navală Română (ANR). În urma solicitării noastre, conducerea ANR ne-a informat că a fost identificat proprietarul pontonului şi că există o anchetă în urma incidentului, urmând să ni se comunice rezultatul, la finalizarea cercetărilor.

Dar, până la finalizarea anchetei, să vedem ce s-a întâmplat, pe 30 iunie, în urma viiturii de pe Siret. Conform informaţiilor, obţinute în exclusivitate de redacţia noastră, prima problemă a apărut pe 30 iunie, în jurul orei 18,30, şi a fost depistată de echipajul navei pasager "Moldova". "În data de 30 iunie 2018, în jurul orelor 18,33, pasagerul Moldova, în marş amonte la kilometrul 155, observă o ambarcaţiune acoperită cu o husă albastră, în derivă la gura de vărsare a Siretului în Dunăre şi anunţă Port Control Galaţi. Un echipaj al căpităniei se deplasează la faţa locului cu şalupa ANR39 şi observă patru ambarcaţiuni în derivă, din care două scufundate cca. 80-90 la sută. Am dispus şalupei VENUS 1, aparţinând SC Navrom Port Service SA, să remorcheze şi să asigure, în Port Mineralier, ambarcaţiunea 00294 SN - ZEUS. Şalupa ANR 39 remorchează şi asigură ambarcaţiunea 0394 GG la B/M Poienari 1", se arată în răspunsul trimis de Autoritatea Navală Română.

După ce ambarcaţiunea cu pricina a fost ancorată în siguranţă, fără să fie înregistrat alt incident, un apel la numărul unic de urgenţă anunţa alte probleme pe Siret. Apelul la 112 anunţa, la ora 19,08, că un ponton de pe Siret s-a desprins de mal, cu mai multe ambarcaţiuni legate de el. În urma apelului la 112, mai multe nave au fost solicitate să intervină în zonă. De asemenea, Poliţia de Frontieră a ajuns în zona indicată pentru patrulare şi intervenţie în caz de necesitate. "Ambarcaţiunea 0718 GL remorchează şi asigură o ambarcaţiune neînregistrată, scufundată parţial, la B/M Poienari 1, unde este pusă pe chilă dreaptă. Ambarcaţiunea Poliţiei de Frontieră a venit în zonă la apelul de urgenţă şi a remorcat şi asigurat la mal Trecere Bac Galaţi o ambarcaţiune scufundată parţial, ulterior s-a constatat că nu este înregistrată", se mai arată în răspunsul ANR.

Aşadar, autorităţile care au intervenit la pontonul luat de viitură au constatat că o parte dintre navele legate aici nu erau înregistrate. Cu toate acestea, s-a dispus patrularea în zonă pentru intervenţii, patrulare care s-a încheiat în jurul orei 20,00. Ulterior, însă, în ciuda faptului că pe Siret nu au mai apărut ambarcaţiuni în derivă, o nouă problemă este raportată la Căpitănie.

Intervenţii cu remorcher şi împingător

"S-a făcut patrulare în zona de vărsare Siret până în jurul orelor 20,00, timp în care nu au mai apărut nicio ambarcaţiune sau ponton. În apropiere de pe Siret, se văd două barje în derivă uşoară, având ancorele la apă. Se solicită un remorcher de manevră la Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ). În jurul orelor 20,20, un alt echipaj de la căpitănie, cu şalupa ANR 39, se deplasează în zonă pentru patrulare şi intervenţie în caz de necesitate", precizează conducerea ANR.

În urma solicitării trimise la AFDJ, în zonă este direcţionat remorcherul "Târgu Ocna 5", pentru a scoate la mal cele două barje aflate în derivă. "Remorcherul Târgu Ocna 5 ajunge la faţa locului, dar nu poate efectua manevra datorită ancorelor. S-a solicitat intervenţia împingătorului Rovinari 18 şi împreună cu remorcherul Târgu Ocna 5 au fost acostate S/M Cosmin şi S/m Cosmina 18 în dana Port Mineralier, în jurul orelor 22,30. A fost circuitul informal cu operatorul ISU (112)", ne-au comunicat cei de la Autoritatea Navală Română.

Problemele au continuat şi în ziua următoare 

Problemele apărute în urma viiturii de pe Siret nu s-au încheiat însă pe 30 iunie, ci au continuat şi în ziua următoare, când pontonul desprins de mal a fost identificat. "În data de 1 iulie 2018, în jurul orei 8,30, un ponton de mici dimensiuni a fost identificat în derivă la kilometrul 153 Dunăre, care a fost recuperat de şalupa Zărneşti şi asigurat în dana 16 Port Comercial. În jurul orei 16,30, de la macara nr. 630 de pe Siret, se anunţă că un grup de flotoare curge spre Dunăre. S-a dispus şalupei Venus 1 să le identifice şi să le asigure la malul stâng împreună cu remorcherul Dorna. Grupul de flotoare a fost asigurat la malul stâng, în zona Plaja Dunărea, km 153 + 500", ne-au explicat cei de la ANR.

După toate aceste constatări din teren, Autoritatea Navală Română a dispus o anchetă  pentru identificarea cauzelor care au dus la acest incident.

"A fost identificat domnul Eugen Ciubotaru, proprietarul ambarcaţiunii 00294 SN - Zeus şi al pontoanelor (flotoare) la care erau ambarcaţiunile acostate. Din discuţiile cu acesta rezultă că au dispărut şase ambarcaţiuni, pentru care a despăgubit parţial proprietarii, se încearcă o înţelegere amiabilă cu aceştia. Flotoarele plecate în derivă au fost recuperate, nu au fost victime", se mai precizează în documentul remis redacţiei.

La momentul respectiv, în mediul on-line, au apărut mai multe filmuleţe care arătau problemele de pe Siret. Acestea au dispărut însă la scurt timp după postare, probabil şi din cauză că proprietarul pontonului a încercat să rezolve amiabil problema.

Cu toate acestea, Eugen Ciubotaru, care, conform surselor noastre, este gălăţeanul implicat în dosarul "Fabrica de Ţigări" de la Tirighina, este aşteptat la Căpitănia Galaţi, cu toate documentele justificative pentru punctul de lucru de pe Siret.

Autoritatea Navală Română ne-a asigurat că investigaţiile vor continua în acest caz şi că, la finalul lor, vor fi dispuse măsurile legale care se impun, urmând să revină cu amănunte atunci când dosarul se va închide. Până atunci, însă, trebuie remarcat faptul că incidentele mai sus menţionate nu s-au soldat cu victime sau cu probleme majore pentru navigaţie.

Citit 8893 ori Ultima modificare Sâmbătă, 21 Iulie 2018 00:52

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.