Piața Energiei sau resuscitarea bolnavului care stă să moară (FOTO și VIDEO)

Piața Energiei sau resuscitarea bolnavului care stă să moară (FOTO și VIDEO)
Evaluaţi acest articol
(11 voturi)

Una dintre cele mai aglomerate zone ale Galațiului, ”nod” a trei importante artere ale urbei și un super-populat cartier, sucombă în aşteptarea unei adieri de civilizaţie. Cunoscută sub denumirea de General, după numele fostului magazin universal din centrul cartierului situat la intersecția străzilor Basarabiei, Siderurgiștilor și 1 Decembrie 1918, zona nu a intrat, în ultimele decenii, decât extrem de puțin în atenția autorităților.

Aglomerație, forfotă, mult mozaic uman, blocuri într-o continuă stare de degradare, mizerie, trafic infernal, străzi cu asfalt vălurit, spații verzi neîngrijite sau inexistente, trotuare ciobite, mobilier urban batjocorit. Este descrierea extrem de sumară a zonei cunoscută gălățenilor și numai sub denumirea de General, sau Piaţa Energiei, cum a fost botezată în urmă cu vreun deceniu. Denumirea este, de altfel, una dintre puținele ”noutăți” aduse în peisajul de la bifurcația  a trei importante artere ale orașului. Cu excepția investitorilor privați care au apărut ca ciupercile după ploaie, împestrițând zona comercială cu tot felul de magazine, de la farmacii, la covrigării, îmbrăcăminte și chinezării, fără a mai pune la socoteală faimoasele cârciumi, nimic nu s-a schimbat la General. E drept, poate nici toți oamenii nu sunt tocmai dintre cei care sfințesc locul, fluxul continuu de persoane de toate categoriile şi condițiile contribuind la degradarea sistematică a ceea ce s-a făcut odată, demult, în cartierul ridicat pe vremea când la Combinat duduiau motoarele, în cel mai adevărat sens al cuvântului. 

Reamenajare pentru un cartier trist

Da la ultima vizită a „Vieții libere” în cartier, în octombrie 2018, lucrurile au rămas cam la fel, lucru ce poate fi reconfirmat, deopotrivă, de cei care trec prin zonă sau care locuiesc acolo. Aceleași realități triste, legate de infrastructură, aspect, spații verzi neîngrijite, în frunte cu marele rondou cu iarbă pârjolită, străbătut de tramvaiele care trec agale de-a lungul sinistrului, dar din păcate încă reprezentativului gard albastru şi ruginit, de mobilierul urban distrus de cei certaţi cu bunul simț și nebăgat în seamă de cei care îl au în administrare. Totul cere de urgență să fie reparat, intervenția la scară mare pentru resuscitarea zonei fiind imperios necesară în scopul aducerii acesteia la standarde civilizate. Ceea ce se și plănuiește, planuri care vizează calea de rulare a tramvaielor, carosabilul, trotuarele, spațiile verzi, bordurile și pistele de biciclete urmând să fie puse în aplicare în următorul an și jumătate.

Video, montaj: Bogdan Codrescu

Oficial, proiectul de resistematizare a axei rutiere formată din străzile Siderurgiştilor și 1 Decembrie 1918 a debutat pe 23 aprilie, anul acesta, când  a fost semnat contractul de finanțare. Asocierea Tancrad SRL - Lemacons SRL - Citadina ’98 SA - Mari-Vila Com SRL - Add Global Design SRL, cea care a câştigat licitaţia organizată de Primărie, cu o propunere financiară de 82.191.251,84 de lei (fără TVA), va trebui ca, până pe 31 mai 2021, să aducă cei peste 2.500 de metri de stradă la standarde occidentale, conform caietului de sarcini. În centrul lucrărilor va fi, desigur, zona ”General”. În perioada care va urma, gălăţenii care locuiesc în acest cartier sau tranzitează frecvent zona ar trebui să asiste la transformări majore. 

Ce este și ce va fi

Dacă străduțele și mare parte dintre aleile din spatele blocurilor de la General au mai fost îngrijite, fiind asfaltate şi reparate, nu același lucru se poate spune despre exteriorul cartierului. Strada mare este în paragină, de la trotuare, la borduri și trepte. Problemele vor dispărea, promit autoritățile şi caietul de sarcini al proiectului cu finanțare europeană, pentru că în zonă va fi turnat un covor asfaltic nou. Pistele pentru biciclişti, acum inexistente în zonă, îşi vor face și ele apariția, la fel ca şi marcajele și indicatoarele rutiere noi. Linia de tramvai, veche și anostă, va fi și ea modernizată, prin înlocuirea căilor de rulare, amenajarea de peroane cu gard de protecție și adăposturi. Înainte de toate însă, strada se va transforma într-un imens șantier, deoarece se vor introduce în subteran rețelele aeriene de fibră optică, telefonie şi tv, dar se va proceda și la înlocuirea rețelelor de apă și canalizare. Planurile îndrăzneţe, care ar urma să scoată inclusiv ”Generalul” de sub blestemul cenușiului și derizoriului, ar trebui puse în aplicare şi finalizate în 16 luni.

Parcări puține, garajele rezistă

Zona de la ”General” nu face excepție nici ea de la regula supraaglomerării de maşini. Deficitul de locuri de parare își spune din plin cuvântul aici, prin mașinile staționate pe trotuare, de-a lungul aleilor, încurcând circulația sau staționate pur şi simplu în stradă, în calea mijloacelor de transport în comun. Rezidenți sau trecători, șoferii au mari probleme când vorba de găsirea unui loc unde și își poată lăsa în siguranţă mașina, dar opțiunile sunt limitate. Soluții s-ar găsi dacă în locul bateriilor de garaje care încă mai rezistă în cartier, ferite de buldozerele care în alte zone au lăsat loc liber pentru parcări, s-ar crea spații accesibile tuturor. Restructurarea urbană pe acest segment nu a ajuns însă aici și sunt puține şanse să o facă prea curând, spre satisfacția proprietarilor de garaje și spre disperarea celor care râvnesc la un potențial loc civilizat. Paradoxal, la consultarea publică lansată de primarul Galațiului în vara acestui an legată de modernizarea arterelor Siderurgiştilor şi 1 Decembrie 1918, aproape 80 la sută dintre gălățenii care au răspuns, au optat pentru implementarea unor măsuri de fluidizare a traficului, în  detrimentul creării cât mai multor locuri de parcare.

”Mica Veneție” de lângă școală

În lateralul Școlii Gimnaziale ”Sfântul Grigore Teologul” este o străduță care la fiecare ploaie mai puternică se transformă în lac. Artera este presărată cu gropi, şi, în plus, canalizările nu fac față, astfel cat atât carosabilul cât și parcarea se inundă. ”Ori mai trebuie canalizări, ori sunt înfundate. Asfaltul e puțin lăsat, formează o mică vale și când plouă, apa se acumulează, trece de trotuare”, ne-a spus un șofer care locuieşte la un bloc vecin cu unitatea de învățământ.

De gunoaie și bălării scăpăm greu

Când într-un cartier se întâlnesc lipsa de educație a oamenilor și incapacitatea societăților edilitare de a-și face treaba, rezultatul este lesne de înţeles. Capitolul curăţenie este cel mai elocvent exemplu în acest sens, pentru că ignoranţa, vecină cu proasta creștere a unor cetățeni cărora li se pare prea lung drumul până la ghena de gunoi, se împletește, pe alocuri, la modul cât se poate de nefericit, cu superficialitatea celor care ar trebui să cureţe şi să îngrijească. Bunăoară, un tronson de bloc ca cel de la M3A, s-a transformat într-o oază a mizeriei, lăsată în urmă, probabil, fie de oamenii fără adăpost, fie de locatariii neglijenți, fie de trecătorii care nu s-au mai obosit să găsească un coş de gunoi. Aceeași situație am întâlnit-o, în ziua vizitei noastre prin cartier, și la blocul M4A, cu toate că mașina Ecosal era la câțiva metri mai încolo, angajații făcându-și de lucru exclusiv cu pubelele destinate depozitării deşeurilor. Deloc de ignorat sunt şi bălăriile, aferente, spre exemplu, blocului M6, unde angajații de la Spaţii Verzi fie au uitat să treacă, fie au bifat superficial și pe repede înainte parcela care ar putea deveni, fără prea mari eforturi, un minunat spațiu verde între blocurile cenușii.

Joi, venim în Micro 21

"Viaţa liberă" continuă raidurile în cartierele Galaţiului, pentru a afla direct de la cititori care sunt problemele cu care se confruntă în zona în care locuiesc. Astfel, joi, 12 septembrie 2019, la ora 9,00, vă aşteptăm în Micro 21, la capătul tramvaiului, pentru a ne spune care sunt principalele probleme din cartierul dumneavoastră, dar şi pentru a le sugera autorităţilor ce pot face pentru remedierea lor. În cazul în care nu reuşiţi să ajungeţi la întâlnire, puteti transmite sesizarea pe adresa de e-mail Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..

 

Citit 6476 ori Ultima modificare Sâmbătă, 14 Septembrie 2019 02:49

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.