Parteneriat public-privat pentru aeroportul de la Galaţi
Foto: Anca Melinte

Parteneriat public-privat pentru aeroportul de la Galaţi
Ministrul Răzvan Cuc, la amplasamentul propus pentru aeroport
Evaluaţi acest articol
(36 voturi)

"Se aprobă demararea procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat pentru realizarea proiectului major de investiţii Aeroport internaţional în judeţul Galaţi", prevede proiectul de hotărâre care va fi supus aprobării consilierilor judeţeni în şedinţa de luni, 30 septembrie. În luna mai a acestui an, când a dezvăluit amplasamentul viitorului aeroport, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, declara că se va face o modificare legislativă, şi investiţia va putea fi finanţată prin Fondul Naţional de Dezvoltare şi Investiţii.

Un proiect de hotărâre privind aprobarea oportunităţii proiectului major de investiţii „Aeroport internaţional în judeţul Galaţi”, iniţiat de preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Galaţi, Costel Fotea, va fi supus votului aleşilor la şedinţa ordinară de joi.

Conform proiectului, consilierii judeţeni vor decide „necesitatea şi oportunitatea efectuării studiului de fundamentare şi a studiului de pre-fezabilitate aferente acestui proiect, dar  şi „demararea procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat pentru realizarea proiectului major de investiţii «Aeroport internaţional în judeţul Galaţi»”.

Studii contractate pe 23 august 2018

La documentaţia proiectului de hotărâre sunt ataşate şi câteva pagini (primele două-trei şi concluziile) din cele două studii de oportunitate pe care CJ le-a contractat anul trecut. Este vorba despre un studiu de oportunitate şi un studiu privind evaluarea eficienţei traficului aerian în vederea înfiinţării unui aeroport internaţional în judeţul Galaţi, pentru care SC Teche Construct Solutions SRL Bucureşti a încasat 178.500 de lei cu TVA, contractele fiind atribuite, pe 23 august 2018, prin cumpărare directă.

Conform CJ, „aceste documente oferă informaţii esenţiale cu caracter de oportunitate, cu un solid fundament statistic și pe baze realiste” şi, în plus, „au fost organizate întâlniri directe, dezbateri publice și au fost completate chestionare cu privire la necesitatea și oportunitatea realizării proiectului, unde au participat reprezentanţii marilor companii, investitorilor privaţi ce au relaţii comerciale cu operatorii economici din judeţul Galaţi, patronatelor, universităţilor, spitalelor. Iar concluzia acestor demersuri este că se solicită în mod explicit și se consideră necesară construirea unui aeroport în judeţul Galaţi”. Conform studiilor, cu reţeaua de drumuri existentă, aeroportul ar porni, în primul an, de la un potenţial de bază de 460.000 de pasageri, pentru ca în anul 15 de operare să fie atins numărul de 820.000 de pasageri, iar în anul 19 se va depăşi pragul de un milion de pasageri. Cu reţeaua de drumuri de perspectivă, potenţialul anului de bază al analizei porneşte de la 550.000 de pasageri, ajungând la 980.000 de pasageri în anul 15 de operare şi depăşind un milion de pasageri în anul 16 de operare.

Conectivitatea viitorului aeroport este detaliată în raportul de specialitate al proiectului de hotărâre. Rețea rutieră: acces direct în drumul național DN 25 (Galați - Braniștea - Tecuci); situare la 20 km față de drumurile naționale DN 26, DN 2B/E87; 25 km față de viitorul drum expres Focșani - Galați (Rețea TEN-T global rutier, E 87); 45 km față de drumul european Vaslui - Bârlad - Tecuci - Galați (Rețea TEN-T global rutier, E 581). Rețea feroviară: acces direct la rețeaua națională de cale ferată (Galați - Braniștea - Tecuci); 15 km față de nodul de cale ferată Barboși din municipiul Galați (unul dintre cele mai mari triaje de cale ferată din România; 25 km față de stația de cale ferată Port Galați și linia de cale ferată cu ecartament larg; 15 km de linia de cale ferată Buzău - Galați (Reţea TEN-T global feroviar). Rețea navală: 25 km față de Portul Galați (nod intermodal european, Rețea TEN-T principal naval - Coridor Rin-Dunăre) - cele trei porturi comerciale principale au legături feroviare şi rutiere din rețeaua TEN-T globală; 25 km față de viitoarea Platformă multimodală Galați, în curs de realizare.

Concluziile ambelor studii - pe care le-aţi putut citi în ziarul „Viaţa liberă” - arătau că ar fi oportun ca asigurarea finanţării acestui proiect major de investiţii pentru judeţul Galaţi să se realizeze cu finanţare nerambursabilă, în următorul exerciţiu financiar, 2021-2027.

Ce-au spus Dragnea, Cuc şi Dăncilă

Pe 11 mai 2019, un prim oficial a vorbit public despre necesitatea unui aeroport la Galaţi. Este vorba despre Liviu Dragnea, prezent în urbea noastră la mitingul PSD: „De ce nu s-ar putea face un aeroport în această zonă, care să deservească Galaţiul, Brăila, Vrancea, pentru că este o zonă care a început să se dezvolte mult şi nu mai trebuie să fie înfrânată!”.

Pe 19 mai, amplasamentul propus pentru construirea unui aeroport internaţional la Galaţi a fost dezvăluit de preşedintele Fotea, ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc: un teren de 150 de hectare, situat între localităţile Smârdan, Braniştea şi Schela. Costel Fotea i-a prezentat ministrului şi concluziile celor două studii, iar Cuc s-a declarat convins: „Cifrele nu mint niciodată. Acest studiu de trafic pe care l-aţi realizat relevă importanţa acestui obiectiv în judeţul Galaţi. Se va face o modificare legislativă, iar acest aeroport va putea fi finanţat prin Fondul Naţional de Dezvoltare şi Investiţii. Săptămâna viitoare, cel târziu peste două săptămâni, vom introduce modificările în şedinţa de Guvern”, a promis ministrul Răzvan Cuc. Costel Fotea a declarat că imediat după ce va fi aprobată această hotărâre vor fi demarate procedurile pentru realizarea studiului de fezabilitate, iar ulterior proiectarea şi construcţia aeroportului de la Galaţi.

Pe 5 iulie 2019, prezentă la Galaţi, Viorica Dăncilă a declarat că există deja mai multe soluţii pentru acest aeroport, că va purta discuţii cu potenţiali investitori care ar putea fi interesaţi de proiect: „Vom discuta şi cu un investitor străin, pentru un parteneriat public-privat; Vreau ca după aceste întâlniri să spunem că am găsit investitori şi să începem toate formalităţile pentru a realiza acest aeroport; avem în vedere şi introducerea acestui aeroport într-o hotărâre de Guvern, pentru că pe noi ne interesează ca proiectul acesta să devină cât mai repede realitate”.

Pe 2 august, liderul PSD Galaţi, eurodeputatul Dan Nica, declara că lucrurile sunt foarte avansate şi că în septembrie va exista posibilitatea de a spune public mai multe despre acest proiect.

Răspunsul primit de senatorul Stângă

Senatorul George Stângă, preşedintele PNL Galaţi, a făcut public răspunsul datat 10 septembrie 2019, pe care l-a primit la solicitarea adresată Consiliul Judeţean privind aeroportul: „În prezent, sursa de finanţare şi eventualele parteneriate instituţionale necesare pentru realizarea proiectului nu au fost identificate. În momentul în care se va identifica o sursă de finanţare certă, vom demara realizarea studiului de fezabilitate aferent obiectivului de investiţii menţionat”, scrie negru pe alb în adresă.

Acum, proiectul ajuns pe masa aleşilor judeţului prevede, în al treilea articol, „demararea procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat pentru realizarea proiectului major de investiţii «Aeroport internaţional în judeţul Galaţi»”.

Ce s-a mai realizat prin parteneriat public-privat

Din păcate, la Galaţi nu putem indica, deocamdată, o investiţie sau măcar un proiect realizat în cadrul unui parteneriat public-privat. Discuţii au existat, însă, pentru obiective ca modernizarea Plajei "Dunărea" sau tunelul pe sub Dunăre.

În schimb, există o dovadă a faptului că un asemenea proiect poate fi un succes. Parcarea subterană de la Universitatea din Bucureşti, cu trei niveluri şi o capacitate de 425 de locuri pentru autoturisme şi 21 de locuri speciale pentru motociclete. Dotată cu tehnologie de ultimă oră, având la acel moment cel mai modern sistem de automate de plată, dar şi sistem de citire automată a plăcuţelor de înmatriculare ale maşinilor şi cel mai modern sistem de evacuare rapidă a noxelor şi a fumului, parcarea a fost inaugurată în 2012. Sorin Oprescu, primar al Capitalei la acea dată, declara că este „prima parcare construită în Bucureşti în ultimii 22 de ani”.

Conform presei centrale, parcarea a fost construită în parteneriat public-privat, lucrările au durat un an şi nouă luni, iar costul investiţiei a fost suportat de compania belgiană Interparking - 10 milioane de euro, fără TVA.

Rămâne de văzut dacă pentru aeroportul internaţional dorit în judeţul Galaţi se vor găsi investitori interesaţi.

Citit 18480 ori Ultima modificare Duminică, 29 Septembrie 2019 00:55

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.