Consultaţii şi reţete fără card de sănătate

Consultaţii şi reţete fără card de sănătate
Evaluaţi acest articol
(13 voturi)

Instituirea stării de urgenţă aduce o serie de modificări în modul de acordare şi decontare a serviciilor medicale şi farmaceutice. Pacienţii nu vor mai avea nevoie de cardul naţional de sănătate, atunci când merg la medic, iar reţetele compensate şi gratuite destinate bolnavilor cronici se eliberează pentru o perioadă mai mare de 30 de zile.

Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunţat, pe perioada stării de urgenţă, o serie de modificări ale prevederilor legale. Astfel, bolnavii cronici aflaţi în stare stabilă îşi pot lua reţeta medicală de la medicii de familie, fără a mai fi necesară o nouă reevaluare la medicul specialist.

Totodată, medicul de familie va putea emite prescripţie şi pentru medicamentele care în mod normal sunt prescrise doar de către medicii specialişti, inclusiv pentru tratamentele ce fac obiectul contractelor cost-volum şi cost-volum-rezultat ce se eliberează prin farmaciile cu circuit deschis, în baza documentelor medicale (bilet de ieşire din spital, scrisoare medicală) şi/sau a confirmării înregistrării formularului specific de prescriere. Excepţie fac medicamentele din cadrul Programelor Naționale de Sănătate (PNS) curative, care se eliberează exclusiv prin farmaciile cu circuit închis.

Reţete cu un termen mai mare de valabilitate

De asemenea, reţetele compensate şi gratuite pot fi eliberate pentru o perioadă mai mare de 30 de zile. "În prezent, pacienţii pot veni la medicul de familie şi fără card de sănătate. Eu eliberez reţete compensate cu o valabilitate de minimum două luni, pentru ca bolnavii cronici să nu mai fie nevoiţi să vină lunar la cabinet. Din semnalele pe care le am, şi alţi colegi de-ai mei procedează la fel", a precizat, pentru "Viaţa liberă", dr. Dumitru Mărăşescu, preşedintele Patronatului Medicilor de Familie Galaţi.

Aceste modificări, dar şi limitarea internărilor în spitale, pun automat o presiune mai mare pe cabinetele medicilor de familie. Din acest motiv, medicii de familie reclamă faptul că nu sunt aprovizionaţi cu materiale sanitare de protecţie şi cu dezinfectante. Cheltuielile pentru aceste consumabile au fost lăsate în seama fiecărui cabinet, reclamă medicii. Mai mult, de multe ori, materialele sanitare de protecţie sunt de negăsit.

Telefonaţi înainte de a merge la medic!

Pentru siguranţa lor şi a celorlalţi pacienţi, medicii de familie au instituit şi o serie de reguli la cabinete. "Spre exemplu, eu permit ca în sala de aşteptare să fie cel mult doi pacienţi. Restul pot aştepta afara, dar acest lucru nu ar trebui să se întâmple, pentru că lucrăm pe bază de programări. Foarte important, dacă pacientul are febră, tuse sau durere în gât, nu trebuie să vină direct la cabinetul medicului de familie, ci să sune înainte, pentru a fi programat. În caz contrar, există riscul de a-i îmbolnăvi şi pe cei cu care se întâlneşte, şi personalul medical. Oamenii nu trebuie să se îmbulzească şi nici să se panicheze, să respecte programările şi să sune la cabinet, în prelabil. Nu în ultimul rând, asiguraţii nu mai trebuie să vină pentru bilete de trimitere la balneofizioterapie, la ORL, la oftalmologie sau pentru alte afecţiuni cronice", a concluzionat dr. Mărăşescu.

 

Citit 11791 ori Ultima modificare Vineri, 20 Martie 2020 23:22

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.