Industria navală din România ar putea fi declarată, în premieră, strategică

Industria navală din România ar putea fi declarată, în premieră, strategică
Evaluaţi acest articol
(16 voturi)

La ora actuală, industria construcțiilor de nave din România asigură aproximativ 20.000 de locuri de muncă, iar datorită celor nouă șantiere navale ce funcționează în România, țara noastră se situează printre primele cinci state europene producătoare de nave. În acest context, România ar putea deveni prima țară care definește industria navală drept industrie strategică.

Eforie Nord a găzduit, vineri, cea de-a 87-a adunare generală a membrilor Asociației Naționale a Constructorilor de Nave (ANCONAV), organizație care a luat ființă în anul 1995. Reuniunea a avut ca principal scop declarat acela de a trage un semnal de alarmă privind starea critică în care se află industria construcțiilor navale, care nu beneficiază de niciun sprijin guvernamental. Profitând de prezența ministrului Economiei, Florin Spătaru, gălățean de origine și membru al „familiei” navaliștilor, directorii șantierelor navale i-au prezentat acestuia o serie de propuneri, menite a tempera criza forței de muncă ce afectează grav industria navală românească, a crește volumul comenzilor și a stimula retehnologizarea.

„Șantierul Naval Constanța va solicita, în primul rând, ca lucrătorii din industria navală să beneficieze de aceleași facilități fiscale de care se bucură cei din alte sectoare de activitate: IT, construcții civile, agricultură și industria alimentară. În prezent, industria navală se confruntă nu doar cu migrația externă a lucrătorilor, ci și cu o migrație internă, spre sectoarele care se bucură de importante facilități fiscale”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget liber”, directorul general al șantierului constănțean, Radu Rusen.

Conform sursei citate, conducerea Șantierului Naval Orșova a făcut cunoscută lista propunerilor către Guvernul Românei. Prima o reprezintă reducerea taxării forței de muncă pentru a evita pe cât posibil exodul lucrătorilor calificați spre Europa, iar o a doua, aceea de a se analiza un coș de energie reglementat, în funcție de aportul în bandă al fiecărui furnizor de energie electrică. S-a mai făcut propunerea de a se solicita Comisiei Europene adoptarea unei decizii de restricționare a acordării creditelor bancare pentru armatorii care vor să își construiască nave în afara Europei. Nu în ultimul rând, s-a propus ca șantierele navale să aibă dreptul de a accesa fonduri europene pentru retehnologizare.

Contextul mondial nu arată deloc bine pentru constructorii de nave europeni. În anul 2021, valoarea totală a comenzilor de nave noi s-a situat la jumătatea celei din anul 2007 (înainte de criza economică), iar piața este dominată, într-o proporție covârșitoare, de șantierele din Asia (China, Coreea de Sud și Japonia). Doar un exemplu, salariile muncitorilor din șantierele din China au crescut de peste zece ori în ultimii 20 de ani.

„Noi, ca Minister al Economiei, ne dorim să începem un studiu împreună cu Academia Română și o să vă rog pe cei care sunteți în conducerea ANCONAV-ului să luați legătura și cu Universitatea din Galați, să facem un studiu de impact al sectorului naval. Și nu mă refer doar la partea de construcții navale, ci la întreg lanțul de transport naval. Pentru că am putea fi țara care va defini pentru prima oară industria navală ca fiind industria strategică. Avem nevoie de un demers din partea Academiei Române, din partea mediului universitar, pentru clarificarea elementelor necesare pentru un astfel de demers”, a afirmat Florin Spătaru, ministrul Economiei.

Citit 5546 ori Ultima modificare Marți, 16 August 2022 03:12

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.