Proiectul "Extindere şi modernizare variantă de ocolire a municipiului Galaţi" - "centura mică", cum i se mai spune, investiție în valoare de aproximativ 45 milioane de euro, este, de departe, cel mai amplu proiect de modernizare a infrastructurii rutiere din județul Galați. După destule sincope înregistrate de constructori, luna octombrie va fi, se pare, momentul în care lucrarea va fi gata.
După cum v-am informat în paginile ziarului "Viața liberă", cea mai mare parte a investițiilor - 10,58 km de drum modernizat ce include și podul hobanat - este asigurată de Consiliul Județean (CJ) Galați, în cadrul unui proiect depus pe Programul Operațional Regional 2014-2022, Axa prioritară 6 - "Îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională" - Apel SUERD.
Ulterior, CJ Galați a preluat și un subproiect conex al municipiului Galați, privind reamenajarea întregii rețele de utilități - apă, gaze, canalizare - aferente amplasamentului construcțiilor.
Drumul de centură este realizat de SC Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL (fosta Aqua Parc SRL), Mavgo Holding SRL, Hydrostroy AD Sofia și SPC Elite Consulting SRL. Începute în 2020, lucrările ar fi trebuit finalizate în 2022, dar constructorul a înregistrat, din păcate, tot felul de sincope, cu amânări repetate ale termenelor de finalizare. A fost nevoie ca CJ Galați să pună serios "piciorul în prag" pentru ca lucrurile să se miște mai bine.
"Din păcate, e un constructor cu care s-a lucrat foarte, foarte greu (...) După multe discuții în contradictoriu, cu avocați, cu tot felul de specialiști, cu eforturile colegilor din CJ Galați pentru a-i verifica și superviza mereu pe constructori, reușim, cu toate întârzierile, să ne apropiem de final. Practic, în prezent, gradul de execuție al lucrărilor este de peste 90 la sută", ne-a explicat președintele CJ Galați, Costel Fotea.
Etape constructive
Dacă ar fi să facem o trecere în revistă a derulării lucrărilor, cele mai mari probleme în derularea proiectului au fost legate de partea de exproprieri și lățire a drumului de la Viaductul SIDEX până la podul hobanat, în zona blocurilor ANL.
De asemenea, podul hobanat - cu o înălțime de 62 de metri şi o lungime de 500 de metri - este o construcție complexă, care a implicat inclusiv cantități mari de material - aproape 2.000 tone de structuri metalice și peste 10.000 mc de beton, plus asfaltarea pentru calea de rulare.
Varianta ocolitoare a municipiului Galaţi a fost împărţită în patru tronsoane, în funcţie de specificul lucrărilor ce urmau a fi făcute. Iată care este stadiul lucrărilor:
"În momentul de față, dacă o luăm de la capăt, de la strada Brăilei până la Viaductul de la Combinat, lucrările sunt efectuate. S-au montat instalațiile - sau mai bine zis conductele de canalizare, că și asta a fost o problemă; s-a relocat tot ce înseamnă utilități: cabluri electrice, fibre optice, conducte de gaz, inclusiv conducte magistrale; s-au executat sensurile giratorii; s-au făcut trotuarele, s-au ridicat căminele în cote și mai urmează un al treilea strat de asfalt, care va veni și cu partea de finisaje", ne-a explicat președintele CJ Galați.
Porțiunea cea mai grea de lărgit la patru benzi a fost, după cum am arătat, zona cu exproprieri - unde s-au demolat case, s-au mutat toate conductele şi rețelele - apă, gaz, electricitate - pe noile amplasamente. Inclusiv stâlpii de iluminat au fost relocați, iar una peste alta se poate spune că a fost "o muncă de Sisif". Practic, și aici se circulă deja pe patru benzi, au mai rămas doar vreo doi stâlpi de iluminat de relocat și de refăcut o serie de conexiuni electrice în zona intersecției cu strada Tecuci.
Tensionarea podului hobanat
Și la podul hobanat lucrările au intrat în linie dreaptă, ultimele elemente tehnice fiind în curs de definitivare.
"Și aici lucrările sunt peste 90 la sută gata. S-au făcut și trei tensionări ale podului. Acum podul este aproape drept, a mai rămas de rezolvat o diferență de cote de doar 3-4 cm, infimă în raport cu dimensiunile construcției. Proiectantul a făcut calculele, mai este de făcut o tensionare. Sub pod au fost montați - după cum prevăd normele de siguranță și protecția muncii - patru palei (elemente de susținere pentru preluarea unor eventuale șocuri/eforturi dinamice în timpul executării lucrărilor - n.r.). Desigur, după tensionarea finală a hobanelor, acești palei vor fi îndepărtați. De asemenea, înainte de a fi dat în folosință, se va face și proba de rezistență, cu 20 de camioane încărcate cu material care vor fi urcate pe pod", a mai arătat Costel Fotea.
Pregătiri pentru ultima asfaltare
Mai departe, și pe tronsonul dintre podul hobanat și bulevardul Coșbuc au fost finalizate sensurile giratorii, drumul a fost lărgit la patru benzi, s-au relocat utilitățile, s-au realizat trotuarele, urmând ca după cele două straturi de asfalt deja turnat, să se vină cu al treilea strat, ultimul.
"În final, grosimea totală a stratului de asfalt va fi de 18 cm (pe un drum obișnuit sunt în jur de 10 cm de asfalt, pe 2 straturi - n.r.) pentru că structura trebuie să suporte o încărcare mult mai mare. Când se va veni cu al treilea strat, într-o săptămână se va turna dintr-un capăt în celălalt, din Brăilei până pe Coșbuc, și se va ieși pe partea cealaltă, spre Bariera Traian, pentru ca totul să fie uniform și adus la cotă. Bineînțeles, finisajele se vor face și pe tronsonul patru, de la Bariera Traian până pe Calea Prutului (acesta din urmă este prevăzut cu două benzi de circulație - n.r.)", a mai arătat președinte CJ Galați.
Rămâne de văzut, totuși, dacă, de această dată, constructorul își va respecta graficul de lucrări. Ultimul termen de finalizare făcut public era sfârșitul lunii iunie - începutul lunii iulie a.c.. Dar iată că am intrat iar în prelungiri...
"După noi discuții cu constructorii, sper ca lucrarea să fie gata în luna octombrie, să avem totul încheiat înainte de începutul sezonului rece. Dar îmi este greu să mai înaintez un termen, când avem constructori care azi spun una, iar mâine se întâmplă alta... Facem ședințe de lucru și de progres săptămânale, urmărim cu atenție ce se întâmplă și sper că nu vom avea alte amânări", ne-a mai spus președintele CJ Galați, Costel Fotea.
Acesta a precizat că, în momentul de față, cu excepția porțiunii unde este podul hobanat, se circulă deja pe tronsoanele cu patru benzi pe tot drumul.
Drumul de centură, parametri tehnici
ArticolVarianta ocolitoare a municipiului Galaţi a fost împărţită în patru tronsoane, în funcţie de specificul lucrărilor ce urmau a fi făcute:
- Tronsonul I, str. Brăilei - Viaduct SIDEX, în lungime de 3.050 de metri şi o lăţime de 14 metri, cu patru benzi de circulaţie, 4x3,50 m;
- Tronsonul II, între Viaduct SIDEX şi bulevardul George Coşbuc, în lungime de 3.706 metri, lăţime variabilă până în 14 metri, ce include și podul hobanat;
- Tronsonul III, între bulevardul George Coşbuc şi str. Al.Măcelaru/str.Traian, în lungime de 567 de metri şi lăţime de 14 metri;
- Tronsonul IV, între str.Traian/Macului şi Calea Prutului, în lungime de 3.542 de metri şi lăţime variabilă între 7,00 şi 10,5 metri, cu două benzi de circulaţie 2x3,5 metri.
Per ansamblu, noua variantă ocolitoare a Galaţiului va include o suprafaţa carosabilă de 129.656 mp, dar şi o pistă pentru biciclişti de 6,54 km, trotuare de 11.874 mp, acostamente - 8.735 mp, şanţuri pentru apele pluviale - 12.361 mp, patru sensuri giratorii, precum şi spaţii verzi - 20.919 mp.