Un control de rutină al titlurilor de călătorie Transurb, la care am asistat și participat în calitate de pasageri, într-un tramvai de pe Linia 7, ne-a atras atenţia asupra unei situații mai puțin obișnuite
Controlorii au coborât din mijlocul de transport cu un card de călătorie pe care îl reținuseră de la unul dintre pasageri, fără a întocmi proces-verbal și fără a-i oferi o dovadă a reținerii respectivului document. Pentru a înlătura orice suspiciuni privind un eventual abuz al angajaților Transurb, am cerut explicații privind condițiile de reținere a unui card de călătorie.
Atmosfera liniștită dintr-un tramvai care circula marți, 3 septembrie 2024, la ora 11,40, pe Traseul 7, spre Piaţa Centrală, a fost oarecum animată de urcarea unei echipe de controlori Transurb. În urma verificărilor, aceștia au descoperit că unul dintre călători validase un card de călătorie pe care era înscris numele unei femei.
Precizăm că am fost martori ai situației de la o distanță de câteva scaune față de pasagerul găsit în neregulă. Bărbatul a explicat că este cardul soţiei sale şi vrut să prezinte copia cărţii de identitate a soţiei şi actul său de identitate. Controlorii nu au fost interesaţi, ci i-au cerut insistent să plătească biletul special în valoare de 30 de lei, îndemnându-l să citească informaţiile de pe spatele cardului uninominal. Mai exact, faptul că acesta nu este transmisibil.
Călătorul a refuzat ferm să plătească biletul special de 30 de lei şi a justificat că este deja plătită călătoria. Și că tot el a încărcat cu călătorii și cardul respectiv. Noi nu am auzit să i se fi cerut datele de identitate sau un act de identitate.
Fără a i se întocmi proces-verbal, controlorii au coborât din tramvai cu cardul de călătorie. În urma lor, cetățeanul a rămas în tramvai și a comentat: "O să veniți voi la mine acasă pentru a-mi înapoia cardul!".
Ce am solicitat Transurb
Relatând întâmplarea la care am asistat, am solicitat companiei de transport public local explicații pentru atitudinea și gesturile controlorilor. Am cerut să ni se precizeze dacă s-a procedat corect în acest caz. Și să ni se răspundă punctual la o serie de întrebări: controlorii au dreptul să reţină un card fără a elibera un document privind acest fapt?; nu ar fi trebuit să-l informeze pe cetăţean unde trebuie să se prezinte pentru a-şi recupera cardul?; cât de dese sunt astfel de situaţii în decursul unei luni?
Precizări necesare de la Transurb
Din start, Transurb a ținut să precizeze că vinde mai multe tipuri de titluri de călătorie: bilete pe format de hârtie, bilete în format electronic, carduri de plastic pe care se pot încărca/ reîncărca abonamente de călătorie și/sau alimenta portofelul electronic.
În funcție de opțiunea clientului sau a tipului de produs achiziționat, cardurile de transport pot fi emise sub formă nominală sau nenominală. În vreme ce cardurile de transport nenominale (nu sunt înregistrate cu date de identificare) pot fi folosite de orice persoană care utilizează transportul în comun, cardurile nominale sunt netransmisibile și pot fi utilizate exclusiv de titularul cardului de transport.
"Așadar, folosirea/ utilizarea în mod intenționat de către o altă persoană a cardului de transport nominal se consideră fraudă și se sancționează conform legislației în vigoare. În cazul în care persoanele care utilizează mijloacele de transport public local nu prezintă un titlu de călătorie/ document care să ateste călătoria sunt sancționate contravențional cu amendă de la 100 lei la 500 de lei, conform Legii nr. 92/2007, art. 45, alin. 2, privind serviciile de transport public local sau posibilitatea achitării sumei de 30 de lei, ce reprezintă contravaloarea unui bilet special de călătorie, cu durată de 60 de minute, conform HCL nr. 532 din 28.09.2023.
Totodată am primit asigurări conform cărora "Controlul titlurilor de călătorie se efectuează conform legislației în vigoare, Regulamentului serviciului de transport public de călători aprobat de Primăria municipiului Galați și Regulamentului de deplasare al călătorilor cu mijloacele de transport gestionate de Transurb SA".
Ce s-a întâmplat în tramvaiul 7
În ceea ce privește situația punctuală sesizată de noi, Transurb a efectuat verificări și a cerut note explicative echipei de control.
Din versiunea operatorului de transport asupra întâmplării la care am asistat, am aflat că agentul constatator i-ar fi solicitat bărbatului un act de identitate în vederea legitimării, însă acesta ar fi refuzat: "Bărbatul a dorit să prezinte pe telefon o poză cu un act care ar fi aparținut femeii pe numele căreia ar fi fost emis cardul, însă echipa de control a refuzat, pe motiv că nu are cu ce să o compare, deoarece bărbatul nu a dorit să se identifice.
Ținând cont de faptul că persoana verificată nu a dorit să colaboreze, nu s-a identificat și nu a făcut dovada faptului că îi aparține cardul de transport prezentat, agentul constatator a reținut cardul, considerând a fi vorba despre o fraudă.
Din declarațiile scrise de membrii echipei de control reiese că persoana contravenientă a fost informată despre faptul că titulara cardului se poate prezenta la sediul societății pentru restituire. În condițiile în care persoana în cauză nu a făcut dovada că acel card îi aparține, agentul constatator nu a putut elibera un document în urma reținerii acestuia, însă, așa cum s-a precizat anterior, i s-a adus la cunoștință că, în cazul în care acel card îi aparține soției, se poate prezenta la sediul societății noastre pentru restituire", ne-a comunicat Transurb.
"Din nefericire, colegii care fac parte din echipele de control se confruntă cu situații neplăcute, în sensul în care surprind persoane care, din motive diverse, dețin carduri de transport care nu le aparțin, sunt folosite și însușite de acestea. Pentru a nu mai fi utilizate de alte persoane decât titularul cardului de transport, controlorii preiau cardurile și le depun la sediul societății.
Conform procedurii interne, toate cardurile pierdute și găsite de către salariații societății noastre sunt trecute într-un registru, sunt verificate și blocate temporar. Lista cu toate cardurile găsite este actualizată zilnic, transmisă tuturor cabinelor de comercializare titluri de călătorie spre cunoștință și, totodată, publicată pe portalul web aparținând societății noastre", a mai precizat compania de transport.