Au curs "milioanele", adică actualele sute de lei, pe tabelul cu sancțiuni întocmit de doi inspectori ai Primăriei Galați, de la Serviciul Impozite, Taxe și Alte Venituri Locale Persoane Juridice, după controlul pe care aceștia l-au efectuat timp de aproape două luni, în perioada 16 iulie - 10 septembrie 2024, la una dintre cele mai vechi și mai cunoscute firme din Galați - Stella Azzura Trans SRL, cu sediul pe strada Drumul de Centură nr. 52. Pe durata controlului, administratorului firmei Stella Azzura, Daniel Avasiloaie, nu i-a venit să creadă că inspectorii Primăriei consideră că faianța este poluator de mediu și că firma sa trebuie să plătească taxă de mediu pentru marfa pe care o are pe stoc.
Per total, inspectorii Primăriei au calculat o sumă de plată totală de circa 30.000 de lei, pe ultimii șapte ani. Grosul sancțiunii, de circa 25.000 de lei, îl reprezintă taxa de mediu pentru persoane juridice, pe care inspectorii spun că firma o datorează, plus majorări de întârziere. Restul de 5.000 de lei din sancțiunea dată de inspectorii Primăriei constă în taxa de afișaj și majorările de întârziere, calculate tot pe ultimii șapte ani, pentru o plasă de umbrire, inscripționată cu un alt nume, care acoperă geamurile și fațada clădirii și care este situată la vreo 30 de metri de spațiul public.
O taxă controversată majorată de trei ori și aplicată pe ultimii șapte ani
Conform documentelor care ne-au fost prezentate de Daniel Avasiloaie, inspectorii Primăriei au pornit de la faptul că Stella Azzura Trans are în domeniile de activitate și codul CAEN 5210 "Depozitări". Daniel Avasiloaie ne spune că firma sa trăiește numai din comerț, iar "depozitele" taxate de inspectori sunt de fapt stocurile de marfă, care sunt evidențiate contabil în contul 371 "Mărfuri".
"Inspectorii au decis că activitatea firmei Stella Azzura are impact asupra mediului și au impus taxa de mediu anuală (prevăzută în HCL 422/2015), au majorat-o de trei ori, după care au aplicat-o pentru ultimii șapte ani și apoi au calculat majorări și penalități", spune Daniel Avasiloaie.
"Desfășurăm doar comerț cu amănuntul, nu depozitări"
"Deși am pus la dispoziție atât în format letric, cât și electronic toate documentele contabile, toate conturile de venituri în analitic, cu toate că s-a recunoscut în raport că avem doar venituri din vânzări de mărfuri, pe motivul că în Certificatul constatator este autorizat și codul CAEN 5210 «Depozitări» ,inspectorii au interpretat eronat că prestăm activitate de depozitare, ceea ce nu e adevărat! Faptul că majoritatea firmelor au autorizate mai multe activități nu înseamnă că le și desfășoară!
În termeni de specialitate, ce au văzut inspectorii este stocul de marfă evidențiat distinct în evidențele contabile ale firmei noastre în contul 371- «Mărfuri». Un economist putea observa din documentele contabile prezentate că societatea noastră a desfășurat în perioada controlată doar activitate de comerț/ vânzare cu amănuntul conform OG 99/2000, activitate autorizată prin același certificat constatator!
Pentru faptul că marfa noastră, și anume faianța, este foarte voluminoasa și grea și avem foarte multă marfă în stoc, ca să putem fi competitivi și să oferim în continuare gălățenilor o marfă doar de calitatea întâi și la un preț corect și decent, ne este necesar un spațiu important de păstrare a mărfii în vederea vânzării! În concluzie, singura activitate pe care o desfășurăm este comerțul cu amănuntul și în niciun caz depozitare!", afirmă administratorul firmei Stella Azzura Trans.
Inspectorii Primăriei, contraziși și de Agenția pentru Protecția Mediului
De menționat este că, și dacă ar fi prestat activități de depozitări pentru faianță, Stella Azzura tot nu ar fi trebuit să plătească taxa de mediu.
Într-un răspuns al Agenției pentru Protecția Mediului (APM) Galați, se afirmă, negru pe alb, că activitatea de depozitări cod CAEN 5210 "se supune procedurii de autorizare doar pentru instalații de depozitare a produselor petroliere, petrochimice și chimice". "Prin urmare, ținând cont și de declarația dumneavoastră, pentru desfășurarea activităților de mai sus la sediul social din Galați, Drumul de Centură nr. 52, nu este necesară obținerea autorizației de mediu", mai spune APM Galați.
Din acest document al Agenției pentru Protecția Mediului reiese că inspectorii Primăriei au greșit atunci când au "ars-o" pe Stella Azzura cu taxa de mediu.
Taxă de afișaj pentru o plasă de umbrire, un alt aspect contestat
Un alt aspect al controlului contestat de Daniel Avasiloaie este cel privind taxa de afișaj impusă pentru un mash (plasă de umbrire) care acoperă geamurile și fațada clădirii, având rolul de a proteja de razele soarelui birourile, angajații și clienții firmei.
"Este o plasă amplasată pe fațada clădirii, la 30 de metri de stradă, de domeniul public. Acest mash, denumit în raport autocolant, nu are inscripționat numele societății, cum eronat se menționează în raport, este decolorat complet, nu ne ajută în niciun fel din punct de vedere al reclamei, ci are doar rol pentru protejarea clădirii, a personalului și a clienților de razele solare, pe timpul verii! Din aceste considerente și cunoscând că în codul fiscal este menționat că taxa locală de afișaj se impune doar pentru panouri și structuri aflate în locuri publice, considerăm că taxa este impusă abuziv!
Cu toate că am menționat acest lucru, nu s-a ținut cont. Mai mult, am fost de acord să șterg orice conținut sau text care, în opinia inspectorilor, constituie reclamă. Nu au luat acest argument în considerare și au calculat și aplicat taxa pentru o suprafață exagerat de mare, impusă și pentru șapte ani în urmă, cu majorări și penalități!", mai spune administratorul firmei Stella Azzura Trans SRL Galați, menționând și că, la final, i s-a cerut imperativ să semneze în două minute un raport de 40 de pagini.
Primăria răspunde, dar nu spune nimic
Am solicitat Primăriei Galați punctul de vedere oficial al instituției cu privire la aceste aspecte semnalate. Răspunsul primit de la Compartimentul de presă al Primăriei municipiului Galați a fost următorul: "În cadrul inspecției fiscale, a fost verificată respectarea prevederilor art. 486 «Alte taxe locale» din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal cu modificările și completările ulterioare, ale Hotărârii Consiliului Local Galați nr. 442/26.11.2015 și ale Regulamentului pentru constatarea, stabilirea, încasarea și utilizarea taxelor pentru activități cu impact asupra mediului înconjurător.
Referitor la celelalte aspecte sesizate, organul fiscal este obligat să respecte prevederile art. 11 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală cu modificările și completările ulterioare, referitoare la păstrarea secretului fiscal".
În loc de concluzii
Concluziile la acest control considerat abuziv sunt trase tot de Daniel Avasiloaie, printr-o scrisoare deschisă trimisă, pe 9 septembrie, pe adresa primarului, a celor doi viceprimari și a celor cinci comisii de specialitate din cadrul Consiliului Local Galați.
"Îmi este greu să cred că mai putem face parte din comunitatea gălățeană, oricât de integru ne-am comportat 32 de ani continuu, achitând integral și în termen toate taxele și impozitele atât la bugetul local, cât și la cel central!
Îmi este greu să cred că, sub conducerea dumneavoastră, Serviciul Impozite și Taxe Locale PJ (plătim aproximativ. 10.000 lei anual taxe și impozite pe clădiri - unele fără activitate economică -, terenuri, mijloace auto, ecarisaj, salubritate etc.) nu ne-a făcut o prevenție la această presupusă taxă si astăzi ne tratează ca pe niște hoți/ contravenienți, aplicând pedepse majorate de trei ori și pentru șapte ani în urmă (inclusiv pentru perioada Covid-19, când am fost obligați să stăm acasă și cu magazinul închis!!!?).
Îmi este greu să înțeleg că avem în comunitate conducători care nu înțeleg greutățile prin care trec antreprenorii gălățeni și, în loc de măsuri de sprijin acordate, unii pot fi de acord sau închid ochii la aspecte care, din punctul nostru de vedere, sunt abuzuri grosolane nu numai asupra noastră, dar și asupra întregului mediu de afaceri local!
Îmi este greu să cred că nu veniți lângă noi să cunoașteți greutățile firmelor locale (câte au mai rămas, unele rezistă din inerție), să le respectați, să vă amintiți că v-au alimentat preponderent și continuu (unii chiar mai mult de 32 de ani) bugetul local, dar și central, din puținul venit sau profit (dacă îl mai generează)!
Această impunere este o grea lovitură atât materială, dar mai mult morală adusă firmei pe care o administrez, dar poate fi și pentru întreg mediul de afaceri local care lucrează cu stocuri de marfă, deoarece dumneavoastră, autoritate locală, ați decis că orice firme care au marfă în stoc sunt poluatori și activitatea lor de vânzare are impact asupra mediului!".