„Da’ despre aeroport ce mai ştiţi?”, suntem întrebaţi periodic de cititorii noştri, în mesaje sau comentarii la articole. Adresată ironic sau cu speranţă, întrebarea este pertinentă. Pentru că dincolo de promisiuni electorale şi declaraţii făcute de politicieni, din decembrie 2022, se află în derulare un contract în valoare de 30.719.699 de lei fără TVA pentru realizarea studiului de fezabilitate necesar „Aeroportului International Galaţi-Brăila”. Documentaţie care ar fi trebuit să fie finalizată deja, dar despre care autorităţile nu au mai spus nimic.
„S-a emis certificatul de urbanism pentru aeroportul Galați – Brăila”, anunţam în ediţia din 25 octombrie 2024 a ziarului „Viaţa liberă”. Acestea au fost ultimele informaţii concrete privind documentaţia aeroportului, la care se lucrează din decembrie 2022. La care se adaugă vestea alocării sume de 3,25 de milioane de lei, finanțare în bugetul de stat pentru aeroportul Galați-Brăila, prezentată în ediţia din 6 februarie 2025 a cotidianului nostru.
De atunci, peste subiectul „aeroport” s-a aşternut o linişte mormântală. Pe care am încercat să o risipim, solicitând oficial Consiliului Judeţean Galaţi informaţii publice privind stadiul contractului şi al elaborării documentaţiei necesare aeroportului. Dar până să vă prezentăm demersul nostru jurnalistic, iată un scurt istoric al aeroportului de la Galaţi. Vorbim despre documente aprobate, semnate şi contracte, nu despre „ziceri” politice.
Istoria faptelor, pe scurt
23 august 2018: Consiliul Judeţean Galaţi atribuia firmei bucureştene Teche Construct Solutions SRL două contracte, în valoare totală de 178.500 de lei cu TVA, pentru un studiu de oportunitate şi un studiu privind evaluarea eficienţei traficului aerian în vederea înfiinţării unui aeroport internaţional în judeţul Galaţi.
19 mai 2019: amplasamentul propus pentru construirea unui aeroport internaţional la Galaţi a fost dezvăluit public, în prezenţa ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, aflat în vizită (electorală) de lucru în judeţul Galaţi.
30 septembrie 2019: consilierii judeţeni al Galaţiului au aprobat oportunitatea proiectului major de investiţii „Aeroport internaţional în judeţul Galaţi” şi demararea procedurilor pentru realizarea studiilor de prefezabilitate şi fundamentare necesare acestui obiectiv.
7 martie 2022: preşedintele Consiliului Judeţean Galaţi, Costel Fotea, semna alături de președintele Consiliului Județean Brăila, Francisk-Iulian Chiriac, protocolul de colaborare pentru construirea unui aeroport regional Galaţi - Brăila.
16 mai 2022: aprobarea unui parteneriat între municipiul Galați, Consiliul Județean și comunele Șendreni, Braniștea şi Schela, în vederea elaborării Planului Urbanistic Zonal (PUZ) pentru Aeroportul Regional Galați - Brăila și obiectivele complementare aferente conexiunilor rutiere ale acestuia.
28 decembrie 2022: semnarea contractului 30.719.699 de lei fără TVA pentru realizarea studiului de fezabilitate necesar aeroportului. Pe larg, este vorba despre „servicii privind planul de investiţii/master plan şi studiul de fezabilitate, necesare pentru realizarea Aeroportului Internaţional Galaţi - Brăila, precum şi pregătirea studiilor asociate fazei de proiectare studiu de fezabilitate aferente viitorului obiectiv de investiţii”, după cum se arată în portalul achiziţiilor publice. Misiunea i-a revenit Asocierii SC Aduro Impex SRL & SC Tecno Engineering 2C SRL & SC WE Project Engineering SRL, care, împreună cu subcontractorii, înseamnă 17 firme implicate. Trebuie spus că licitația pentru acest contract a fost organizată de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Infrastructură de Transport de Interes Strategic în zona de Sud-Est și Sud, formată din județele Galați, Brăila, Călărași și Ialomița.
13 februarie 2023: începea etapa forajelor - cel puțin 14, la o adâncime de aproximativ 20 de metri – în cadrul investigațiilor geotehnice, geoelectrice și seismice, de măsurare a rezistenței solului și de determinare a capacității portante, cuprinse în studiul de fezabilitate.
26 aprilie 2024: obținerea acordurilor de la ROMATSA (Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian), de delimitare a spaţiului aerian al aeroportului care ar urma să fie construit pe un teren aflat între Braniştea, Slobozia Conachi şi Tudor Vladimirescu. „Am finalizat deja o parte din studiile necesare, lucrăm la altele, unele necesitând luni de colectare a datelor şi de analiză a lor”, dădea asigurări preşedintele Costel Fotea.
25 octombrie 2024: emiterea de către Consiliul Judeţean Galaţi a certificatului de urbanism pentru viitorul Aeroport Internațional Galați – Brăila, urmând ca acelaşi pas să-l facă şi Primăriile din Tudor Vladimirescu și Liești.
Inclus în Masterplanul de Transport, Aeroportul Internațional Galați - Brăila ar urma să se întindă pe o suprafață de 250 de hectare, la care se vor adăuga 115 ha, rezervă pentru extindere sau dezvoltarea unor viitoare investiții publice sau private. Conform prezentărilor făcute de autorităţi, va cuprinde un terminal de pasageri (parter + etaj), cu turn de control integrat și o suprafață construită de peste 15.000 mp. Suprafața desfășurată a întregului terminal va fi de 28.500 mp, iar într-o oră de vârf va putea deservi până la 860 de pasageri.
Aeroportul va dispune de un terminal cargo, situat în partea de nord a celui de pasageri și va avea o suprafață de 5.460 mp. Pista de decolare și aterizare va avea o lungime de 3.500 de metri, la fel ca aeroporturile din Otopeni, Timișoara și Constanța.
Va fi un aeroport modern, cu multă vegetație pe fațade și la interior, dotat cu tehnologii de ultimă generație, care va prelua din identitatea orașului, recreând o zonă de promenadă asemănătoare cu Faleza Dunării.
Demers jurnalistic iniţiat pe 16 iunie 2025
Pe 16 iunie 2025, am transmis Consiliului Judeţean Galaţi o solicitare de informaţii întemeiată pe prevederile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public. Am cerut instituţiei să ne comunice următoarele informaţii referitoare la stadiul documentaţiei pentru viitorul Aeroport Internațional Galați – Brăila şi la plăţile făcute:
1. Ce documentaţii s-au realizat până în prezent în cadrul contractului încheiat pentru serviciile de realizare a planul de investiţii/master plan şi studiului de fezabilitate, necesare pentru realizarea Aeroportului Galaţi - Brăila, precum şi pentru pregătirea studiilor asociate fazei de proiectare - studiu de fezabilitate -, aferente viitorului obiectiv de investiţi?
2. Ce documentaţii sunt în curs de realizare în cadrul acestui contract privind aeroportul?
3. În ce fază a ajuns documentaţia necesară acestui obiectiv de investiţii şi ce alte acte urmează a fi elaborate?
4. Care este stadiul realizării acestui contract pentru serviciile de realizare a planul de investiţii/master plan şi studiului de fezabilitate, necesare pentru realizarea Aeroportului Galaţi - Brăila, precum şi pentru pregătirea studiilor asociate fazei de proiectare - studiu de fezabilitate -, aferente viitorului obiectiv de investiţi?
5. Care este progresul documentaţiei pentru aeroport – cât la sută s-a elaborat?
6. Cu ce sumă totală a fost plătită, până în prezent, pentru serviciile prestate, Asocierea Aduro Impex (lider), Tecno Engineering 2C, We Project Engineering?
7. De unde au provenit banii plătiți pentru ceea ce s-a realizat până acum?
8. Precizaţi ce alte certificate, avize, aprobări sau documentaţii s-au emis/ obţinut după data de 25 octombrie 2024, când s-a anunţat emiterea certificatului de urbanism pentru viitorul Aeroport Internațional Galați – Brăila;
9. Ce surse de finanțare aveți în vedere pentru realizarea obiectivului – aeroport Galaţi-Brăila?
Ce am primit de la Consiliul Judeţean
Potrivit răspunsului primit, solicitarea noastră a fost înregistrată la Consiliul Judeţean Galaţi cu nr. 21.050 din 16.06.2025. Iar pe 14 iulie 2025, ni s-a comunicat prelungirea termenului de răspuns: „Informaţiile de interes public cerute vă vor parveni în termenul maxim de 30 de zile de la data înregistrării cererii”.
Deocamdată nu le-am primit, deşi cele 30 de zile… au expirat deja! Dar şi tăcerea autorităţilor este un răspuns!
Noi mai aşteptăm, totuşi…