Proteste în toate marile oraşe | Nici transportatori nu mai are Galaţiul?

Proteste în toate marile oraşe | Nici transportatori nu mai are Galaţiul?
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

Capitala a fost ieri în fierbere, sub asediul a sute de camioane, taxiuri şi alte vehicule cu care transportatorii au protestat, în faţa Guvernului, împotriva scumpirii nejustificate a poliţelor RCA. În alte douăzeci de mari oraşe din ţară s-au desfăşurat acţiuni similare sau, dacă nu au intrat în centrul oraşelor, şoferii nemulţumiţi au "patrulat" cu viteză redusă pe centurile ocolitoare; aşa s-a întâmplat la Braşov, Alba-Iulia, Suceava, Iaşi etc. Numai la Galaţi nu s-a întâmplat nimic. Poate pentru că nu avem încă centură ocolitoare?

Fără îndoială că au fost transportatori gălăţeni la protestul din Bucureşti, alături de colegi din ţară. Dar aici, în Galaţi, chiar nimeni să nu-şi declare nemulţumirea că plăteşte RCA de trei ori mai scump ca anul trecut? Chiar nimeni să nu-şi pună în parbriz un afiş cu „Protest RCA”, aşa cum s-a întâmplat în multe alte oraşe? Chiar nimeni să nu claxoneze îndelung atunci când trece prin faţa Prefecturii, instituţie identificată cu Guvernul din teritoriu? (Claxoanele de la semafoare nu se pun!) Să fie clar: nu că ne-am dori străzi blocate şi haos, dar parcă am vrea să vedem că în oraşul ăsta, despre care tot mai mulţi spun că e mort, se mişcă totuşi ceva, chiar şi cu viteza întâi. După ce am pierdut o mulţime de instituţii în favoarea altor oraşe, să cădem chiar de pe toate hărţile, inclusiv de pe cea a protestelor, şi să rămânem numai pe cea a promisiunilor? Să oferim locuri de muncă numai celor fără studii sau necalificaţilor?

Două patronate au spus "stop" protestelor

Revenind la protestul anti-RCA din Bucureşti, acesta a fost organizat de patru confederaţii patronale din transporturi - Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT), Asociaţia Operatorilor de Transport Rutier Apulum şi Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002). Alte două organizaţii - Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) şi Asociaţia Română pentru Transporturi Rutiere Internaţionale (ARTRI) - s-au retras, după negocierile de miercuri dimineaţă de la Guvern şi după ce Executivul a decis îngheţarea tarifelor RCA pentru şase luni, spunând că au obţinut prin dialog tot ce şi-au propus şi că „Guvernul României a dat curs la toate cererile transportatorilor”. Pe de altă parte, cei care continuă protestele spun că ordonanţa de urgenţă aprobată în şedinţa de miercuri de Guvern nu rezolvă problema pe termen lung legată de tarifele RCA şi că „Ordonanţa de Urgenţă nu este suficientă, aşteptăm tarifele. O să mai falimenteze nişte firme până când ASF anunţă tarifele”.

Stabilirea tarifelor nu e de competenţa Guvernului

Potrivit OUG aprobată de Guvern şi publicată miercuri seară, „în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ASF va stabili tarifele de primă (maxime) pe categorii de vehicule ce urmează a se aplica de către societăţile de asigurare RCA”. Într-un comunicat de presă remis joi dimineaţă, Guvernul Cioloş a precizat că nu este de competenţa sa să stabilească valoarea de plafonare a tarifelor RCA. Iată comunicatul integral: „Problema RCA trenează de multă vreme, din cauza incapacităţii instituţiilor responsabile de a gestiona această situaţie. După consultări cu transportatorii, Autoritatea de Supraveghere Financiară şi Consiliul Concurenţei, Guvernul a adoptat ieri o ordonanţa de urgenţă tocmai pentru a crea cadrul juridic care să permită rezolvarea acestor probleme. Ordonanţa reflectă solicitările transportatorilor, respectând legea şi rolul tuturor instituţiilor implicate. Nu este în competenţa Guvernului să stabilească valoarea de plafonare a tarifelor RCA şi este inadmisibil să i se solicite guvernului acest lucru. Această chestiune trebuie clarificată de ASF. Guvernul nu se poate substitui instituţiilor care trebuie sa-şi asume responsabilitatea rezolvării disensiunilor dintre asiguratori şi transportatori. Stabilirea preţurilor, cerere formulată azi în petiţia adresată Guvernului, nu este în atribuţiile Executivului, ci în ale Autorităţii de Supraveghere Financiară, care are cadrul legal să intervină”.

Urmarea protestului o vom afla de la televizor, la fel ca tot ce s-a întâmplat până acum, pentru că noi, gălăţenii, suntem, se pare, mult prea zen ca să ne implicăm.        

Citit 3329 ori Ultima modificare Luni, 09 Ianuarie 2023 22:02

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.