”Cer deschis” pentru pasionații de zbor din Galați și Brăila (FOTO și VIDEO)
Foto: Ovidiu Amălinei

”Cer deschis” pentru pasionații de zbor din Galați și Brăila (FOTO și VIDEO)
Evaluaţi acest articol
(29 voturi)

Se spune că, dacă apuci să înveți să zbori, n-ai să-ți mai dorești să revii cu picioarele pe pământ. Drept e că, la Galați sau Brăila, nici nu prea ai avea unde să aterizezi. Aeroportul mult dorit la nivel regional a rămas doar la stadiul de promisiuni... Dispariția bazei Pegas – Aviasan a pus și ea sare pe rană. Dar cum, de acolo de sus, altfel se văd lucrurile, câțiva pasionați de zbor au găsit o soluție de mijloc, la... Vădeni, fix între cele două orașe. Astfel a luat naștere actualul aerodrom Aerial Club!

Acolo unde acum vreo 14 ani doar vreun tractor dacă își mai făcea drum, astăzi se ridică baza aeriană Aerial Club de la Vădeni, punctul zero de întâlnire al piloților de aeronave ultraușoare din Galați și Brăila. În jur de 40 de piloți sunt activi în cadrul Aerial Club, dar pasionații de zbor sunt tot mai numeroși.

”Astăzi, numai cine nu vrea nu zboară! Nu mai e ca pe vremuri, de stăteai trei zile să-ți vină rândul să zbori cu parapanta la Dinogeția. Astăzi ai unde să înveți, să-ți iei brevet, aeronave se găsesc mai ușor, doar... cerul e limita”, ne spune Victor Oană, unul dintre piloții veterani ai aeroclubului.

E dimineață, abia s-a crăpat de ziuă, dar pilotul n-are astâmpăr și vrea să prindă primele ore de zbor, cele mai bune din zi! Orele în care văzduhul e limpede și răcoros, abia atins de razele soarelui, iar roua dă pistei de decolare/aterizare sclipiri de argint.

”Acum atmosfera este cea mai calmă, nu apar acele turbulențe care fac uneori aparatul să danseze dintr-o parte în alta. Scopul nostru este să le arătăm oamenilor cât de plăcut și sigur este zborul cu aeronave ultraușoare, nu să-i băgăm în sperieți”, ne explică la rândul său Cristian Deceanu, colegul nostru jurnalist și pasionat de zbor până în măduva oaselor. Și zău că-i dăm dreptate!

De acolo, de sus, ai lumea sub aripile tale! Dunărea e doar o linie șerpuitoare strălucitoare, orașele par o grămadă de cutii de chibrituri, iar câmpul un puzzle multicolor de forme rumene. Aerul capătă o formă palpabilă, aproape că-i poți simți consistența! Doar vibrațiile baritonale ale motorului îți amintesc că nu te-ai transformat într-o pasăre, că nu trebuie să fii cu totul ”cu capul în nori”, ci trebuie să rămâi lucid la manșa mașinăriei care te poartă prin văzduh, mereu cu ochii pe turometru, altimetru, atent la radio-comunicații.

Despre zbor, ca ”mersul pe bicicletă”

Se cuvine, totuși, ”să dăm Cezarului ce-i al Cezarului”! Aerodromul de la Vădeni ar fi rămas, poate, și el un vis dacă nu s-ar fi găsit oameni precum Albert Malaxa, un veritabil As al Aerului, pentru care zborul nu e doar un simplu hobby, ci un stil de viață, unul pentru care merită să te lupți... până la cer. Aerial Club este copilul său de suflet, iar în calitate de pilot și instructor de zbor a dat ”aripi” noilor generații de zburători din Galați și Brăila.

”Hobby sau afacere? Nu e o afacere... E o vorbă cum că, dacă vrei să ajungi milionar în aviație, trebuie să fii miliardar... Dar îmbinăm utilul cu plăcutul și atunci putem să-i dăm înainte, să ne susținem cât de cât în activitatea pe care dorim să o facem. Desigur, pentru mine are și un rol profesional, pentru că îmi desfășor activitatea zilnic aici și meseria mea este să-i învăț pe oameni să zboare, dar la fel ca pentru colegii mei e vorba în primul rând de pasiune, de dorința de a ”evada” din cotidian și de a ne bucura de zbor”, ne mărturisește Albert Malaxa.

Deși pentru ”simplii pământeni” pare un miracol să zbori cu un aparat ”mai greu decât aerul”, Albert Malaxa ne asigură că, în elementele fundamentale, ”zborul este la fel de simplu ca mersul pe bicicletă”. La Aerial Club oricine poate descifra tainele zborului în materie de aeronave ultraușoare motorizate - de la parapantă cu motor și motodeltaplan, până la diversele tipuri de avioane ultraușoare destinate zborurilor de agrement.

”Nu trebuie să fii cosmonaut, nu trebuie să îndeplinești niște condiții complicate pentru a zbura – e nevoie de un simț al echilibrului și o fișă medicală similară cu cea de la permisul de conducere. În rest, voință și pasiune să fie, că aici e vorba mai mult de pasiune! Desigur, sunt niște proceduri, niște pași ce trebuie parcurși cu toată seriozitatea, dar zborul este mult mai accesibil decât pare la prima vedere, iar noi suntem aici pentru a-i ajuta pe cei ce doresc să învețe să zboare”, ne explică Albert Malaxa.

La avioane ultraușoare, școala de zbor costă în jur de 4.500 euro, fiind format din module de formare teoretică și practică și 40 de ore de zbor. Iar odată brevetul de pilot luat, absolvenții pot închiria sau cumpăra propria aeronavă.

”Acum depinde de bugetul fiecăruia, dacă vrei să-ți cumperi propria aeronavă. Găsești și un avion mai micuț, chiar și la prețuri de 5.000 euro. Găsești aeronave și la 200.000 euro. Bugetele diferă de la unul la altul, dar în definitiv ele fac aproape același lucru – îți poți satisface hobby-ul și pasiunea în diferite modalități, nu este nevoie, neapărat, de bani foarte mulți”, ne mai spune Albert Malaxa.

În plus, Aerial Club și-a propus să concentreze la Vădeni toate cele necesare zborului: pistă înierbată, hangare pentru adăpostirea aeronavelor, ateliere pentru reparații și mentenanță, bloc administrativ și, nu în ultimul rând, un loc de întâlnire și de petrecere a timpului liber pentru cei pasionați de zbor.

Piloții și mașinile lor zburătoare

Victor Oană ne face cunoștință cu aeronava sa, o ”italiancă” cu o motorizare Rotax de 55 CP. În fapt, aeronava ultraușoară a fost confecționată dintr-un chit pentru aeronautică fabricat în SUA, dar cumpărat din Italia.

”Construcția este cam toată din aluminiu, cu puțin oțel special pentru aeronave. Instrumentele de navigație, nu prea multe, fără o mie și unu de aparate – cam cât un autoturism fără opțiuni!”, glumește dl. Victor. ”E un aparat foarte fiabil, flexibil – dacă îi pliez aripile, încape și într-un garaj! Pot zbura două persoane cu el, atinge cam 70 – 80 km pe oră. N-are nevoie de o pistă lungă de aterizare sau decolare, îi ajung 50 metri. Una peste alta, costă puțin, întreținerea la fel, e și ușor de pilotat! Nu-i o aeronavă cu pretenții mari, dar face exact tot ce trebuie să facă!”, ne explică dl. Victor.

Consideră, totuși, că aeronavele sunt ”pentru oameni mai comozi”.

”Când ești tânăr urci pe deal, sari cu parapanta, e mai multă adrenalină, odată cu vârsta vrei ceva mai comod, mai ușor de decolat, aterizat. Dar adevăratul simț al zborului e cu parapanta, acela rămâne în inima mea”, ne mărturisește Victor. Știe el ce spune, doar are aproape 40 de ani de zbor, timp în care le-a încercat cam pe toate!

În materie de senzație a zborului, Victor Oană este pe aceeași lungime de undă cu Cristian Deceanu. Acesta din urmă deține un motodeltaplan. Se manevrează oarecum diferit față de un avion, în sensul că în zbor se folosește schimbarea centrului de greutate față de centrul de presiune, dar senzațiile sunt.... ”la înălțime”.

”Motodeltaplanul este supranumit motocicleta cerului, pentru că paralelismul de senzație între motodeltaplan și avion este cam același ca între o motocicletă și o mașină. Cabina este deschisă, vizibilitatea este perfectă de jur împrejur, nu ai nimic care să-ți obstrucționeze vizibilitatea. Este un aparat de zbor extraordinar de plăcut, cu el simți zborul mai aproape de originile lui”, ne explică Cristian Deceanu.

Singurele mici dezavantaje ale motodeltaplanului ar fi, ne spune el, viteza de croazieră mai mică – ”doar” 100 km pe oră. Plus că are nevoie pentru zbor de vreme bună și foarte bună, nefiind recomandat pentru condiții meteo mai dificile, accesibile doar avioanelor.

”În rest, este un aparat mai ieftin, foarte ușor de întreținut. În momentul în care un pilot capătă licența pentru un astfel de aparat, el ar trebuie să-și poată face singur și lucrările de mentenanță uzuale – înlocuirea bujiilor, înlocuirea filtrelor, uleiului, operații care se fac în conformitate cu manualul pe care ți-l dau atât producătorul aparatului, cât și producătorul motorului”, ne mai spune Cristian Deceanu.

***

Pe pista aerodromului de la Vădeni motoarele sunt turate, aerul începe din nou să vibreze, iar aeronava trepidează precum un armăsar nerăbdător să o ia la galop. În sfârșit, gata de zbor! Caii putere au frâu liber, iar aeronava zvâcnește spre capătul pistei, unde se înalță maiestuos peste linia orizontului. Liniștea se așterne iar. Pe pista ce păstrează încă atingeri de rouă se aud doar păsările, greierii. Asta până când, din înălțimi, vuietul unei motor începe din nou să crească...

Zboruri de agrement

Nu trebuie să fii neapărat pilot sau să faci școala de zbor pentru a te bucura de zborul cu o aeronavă ultraușoară. La aerodromul Aerial Club Vădeni se organizează și zboruri de agrement, accesibile doar pe baza unei simple programări, iar costul unei ore de zbor e undeva la 100 euro.

Aeronavele Aerial Club au documentele de navigabilitate și inspecțiile periodice efectuate la zi, fapt atestat prin documentele aflate la bordul aeronavelor. Activitățile de zbor de agrement se desfășoară prin participarea directă sau sub supravegherea instructorilor de zbor, calificările și experiența acestora fiind o garanție a unui zbor în siguranță.

Iar zona Galați – Brăila este chiar ofertantă din punct de vedere al turismului aerian, fie că e vorba de munții Dobrogei, Lunca Dunării sau Lunca Siretului, Insula Mică a Brăilei, iar Delta este la mai puțin de o oră de zbor.

Mai nou, cam toate tururile de agrement mai includ un punct de atracție: podul de peste Dunăre, una dintre cele mai spectaculoase construcții din țară, a cărui survolare cu avionul este pur și simplu ”ca în filme”.

”Vădeni Fly-In”, un show numit dorință

Aerial Club s-a făcut remarcat în rândul pasionaților de aeronautică și prin show-urile aviatice organizate pe aerodromul de la Vădeni, spre bucuria pasionaților din Galați și Brăila și nu numai. Clubul are la activ 11 ediții de astfel de manifestări dedicate aviației sub sigla ”Vădeni Fly-In”, fiind deja o tradiție în sud-estul țării, întreruptă doar de măsurile luate în timpul pandemiei de coronavirus.

La aceste manifestări au participat numeroase aeronave civile din întreaga țară, dar și aeronave ale Forțelor Aeriene Române, semn al aprecierii de care se bucură Aerial Club în rândul aviatorilor, inclusiv cei militari. Așa se face că, la Vădeni, gălățenii și brăilenii au putut admira demonstrațiile aeriene oferite de avioanele de luptă MIG 21 Lancer, de avioanele de antrenament IAR 99, YAK 52 sau elicopterele Puma. De altfel, una dintre primele apariții publice ale celebrelor avioane F16 Falcon, cele mai moderne din dotarea aviației române, a avut loc, în 2018, în cadrul show-ului aviatic de la Vădeni.

În foto 3, 4 și 5 - Victor Oană, Cristian Deceanu, respectiv Albert Malaxa:

Foto și video: Ovidiu Amălinei

Citit 10792 ori Ultima modificare Marți, 10 August 2021 00:52

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.