Un gălățean a comandat avionul care poate salva România (VIDEO)
Foto: Arhiva Personală

Un gălățean a comandat avionul care poate salva România (VIDEO)
Locotenent-comandorul George Crăciun
Evaluaţi acest articol
(46 voturi)

Primul transport umanitar destinat României lovite de pandemia de coronavirus s-a desfășurat în condiții perfecte și a adus, din Coreea de Sud, un ajutor important în lupta împotriva inamicului care a îngenuncheat întreaga planetă. Asta graţie echipajului aeronavei C-17 Globe Master III, comandat de un pilot care a plecat din Galați pentru a se pune în slujba marilor misiuni de salvare a omenirii.

Pe 26 martie, pe aeroportul Otopeni ateriza cea mai mare aeronavă militară - C-17 Globe Master III - la bordul căreia se aflau nu mai puțin de 45 de tone de ajutoare umanitare, reprezentate de echipamente de protecţie aduse din Coreea de Sud, în urma unei solicitări făcute de ţara noastră în lupta pentru combaterea răspândirii temutului COVID-19. La capătul unei misiuni puse la punct în doar trei zile, echipajul militar a reuşit să aducă, în perfectă siguranță, cele 100.000 de combinezoane, atât de necesare în spitalele în care virusul se răspândește aproape necontrolat, printre cadre medicale și pacienți.

Am fost mândri să aflăm că responsabil de reușita acțiunii umanitare, desfășurată în condiții excepționale, este un tânăr comandant, plecat din Galați să cucerească cerul și să salveze lumea: locotenent-comandorul George Crăciun.

De la Hercules, la C-17

Pilot de aviație ca urmare a absolvirii, în 2006, a Academiei Forțelor Aeriene "Henri Coandă" de la Brașov, locotenent-comandorul George Crăciun are 37 de ani și mii de ore de zbor la activ. Este obișnuit cu "mastodonții" aerului, pe care îi stăpânește din 2009. A început pe Hercules, pentru ca, din 2016, să fie pilot pe cea mai mare aeronavă militară de transport  a Boeing - C-17 Globe Master III - în cadrul Grupului de transport aerian strategic (Heavy Airlift Wing), care operează de pe Baza Aeriană Papa din Ungaria. Acolo l-am și "găsit", la scurt timp după încheierea misiunii umanitare. Alături de soție și cei doi copii, pilotul se află în izolare pentru 15 zile, așa cum cer procedurile. E mulţumit că a izbutit să își ducă la îndeplinire, alături de colegii lui, misiunea de a ajuta, aşa cum a făcut-o de nenumărate ori, şi mai ales mândru că România lui este prima țară din membrii organizaţiei militare internaţionale din care face parte care a cerut un astfel de sprijin, în contextul pandemiei de COVID-19.

"Din numeroasele misiuni la are am participat, aceasta a fost cu siguranţă una deosebită. Datorită contextului, activitatea s-a perfectat în doar 72 de ore, în condițiile în care o misiune se planifică în 45 de zile, din cauză că sunt necesare aprobări diplomatice din partea tuturor țărilor pe care trebuie să le survolăm. Un alt specific a fost acela că toată încărcătura a fost preluată manual. A fost o muncă susținută, am avut la bord și un echipaj medical. Toți am fost testați și, la sosire, nava a fost dezinfectată. A fost una dintre cele mai importante și speciale misiuni pe care le-am avut până acum", ne-a transmis locotenent-comandorul George Crăciun.

Şi nu a fost puține misiunile speciale în care aeronava pilotată de gălăţeanul abosolvent de CNMK și care voia să devină economist s-a implicat. Tot la bordul unui C-17, a participat evacuarea turiștilor surprinși de uraganul Irma, care a lovit crunt insulele Caraibe, în 2017, nava fiind implicată, de asemenea, și în cea mai mare tragedie post-decembristă din România, prin asigurarea transportului răniților de la ”Colectiv”. 

Stabilitate și implicare

De ce este necesar pentru a deveni pilot de transport militar special și comandant la o vârstă atât de tânără, pentru a pune umărul la buna desfășurare a operațiunilor militare internaționale și umanitare? De voință și răbdare. Să înveți, să îţi placă, ne dezvăluie pilotul din Galați. Recunoaște că până în clasa a XII-a nu se urcase niciodată într-un avion și că un prim contact cu cei de la Centrul de Recrutare, veniți în vizită la școală, "i-a aprins becul".

"Mi-a plăcut haina militară, deşi nu am avut în familie vreun model în acest sens. M-am orientat spre aviaţie, mi-am dat seama că mi se potriveşte, iar zona către care m-am îndreptat, de transport, este exact pe profilul meu. Noi, piloţii din cadrul Capabilității de Transport Aerian Strategic, participăm la toate misiunile solicitate de cele 12 ţări membre ale Grupului. Transportăm militari în teatrele de operaţiuni, echipamente, persoane în caz de misiuni de salvare, având totodată parte şi de o anume stabilitate", ne dezvăluie ofiţerul. Să fii la manșa unui mastodont şi să comanzi un echipaj în înaltul cerului nu se deprinde numai în baza a ceea ce ai învăţat la şcoală sau în miile de ore de zbor. "Perfecţionarea este continuă, trebuie să înveţi, să urmezi cursuri. Eu sunt comandant de aeronavă de la începutul acestui an şi pentru asta a trebuit să urmez un curs la Baza Aeriană Altus, în Statele Unite. Când voi reveni în ţară, tot la escadrila de transport a Armatei mă voi întoarce!", ne asigură tânărul gălăţean.

12 pentru umanitate

Grupul de transport aerian strategic (Heavy Airlift Wing/HAW) este o organizație internațională militară de transport aerian strategic, cu sediul la Baza Aeriană Pápa, Ungaria. A fost activat oficial la 27 iulie 2009, ca parte a programului Capabilitatea de transport aerian strategic. HAW este alcătuit din 155 de militari din 12 țări: Bulgaria, Estonia, Finlanda, Ungaria, Lituania, Olanda, Norvegia, Polonia, România, Slovenia, Suedia și SUA.

C-17 Globe Master III, tipul de aeronavă folosit în misiuni, are o capacitate de 265 de tone. Aeronava este destinată transportului de tehnică militara şi personal, este de 12 ori mai grea decât un Saab 2000 şi de patru ori mai grea decât un Airbus 320, avioane care operează regulat pe câteva aeroporturi din România.

În foto 1, galerie - locotenent-comandorul George Crăciun. În foto 4 -  George Crăciun, alături de cei doi copii, la baza din Ungaria:

Foto 1, 4 și 5, din arhiva personală. Sursa foto 2 și 3, MApN

 

Citit 13255 ori Ultima modificare Joi, 02 Aprilie 2020 12:08

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.