Trenurile circulă "la limita siguranței feroviare"

Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

Federația Națională Mișcare Comercial Vagoane atrage atenția, printr-un comunicat, asupra accelerării procesului ireversibil de degradare a situației din industria feroviară. Lipsa finanțării căii ferate și în 2021 poate însemna începutul celui mai mare dezastru economic din 1989 și până astăzi, afirmă sindicaliștii.

"Astăzi, parcul de locomotive și vagoane este învechit, iar acestea mai circulă datorită capacității inginerilor și tehnicienilor noștri de a improviza soluții temporare de reparare, în condițiile în care nu există piese de schimb, iar echipamentele tehnice cu care se fac reparațiile suportă, la rândul lor, o uzură tehnică și morală ieșită de multă vreme din termenii de garanție. Parcul care adună întregul material rulant al CFR aparține generației anilor '70-'80, cheltuielile de exploatare sunt din ce în ce mai mari, iar aproape totul este o continuă și periculoasă improvizație. Acesta este motivul pentru care capacitatea structurală de a înlocui o locomotivă care s-a defectat în trafic este aproape imposibilă", se precizează în documentul citat.

"Se circulă zilnic la limita siguranței feroviare, motiv pentru care, pentru a garanta totuși siguranța în trafic, vitezele de exploatare au trebuit să fie scăzute constant, de la an la an", afirmă sindicaliștii. Acest lucru a generat, în cascadă, creșterea necesarului de resurse financiare, pentru aceleași rute și distanțe, deoarece timpul parcurs de un tren între două stații s-a dublat, iar în unele cazuri s-a triplat, în ultimii 15 ani. "Personalul încă activ este îmbătrânit, cu probleme mari de sănătate și nu există niciun fel de strategie coerentă pentru atragerea către acest sector economic a unei generații care să permită înlocuirea naturală a forței de muncă. Salariile sunt mici, condițiile de muncă sunt absolut degradate de 20 de ani, iar garanții pentru păstrarea unui astfel de loc de muncă nu există. În asemenea condiții, România va rămâne foarte curând fără trenuri și fără cale ferată", menționează documentul.

În lipsa finanțării, dezastrul este iminent

La finele anului 2020, CFR Călători înregistra datorii de 490 milioane de lei și eșalonări de plată către bugetul de stat și bănci comerciale în suma de 460 milioane de lei. În perioada 2020-2021, situația pandemică a sufocat pur și simplu capacitatea CFR Călători de a supraviețui din punct de vedere al încasărilor. S-au alocat, la începutul anului 2021, peste 350 milioane de lei pentru susținerea reducerilor la transportul pentru elevi și pensionari. Suma este insuficientă și va genera un deficit și mai mare, afirmă sindicaliștii, precizând că în 2019 s-au plătit pentru aceste reduceri 615 milioane de lei, iar în 2020, 450 de milioane de lei. "Nealocarea sumelor necesare va duce la creșterea exponențială a datoriilor, la blocarea conturilor societății, la intrarea în incapacitate de plată a salariilor lucrătorilor feroviari. Plata ajutoarelor de stat COVID, cu aprobarea Comisiei Europene, pentru atenuarea financiară a pierderilor companiei este obligatorie; în caz contrar, dezastrul este iminent. La CFR Infrastructură și la CFR Marfă, situațiile sunt și mai grave. Falimentul este la un pas de toate companiile feroviare de stat. Nu este retorică sindicalistă, este ADEVĂRUL", se afirmă în comunicat.

"Dacă și în acest an se va repeta istoria celor trecuți, noi, în unanimitate, declarăm public că nu ne mai putem asuma sub nicio formă normele de siguranță ale transportului feroviar. Cauzele principale care duc la nerespectarea siguranței în traficul feroviar sunt lipsa infrastructurii feroviare și lipsa materialului rulant de calitate, nu munca lucrătorului feroviar", se mai arată în comunicatul remis de Federația Națională Mișcare Comercial Vagoane.

Citit 1094 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.