"Viaţa liberă", în Mazepa II: Cartierul trotuarelor suferinde

"Viaţa liberă", în Mazepa II: Cartierul trotuarelor suferinde
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Chiar dacă este situat în buricul târgului, fiind tranzitat zilnic de mii de oameni, cartierul cu pretenţii de zonă bună a Galaţiului nu stă deloc bine la capitolul infrastructură pietonală * Locatarii şi persoanele aflate în tranzit se plâng de calitatea sau, după caz, de „lipsa” trotuarelor pe care să poată merge în siguranţă


Cu siguranţă că deplasându-vă, cu treburi sau într-o simplă plimbare, prin zona Băncilor, pe la Trei Star spre Potcoava, ori pe porţiunea străzii Brăilei adiacentă BR-urilor, aţi putut remarca calitatea „deosebită” a trotuarelor. Fie că sunt (sau au fost odată!) pavate sau pur şi simplu asfaltate, spaţiile destinate deplasării pietonilor sunt departe de a se prezenta  la un nivel acceptabil, corespunzător zonei în care se află cartierul şi a pretenţiilor de secol 21. Dacă nu aţi băgat de seamă, vă spunem că, în cel mai fericit caz, paşii vă sunt întâmpinaţi de denivelări, iar în cel mai rău, vă paşte riscul să vă scrântiţi gleznele în gropile formate, una lângă alta, în asfalt. Desigur, asta dacă nu cumva sunteţi nevoiţi să alegeţi varianta deplasării pe carosabil, fentând deopotrivă maşinile aflate în trafic şi pe cele parcate pe trotuare, care nu mai lasă loc nici să treacă un câine.

Maşini până în „gura” blocurilor

Se întâmpla nu la unul, două sau la trei blocuri, ci la mai toate imobilele care au ghinionul să fie amplasate în imediata vecinătate a străzii Brăilei. Înmulţirea accelerată a numărului de maşini şi lipsa locurilor de parcare îi aduc la exasperare pe gălăţenii care locuiesc în imobilele amintite şi care sunt întâmpinaţi mereu, fie că vor să iasă din clădire, fie că vor să intre, de câteva maşini înghesuite pe trotuar.

„E teroare cu maşinile astea parcate în faţa blocului, pe trotuar. Sunt foarte mulţi încăpăţânaţi care nu urcă maşinile ca să lase loc şi pentru pietoni, te trag pe tot trotuar. N-ai pe unde să treci”, spune Sergiu Ghintuială, de 74 ani, despre maşinile parcate pe trotuarul din faţa blocului BR 4.

O situaţie similară îi revoltă şi pe oamenii care locuiesc în blocul R4. Pe câţiva metri de trotuar, şi aşa îngust, se află mai mereu parcate şase-şapte maşini, deşi acolo este amplasat un semn de „oprire interzisă”. „Eu stau la blocul R4. Dacă se întâmplă să vină salvarea, cu o targă, ceva, sau să fie nevoie de pompieri, nu se poate intra în bloc din cauza maşinilor care sunt parcate până la scările de la intrare. Femeile care trec cu câte un cărucior trebuie să ocolească pe stradă, pentru că pe trotuar nu e loc. Am făcut până acum patru adrese la primărie. Nu sunt maşinile locatarilor. Poliţia Locală ce face? De ce nu vine?”, ne întreabă indignat George Voicu, de 60 de ani.

Acesta este imediat completat de un vecin, şi el afectat de faptul că trotuarul a dispărut sub maşinile staţionate acolo. „Nu ştiu de ce nu le duc în spatele blocului, acolo e loc. Asta e singura intrare în bloc, pe unde să ieşim şi să intrăm? Dacă se nimeresc să fie două persoane, trebuie să aştepte una ca să treacă cealaltă. Uneori sunt parcate aşa de bine că nici măcar dacă aştepţi la rând nu ai cum să treci. Unde mai pui că, din lipsă de loc, copiii se urcă pe scări şi sar direct de acolo”, spune şi Petre Chiru, de 64 de ani.

Dacă cele două situaţii descrise mai sus îi afectează în primul rând pe „riverani”, cu totul alta este problema mai sus, în zona băncilor, pe sensul de urcare spre Ţiglina. Porţiunea de parcare cuprinsă între străzile Alexandru Cernat şi Română nu-şi mai merită decât parţial numele, şi asta deoarece a fost transformată, printr-un fel de acord tacit, în scurtătură pentru şoferii care nu vor să mai ocolească. În aceste condiţii, pentru a nu deranja „traficul”, cei care obişnuiesc să parcheze acolo o fac bine-mersi pe trotuar, nelăsându-le pietonilor decât două variante: ori să treacă prin parcare, cu ochii în patru să nu fie „şterşi” de vreo maşină care merge pe scurtătură, ori să se aventureze direct pe Brăilei, la concurenţă cu microbuzele care opresc în staţia de maxi taxi.

„Eu stau pe Română şi vă daţi seama că trec des pe aici. Mereu e trotuarul ocupat, nu vad nici un semn că ar fi parcarea permisă. În schimb, niciodată, dar niciodată, nu am văzut vreun poliţist local să dea vreo amendă, deşi pietonii sunt într-un permanent pericol”, ne-a spus domnul Vasile (63 ani).

Craterul, formaţiune asfaltică des întâlnită

Dacă maşinile parcate aiurea limitează drastic trotuarele, un alt fel de atingere calităţii spaţiilor pietonale o aduc craterele. Mai mari sau mai mici, dar întotdeauna dese, găurile din asfalt sau din pavaj nu doar că strică aspectul, dar fac şi riscantă deplasarea pe zone întinse din cartier.

„Primarul trebuie să ştie că nu numai străzile sunt ale oraşului, ci şi trotuarele. În zona asta de la Trei Star e plin de găuri în asfalt şi dacă mergeţi până la Potcoava, vă rupeţi gâtul. Sunt numai gropi şi denivelări. Trebuie să facem condiţii numai pentru şoferi? Pietonii cui îi lăsăm?”, se întreabă retoric George Voicu.

 

Citit 1861 ori Ultima modificare Duminică, 11 Noiembrie 2012 16:04

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.