Gălăţenii, primii la petiţii către avocatul poporului

Gălăţenii, primii la petiţii către avocatul poporului
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

În cadrul activităţii de relaţii cu publicul, Biroul teritorial Galaţi al instituţiei Avocatul Poporului a primit 1.056 de sesizări pe parcursul anului 2012, sesizări exprimate în audienţe, petiţii şi apeluri telefoniceNumărul sesizărilor a crescut cu 2 la sută faţă de anul trecut, ceea ce înseamnă că nemulţumirile cetăţenilor faţă de autorităţile şi serviciile publice au marcat o uşoară creştere


Analiza petiţiilor înregistrate şi a modului lor de soluţionare ne dă o imagine a problemelor anului 2012, apărute în relaţia cetăţean – autorităţi, precum şi măsura eficacităţii intervenţiilor noastre în favoarea cetăţenilor.

Încălcarea dreptului de proprietate privată doare cel mai mult

După criteriul dreptului încălcat, ponderea petiţiilor se prezintă astfel: dreptul de proprietate privată deţine cea mai mare pondere şi în anul 2012 şi anume 25 la sută; dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică deţine ponderea de 24 la sută; dreptul de petiţionare are 12 la sută, accesul liber la justiţie deţine ponderea de 10 la sută. Am mai înregistrat, cu ponderi mai mici, petiţii privind dreptul la informaţie, dreptul de vot, dreptul de moştenire, dreptul la nivel de trai decent, protecţia persoanelor cu handicap şi altele.

Dar să vedem ce realităţi reflectă cifrele prezentate. Nemulţumirile legate de încălcarea dreptului de proprietate privată se menţin la acelaşi nivel ca în anul 2012. Majoritatea petiţiilor din acest domeniu reclamă mari întârzieri în stabilirea sau plata despăgubirilor cuvenite în baza legilor privind restituirea proprietăţilor, ceea ce denotă că problemele sistemice din acest domeniu nu au fost încă rezolvate, în pofida intervenţiilor Curţii Europene a Drepturilor Omului. În ceea ce priveşte dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică, numărul petiţiilor a scăzut cu 7 la sută, ceea ce poate avea semnificaţia unei deteriorări a conduitei administrative. Problemele ridicate de persoanele care s-au considerat vătămate de o autoritate publică sunt diverse: nemulţumiri faţă de serviciile prestate de regiile locale de utilităţi publice, refuzul eliberării sau eliberarea cu întârziere a unor documente de către unele autorităţi publice, carenţe în activitatea unor autorităţi ale administraţiei publice, nemulţumiri faţă de stabilirea contribuţiilor la asigurările sociale de sănătate. Ponderea de 12 la sută petiţii privind încălcarea dreptului de petiţionare, cu 3 la sută mai mică decât în anul 2011, care semnifică nerespectarea obligaţiei autorităţilor şi instituţiilor publice de a răspunde petiţiilor în termenul prevăzut de lege, arată o uşoară îmbunătăţire a procedurilor de soluţionare a petiţiilor la unele instituţii publice. Ponderea petiţiilor privind accesul liber la justiţie a crescut faţă de anul 2011, de la 8 la sută la 10 la sută. În această categorie de petiţii s-au exprimat nemulţumiri faţă de desfăşurarea unor anchete penale, nemulţumiri faţă de durata unor procese, nemulţumiri faţă de soluţiile pronunţate de instanţele judecătoreşti. De asemenea, s-au solicitat informaţii privind sesizarea Curţii Europene a Drepturilor Omului.

60 la sută dintre sesizări provin din judeţul nostru

Din totalul petiţiilor, 62 la sută au fost formulate de bărbaţi, faţă de 38 la sută formulate de femei, ceea ce arată că bărbaţii sunt mai dispuşi să lupte pentru a-şi apăra drepturile.

După judeţul de provenienţă, petiţiile primite se repartizează astfel: 60 la sută provin din judeţul Galaţi, 19 la sută provin din judeţul Vrancea, 14 la sută provin din judeţul Brăila, iar restul provin din alte judeţe. Creşterea numărului petiţiilor provenite din judeţul Vrancea şi judeţul Brăila, faţă de anul 2011, cu 9 la sută şi respectiv, 8 la sută, se datorează deplasărilor lunare pe care le-am efectuat pentru a acorda audienţe la Brăila şi Focşani.

Menţionăm, în final, că 78 la sută din totalul dosarelor deschise în anul 2012 au fost rezolvate favorabil, ca urmare a intervenţiilor noastre. Această situaţie demonstrează că cetăţenii pot apela cu încredere la serviciile noastre. Noi îi tratăm cu toată consideraţia şi, dacă problema ridicată este de competenţa noastră, dacă ni se adresează în timp util, adică cel mult un an de la data încălcării dreptului şi înainte de a sesiza vreo instanţă judiciară, există şanse mari de rezolvare favorabilă.

Biroul teritorial Galaţi al instituţiei Avocatul Poporului poate fi contactat telefonic la numărul 0236/32.00.10, pe e-mail la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. şi acordă audienţe de luni până joi între orele 9,00 – 16,00 şi  vineri între orele 9,00 - 12,00.

Citit 2722 ori Ultima modificare Luni, 28 Ianuarie 2013 16:14

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.