Liga Navală Română, filiala Galati, la aniversare

Liga Navală Română, filiala Galati, la aniversare
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

Construirea Şantierului Naval Galaţi a demarat la iniţiativa inginerului Gheorghe Fernic. Acesta a obţinut, la 12 mai 1897, autorizaţia de funcţionare şi terenul cuprins între Arsenalul Marinei şi Uzina de Gaz Aerian. După instalarea utilajelor, şi-a început activitatea o nouă întreprindere, numită „Şantierul Naval G. Fernic & Comp.”. Apoi, aceasta se transformă, fuzionând cu o firmă italiană, aşa încât încep să se construiască de la cea mai mică navă până la nave cu şi fără propulsie, cu tonaje mereu mai mari.

Urmează o istorie complicată de evenimente, şantierul schimbând diverse denumiri. Cea de Şantierul Naval Galaţi (S.N.G.) a apărut în martie 1938. Cam în acea perioadă începe asimilarea unor noi tipuri de nave, care se vor executa în paralel, nave fluviale şi maritime. Activitatea de producţie cunoaşte o dinamică continuă.

Vor rămâne înscrise în cartea de aur a şantierului, a industriei navale româneşti, datele memorabile care au marcat saltul calitativ prin construirea primului cargou românesc „Galaţi”, de 4500 tdw, care a fost lansat la apă pe 26 iulie 1959, iar pe 30 noiembrie 1960 a părăsit portul Constanţa în prima cursă pe mările şi oceanele lumii. Contribuţii originale la proiectarea şi construcţia acestui întâi cargou au fost aduse de specialiştii români, inginerii Panait Melisaratos, Gelu Kahu, Mircea Marinescu, Flaviu Anghel, Mircea Bartolomeu, proiectantul Nicolae Tudorie şi maistrul Dumitru Cazacu.

După această mare realizare, în S.N.G. s-au construit în serie nave maritime şi fluviale de diferite tipuri, tonaje şi puteri. (…) Alături de specialiştii numiţi mai sus, au contribuit toţi constructorii navali, printre care inginerii Ion Draşovean, Ştefan Drugescu, Gheorghe Catrines, Traian Mândru, Ion Călina, Vasile Miron, maiştrii Ioan C. Piciora, Gheorghe Irimescu, Gheorghe Partenie, Vasile Huhulea, tehnicienii Toni Amorţilă, Huzum Ionel, muncitori de înaltă calificare, navigatori, şefi de utilaje şi mulţi alţii. Tot ce s-a realizat la Mila 80 a încorporat organic munca a mii şi mii de muncitori, tehnicieni şi ingineri. Fiecare etapă a pus în lumină oameni cu merite incontestabile în construcţia de nave.

Liga Navală Română Galaţi, cu ocazia aniversării a 85 de ani de la înregistrarea la Tribunal, a 110 ani de la înfiinţarea Şantierului Naval Galaţi şi a 50 de ani de la înfiinţarea Icepronav Galaţi, transmite constructorilor de nave şi conducătorilor acestora, ing. Gelu Stan, Liviu Crudu, Corneliu Cloşca, multe succese!

 

Citit 3254 ori Ultima modificare Luni, 13 Ianuarie 2014 12:54

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.