Pastila disponibilizărilor de la Damen, ceva mai puţin amară

Pastila disponibilizărilor de la Damen, ceva mai puţin amară
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Deşi era prevăzută trecerea în şomaj a 211 angajaţi, în cele din urmă se pare că doar în jur de 100 de oameni îşi vor pierde locurile de muncă * „Este o rebalansare necesară a forţei de muncă în cadrul şantierului”, arată directorul economic Florin Spătaru * „Dacă lucrurile s-ar opri aici, ar fi acceptabil…”, consideră liderii sindicali * Continuă negocierile privind nivelul plăţilor compensatorii *

Preconizatele disponibilizări colective rămân un subiect fierbinte la Şantierul Naval Damen. Se pare însă că, deşi în luna mai conducerea şantierului a notificat AJOFM Galaţi despre intenţia de a disponibiliza 211 angajaţi, în urma negocierilor dintre conducere şi sindicate numărul celor ce-şi vor pierde locurile de muncă va fi mai mic.

Astfel, potrivit directorului economic al Damen, Florin Spătaru, numărul salariaţilor vizaţi de disponibilizări va fi „de până în 100”, o decizie finală în acest sens urmând a fi luată de Consiliul de Administraţie. „Nu s-au trimis încă preavizele, deoarece încă mai purtăm discuţii cu sindicatele, în ceea ce priveşte pachetul salarial compensatoriu ce va fi acordat. Aşteptăm să finalizăm acest acord, urmând ca disponibilizările propriu-zise să fie operate la începutul lunii iulie”, a precizat Florin Spătaru.

La rândul său, liderul sindicatului din Damen, Gheorghe Valentin, ne-a explicat că, din datele pe care le deţine, vizaţi de disponibilizări ar fi 115 oameni. Sindicatele par a fi mulţumite cu acest rezultat, însă unele îndoieli încă mai persistă.

„Dacă ar fi vorba numai de 115 persoane  ar fi acceptabil, chiar foarte acceptabil. Dar să vedem ce ne aşteaptă în viitor, pentru că sper să nu se spună că se dau acum mai puţini în şomaj, iar peste o lună să ne trezim cu noi liste de disponibilizări…”, ne-a declarat liderul sindical.

Ale şantierului valuri

În fapt, cheia privind viitorul şantierului naval constă în capacitatea de adaptare la condiţiile crizei economice. Dacă în urmă cu un an, doi, şantierul avea comenzi numeroase, dar ducea lipsă de forţă de muncă, în prezent raportul s-a inversat.

Directorul economic Florin Spătaru susţine că disponibilizarea unor angajaţi este necesară pentru a redimensiona forţa de muncă în cadrul şantierului: „În anii trecuţi, când duceam lipsă de forţă de muncă, am încercat să atragem în lucrări o parte dintre subcontractori, însă nici aceştia nu aveau acoperire pentru toate meseriile, în special sudori. La momentul respectiv, prin formările profesionale pe care le-am făcut, am asigurat acest necesar de forţă de muncă, dedicat în special subcontractorilor. Acum, prin aceste disponibilizări, nu facem decât să rebalansăm forţa de muncă din cadrul şantierului”. 

Comenzi pe timp de criză

Principalul obiectiv al conducerii Damen este refacerea portofoliului de comenzi, în această direcţie fiind şi planul de orientare a producţiei şantierului, pe lângă navele deja clasice – cargouri, remorchere etc. – cu destinaţie civilă, şi spre producţia de nave militare şi iahturi de lux.

„Nu ne dorim nici să reducem salariile, nici să dăm oamenii afară, pur şi simplu trebuie să ne repoziţionăm pe piaţă pentru a face faţă unei situaţii globale extrem de nefavorabile constructorilor de nave. Şi administraţia chiar se luptă pentru a obţine cât mai multe comenzi la Galaţi. De altfel, Damen Galaţi este şi va rămâne principala facilitate de producţie din cadrul grupului. Se vor continua şi investiţiile, şi producţia şi sperăm să facem faţă şi momentelor mai dificile”, a arătat directorul Florin Spătaru.

Între regulă şi excepţie

În ceea ce priveşte comenzile angajate şi comenzile potenţiale, Şantierul Naval Damen ar avea front de lucru asigurat până în 2011 inclusiv. Lucrurile nu sunt însă chiar atât de simple. Potrivit datelor centralizate de Asociaţia europeană a constructorilor de nave (CESA), în acest an, până la sfârşitul lunii mai, numărul de comenzi semnate de şantierele europene reprezintă zece la sută din numărul de comenzi livrate în primele cinci luni de zile.

„Altfel spus, doar zece la sută s-a putut acoperi din noi comenzi. Şi este posibil ca multe şantiere din Europa să se închidă. La Galaţi, încercăm să ne reorientăm către o piaţă care să ne permită să ţinem un ritm al comenzilor, poate nu la aceeaşi capacitate, dar la unul care să ne readucă pe un trend ascendent”, a mai arătat reprezentantul Damen.

Sindicatelor din şantierul naval nu le rămâne decât să spere, la rândul lor, că planurile de relansare vor reuşi, iar disponibilizările precum cele anunţate pentru iulie să fie doar o excepţie şi nu o regulă.

Citit 1194 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.