CFR Marfă, adusă aproape de faliment
Foto: Internet

Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

Timp de cinci ani, toate guvernările care s-au succedat la conducerea țării nu au făcut nimic pentru a redresa societatea națională de transport feroviar de marfă. Iertarea datoriilor acordată în 2013, în vederea privatizării CFR Marfă, privatizare eșuată, este acum considerată ajutor de stat de către Comisia Europeană, care cere returnarea banilor, relatează Digi 24.

Compania de stat nu are banii necesari și, dacă Comisia Europeană va ajunge la concluzia că este ajutor de stat, CFR Marfă va intra în faliment sau va fi privatizată pe nimic. Piața va fi preluată de operatorii privați și de companiile de transport de marfă ale unor țări vecine. Puținele vagoane și locomotive aflate în stare bună vor putea fi cumpărate pe nimic, potrivit Agerpres.ro.

CFR Marfă va pierde o cotă importantă de piaţă şi ar putea intra chiar în faliment, în cazul în care Comisia Europeană constată, în urma investigaţiei pe care o derulează, că operatorul feroviar a primit ajutor de stat ilegal, a declarat, ieri, Vasile Şeclăman, director al Direcţiei de Supraveghere Feroviară din cadrul Consiliului Concurenţei. "Dacă este declarat ajutor de stat ilegal, CFR Marfă va fi nevoită să returneze suma şi acest lucru poate duce la pierderea unei cote importante de piaţă şi chiar, să sperăm că nu, la faliment", a spus el.

Şeclăman nu a putut da detalii despre suma pe care CFR Marfă va trebui să o returneze, precizând că de acest caz se ocupă Direcţia de ajutor de stat din cadrul Consiliului Concurenţei. Potrivit Digi 24, cauza acestei situații este un artificiu curios și complicat făcut în 2013 de către Guvernul Ponta, la momentul privatizării. CFR Marfă, companie care avea datorii importante la CFR SA, a preluat de la aceasta datoriile CFR SA la bugetul de stat. Compania de marfă și-a anulat astfel obligațiile la CFR SA, iar datoriile sale au fost convertite în acțiuni, ce au revenit statului. Privatizarea a eșuat în urma disputelor dintre guvernul Victor Ponta și fostul președinte Traian Băsescu, dar și din cauza pregătirii necorespunzătoare. Comisia Europeană acceptă astfel de conversii a datoriilor în acțiuni doar o singură dată, în vederea privatizării. Deoarece procedura a eșuat, Comisia cere acum Guvernului să recupereze de la CFR Marfă valoarea ajutorului.

"Va pierde din cota de piaţă pe care o are acum, de circa 36 la sută. Pe piaţă sunt înregistraţi 22 de operatori feroviari de marfă, din care, în perioada 2016-2017, au funcţionat 17 companii", a adăugat Şeclăman.

Comisia Europeană a lansat, la jumătatea lunii decembrie 2017, o investigaţie pentru a determina dacă stingerea de către statul român a datoriilor CFR Marfă i-a conferit un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.

În iunie, ministrul Transporturilor, Lucian Şova, afirma că, din informaţiile sale, soluţia va fi nefavorabilă companiei feroviare româneşti.

La finele anului trecut, CFR Marfă înregistra datorii de peste un miliard de lei și pierderi de 157 de milioane lei, informează Digi 24.

Citit 1060 ori Ultima modificare Miercuri, 17 Octombrie 2018 16:53

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.