Analfabetismul funcțional, o realitate alarmantă. Patru din zece români nu înţeleg un text simplu sau nu ştiu să efectueze calcule elementare

Analfabetismul funcțional, o realitate alarmantă. Patru din zece români nu înţeleg un text simplu sau nu ştiu să efectueze calcule elementare
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Aproape 40% dintre adulții din România se confruntă cu dificultăți majore în a înțelege un text scris sau în a efectua calcule elementare, potrivit unui studiu realizat în 2023 pentru Ministerul Educației, dar făcut public abia acum, la solicitarea Edupedu.ro.

Studiul, realizat de CC SAS - IRES, în colaborare cu SNSPA, evaluează competențele funcționale ale adulților români într-un mod fără precedent, oferind o imagine clară asupra nivelului de alfabetizare funcțională la nivel național.

Cercetarea a fost realizată pe un eșantion reprezentativ de peste 4.000 de persoane cu vârsta de peste 15 ani. Participanții au fost supuși unui set de 15 întrebări care simulau situații cotidiene - cum ar fi completarea unui formular, interpretarea unui grafic sau înțelegerea unui procent - menite să testeze două abilități-cheie: literația (capacitatea de a înțelege și utiliza informații scrise) și numerația (abilitatea de a efectua calcule și de a interpreta informații numerice). Rezultatele sunt îngrijorătoare: 27,5% dintre respondenți nu pot efectua nici măcar operații aritmetice simple, în timp ce alți 10,9% se situează într-o zonă de risc, având dificultăți în înțelegerea proporțiilor sau a procentelor.

Situația este aproape la fel de gravă și în ceea ce privește literația. Aproximativ 20% dintre respondenți nu pot identifica o informație de bază într-un text scurt, iar alți 17% înțeleg cu dificultate texte ceva mai complexe. În total, mai puțin de două treimi (62,9%) dintre adulți ating un nivel considerat adecvat pentru a face față cerințelor zilnice de comunicare scrisă.

Cei mai slabi la testele de competențe sunt românii cu vârste între 50 și 64 de ani. În rândul acestora, peste o treime nu reușesc să înțeleagă informații simple din texte sau să realizeze calcule de bază. Mai exact, 20,1% sunt analfabeți funcțional la literație, iar 25,5%, la calcul, ceea ce reflectă un decalaj important în formarea lor educațională inițială.

Pe de altă parte, tinerii cu vârste între 15 și 34 de ani au obținut cele mai bune rezultate: peste două treimi au atins un nivel funcțional bun la ambele competențe.

Diferențele dintre mediul urban și cel rural, deși moderate, sunt semnificative. În zonele rurale, un sfert dintre respondenți sunt analfabeți funcțional la literație, comparativ cu 16% în mediul urban.

Acesta este primul studiu național care măsoară nivelul de competențe funcționale în rândul adulților români și vine în contextul în care România s-a angajat să participe, pentru prima dată, la evaluarea internațională PIAAC, organizată de OCDE. Raportul EduCAd, rezultat în urma acestei cercetări, oferă un punct de plecare esențial pentru politici publice menite să reducă analfabetismul funcțional și să susțină învățarea pe tot parcursul vieții.

Citit 132 ori Ultima modificare Marți, 27 Mai 2025 17:26

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro