Evaluaţi acest articol
(5 voturi)
11 comentarii

Dascălii gălăţenii susţin că învăţământul românesc nu este pregătit pentru adoptarea metodei care să prevadă ca temele să fie rezolvate doar la şcoală


Conform unui studiu realizat în 2014 de OECD (Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, la care au aderat 35 de ţări din întreaga lume), România se află pe locul al treilea la nivel mondial ca timp alocat de adolescenţii de 15 ani pentru efectuarea temelor pentru acasă. Pe primul  loc este China, cu aproape 14 ore pe săptămână, pe locul al doilea se află Rusia, cu 9,7 ore, iar pe locul al treilea, România, cu peste şapte ore pe săptămână. Adevărul este însă departe de statistici, ştiut fiind că, în special la şcolile şi liceele cu ştaif, elevii sunt bombardaţi cu nenumărate teme, la toate disciplinele.

În acest context, ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, a declarat într-un interviu că ar vrea să interzică temele pentru acasă, acestea urmând să fie efectuate în clasă. Intenţia e onorabilă, dar nu şi realizabilă, în condiţiile actuale din sistemul de învăţământ, consideră dascălii din Galaţi.

"Profesori apreciaţi după volumul de teme"


Profesorul Doru Căstăian, de la Liceul de  Artă "D. Cuclin", susţine că la noi există într-adevăr o problemă în ceea ce priveşte volumul temelor, mai ales că şi părinţii, şi învăţătorii cultivă ideea greşită că performanţa la clasă s-ar măsura în zecile de culegeri rezolvate de copii. "La acest aspect s-a gândit ministrul Educaţiei, când a propus rezolvarea temelor în clasă, problema e că nu s-a gândit că aşa ceva este practic irealizabil, pentru că şcolile din România se confruntă cu o lipsă acută de spaţiu şi nu se pot organiza cursuri after-school, iar elevii nici nu pot sta la bibliotecă pentru asta, aşa cum se întâmplă în ţările din Vest. De lucrat trebuie să lucreze, că altfel nu se poate face o consolidare a cunoştinţelor. Însă învăţătorii şi profesorii trebuie să înţeleagă că temă nu înseamnă 30 de probleme repetitive. Trebuie să se pună accent pe teme în care să valorifice opiniile personale, nu să copieze referate de pe internet. A devenit o nebunie asta cu profesorii apreciaţi după volumul de teme pe care le dau. Ştiu părinţi care vin şi cer ca profesorii să le dea elevilor mai mult de scris", spune Doru Căstăian.

"Nu le mai cerem elevilor să citească o carte?"


Şi Andra Ionescu, directoarea de la Colegiul Naţional "C. Negri", recunoaşte că sunt unii dascăli care exagerează cu temele. Dar susţine că tema pentru acasă nu poate lipsi din sistemul nostru de învăţământ, care nu permite rezolvarea ei la şcoală, întrucât are rolul ei bine stabilit: "Tema pentru acasă înseamnă consolidarea cunoştinţelor şi a deprinderilor. Nu se poate lucra în clasă suficient pentru a se căpăta acest lucru. Până la urmă, şi cititul unei cărţi este tot temă pentru acasă. Ce facem, nu le mai cerem elevilor să citească?", spune directoarea de la "C. Negri".

"Trebuie regândit întreg sistemul de învăţământ"


O viziune de ansamblu asupra a ceea ce ar însemna rezolvarea temelor la şcoală ne-a oferit-o directoarea de la Şcoala Nr. 28, Camelia Bucşă: "Ar trebui regândit tot sistemul de învăţământ, pentru ca să se poată întâmpla acest lucru. În primul rând, ar trebui să se înceapă cu redimensionarea claselor. Una e să faci teme cu 15 elevi, alta e să  ai peste 30 de copii în clasă. Altfel nu se poate, pentru că finanţarea vine şi ea la numărul de elevi. Ar trebui descongestionate programele, ar trebui schimbate categoriile de activităţi. Şi nu în ultimul rând, ar trebui spaţii pentru after-school. La noi nu există încă o metodologie clară a fiscalizării acestui after-school. S-a mers pe înfiinţarea lui pentru elevii care provin din medii dezavantajate. Dar şi elevii care vin din familii obişnuite au nevoie de supraveghere cât timp părinţii sunt la serviciu şi nici măcar n-au pe cine trimite să-l ia acasă. Şi aceştia ar putea efectua temele la şcoală, sub îndrumarea profesorilor", spune Camelia Bucşă.

Aceasta susţine că, în ceea ce priveşte volumul temelor pentru acasă, problema e destul de spinoasă. Deşi există încă din 1999 un ordin de ministru care prevede că temele nu pot depăşi o oră, maximum două pe zi, e greu de reglat acest lucru, mai ales la gimnaziu şi liceu, unde sunt mai mulţi profesori la clasă, iar temele se dau fără să se ţină cont de cât s-a primit de lucru la fiecare disciplină: "Fiecare profesor cere pentru obiectul său, dar nu  ştie  ce volum are copilul de lucru şi la celelalte. Nici ce ritm are acesta. Sunt  situaţii  în care se exagerează. Asta nu înseamnă că nu trebuie să dăm teme pentru acasă, dar trebuie să le echilibrăm. Mai sunt şi părinţi care vin şi ne cer să le dăm mai mult de lucru. Eu  le-am tot spus cadrelor didactice că pot da teme suplimentare, dar care să nu fie obligatorii, să fie pentru cei care pot şi care vor să lucreze în plus", mai spune directoarea de la Şcoala Nr.28. Aceasta mai spune că are obiceiul să verifice prin sondaj, în fiecare an, volumul de teme primit la diferite clase şi a observat că este destul de consistent, în unele cazuri. Acolo a făcut recomandări şi char a discutat cu colegii, în cadrul consiliilor profesorale, pentru găsirea unor soluţii echilibrate.

Mai puţine materii


Tot de descongestionarea materiei şi de lipsa spaţiului vorbeşte şi directorul-adjunct de la CNVA, Romeo Zamfir: "Sistemul nostru de învăţământ nu este adaptat ca elevul să-şi poată face temele la şcoală, aşa cum vedem în Occident. After-school înseamnă şi spaţiu, şi cantină, şi loc de odihnă, pentru că nu poţi ţine copilul opt -zece ore la şcoală fără să mănânce sau să-i oferi posibilitatea să se odihnească. Apoi, noi avem prea multe materii de studiu. Dacă ar fi mai puţine, ar putea fi alocate profesorului mai multe ore pentru consolidare. La noi, consolidarea aproape că lipseşte la şcoală, din cauza volumului mare de informaţii care trebuie predat", declară Romeo Zamfir.

Cum cuvântul care defineşte cel mai bine atmosfera din CNVA este performanţa, directorul-adjunct a mai adăugat faptul că nu se pot obţine rezultate la concursuri fără ca elevii să lucreze individual acasă, multe ore în plus.

Citit 6167 ori Ultima modificare Luni, 26 Septembrie 2016 01:09

11 comentarii

  • postat de Iancu Jianul Miercuri, 21 Septembrie 2016 21:27 82.78.252.*** Link la comentariu
    1
    2

    Scoala... romaneasca incepe sa seme cu industria! Arata frumos iar in interior NU EXISTA! Ideal ar fi ca elevul sa fie lasat sa invete ce-i place, sau unde detine aptitudini sau se contureaza unele! Daca unui om nu-I dai sansa sa face ce simte sa-i place in viata... va fi frustrat si trist intotdeauna! Cam cum sunt adultii care sunt platiti mai slab ca pensionarii iar daca-s la privat primesc bonus si un tratament josnic pe masura marlaniei patronilor! Eu sa detin o corporatie mare ar mari salariile incat sa vina cat mai multi oameni buni la mine... si-ar saraci pana la exterminare financiara toti marlanii care stiu sa dea cu biciul si nu detin macar cei 7 ani de-acasa!

    Raportează
  • postat de abcd Miercuri, 21 Septembrie 2016 13:48 80.215.229.*** Link la comentariu
    2
    4

    Va spune unul care à invatat la Cuza si à continuat studiile in Franta la Sorbonela : scoala romaneasca sa nu credeti ça e cu mult peste ce se face in Vest (nici pe departe, aveti noroc de elevi). Daca sunt rezultate e pentru ça elevii stiu sa iasa din metodologia comunista si programa absurda de memorare si scriere de tone de teme. Toate predate de profesori comunisti care se cred generali de armata in clasa, care sunt condusi si ei de manageri comunisti pusi pe pile si relatii politice. Si asta cu temele da rezultate, nu zic nu, dar sunt si alte metode prin care se poate ajunge la acelasi rezultat cu mai putin efort pentru elev. Sigur, asta inseamna mai mult efort atat ptr profesor cat si ptr cei care gandesc programele...voi ati vazut modulul de psihopedagogie cum arata? Mie mi s-a facut greata....uitati-va la clasementele internationale ale universitatilor, e una din Romania pe acolo? De ce nu e? E din vina elevilor? Nu! Ei individual au rezultate bune la concursuri internationale, un roman se adapteaza si face performanta la orice universitate din Vest...dar si materia si programa aia trebuie sa mai evolueze, trebuie sa se adapteze la ceea ce se inventeaza acuma...Eu fac rapoarte la munca despre e-reputatia firmelor (cum sunt vazute in ziare, retele sociale etc) si am lucrat pentru Dacia Romania din Franta - asta pentru ça Romania nu are si nu formeaza specialisti cu profilul meu...elevul la scoala e la fel ça si contribuabilul roman : cu pielea luata si cu repros in freza ça e din vina lui, ça nu face destul si ça trebuie sa faca mai mult....

    Raportează
  • postat de Altule Miercuri, 21 Septembrie 2016 13:25 82.137.13.*** Link la comentariu
    0
    4

    La subiectul in cauza, temele au rolul lor si clar trebuie rezolvat dar mai important decat temele sunt alte lucruri ca de exemplu numarul de materii cate 18-19 materii la ora actuala, programa scolara care se modifica adaugandu-se notiuni teoretice, partea practica fiind inlaturata aproape complet, as intreba profesorii de fizica sau chimie si nu numai, cand au facut ultimul experiment, cand au facut ora de clasa la teatru sau la un muzeu etc. Mai trebuie lamurit de ce optionalele nu sunt optionale ci niste materii pe care le baga scoala de un fel sau altul in functie de cui profesor se mai doreste sa i se dea ore. De ce nu se rezolva cu numarul de elevi din scoala? Cu profesorii pensionari fara vreun megarezultat sau cariera care nu mai reusesc sa mai duca o lectie dar in contumacie cu d-nii directori sunt bagati pe gat la plata cu ora. Cu cheltuielile suportate de la buget prea mici pentru functionare, tot tipa ca e ilegal fondu clasei sau a scolii, ii intreb pe acesti inteligenti de unde marker si burete sa scrie pe tabla, sa bage degetu in gura si sa scrie cu scuipat asta vreti. In plus daca acesti inteligenti n-au aflat inca, suntem in secolul 21, tehnologia ajuta procesu de invatatamant daca o ai. In Galati primaru nu a cumparat table interactive ca intr-o comuna din judet si nici nu s-a sinchisit sa dea bani de toner la secretariatul scolii.

    Raportează
  • postat de invatamantul modern Miercuri, 21 Septembrie 2016 12:47 46.97.34.*** Link la comentariu
    6
    2

    Cu actuala finantare si dotari, ar trebui sa se abandoneze sistemul bazat pe studiul distinct al materiilor scolare si sa se adopte sistemul bazat pe proiecte interdisciplinare. Profesorul trebuie sa devina mentor, sef de proiect sau preparator/meditator pe obiect si sa fie retribuit in functie de calitatea proiectelor conduse sau de calitatea suportului oferit elevului pentru a duce la bun sfarsit respectivul proiect. Un profesor ar trebui sa poata fi angajat simultan de mai multe scoli, pentru a stimula calitatea actului de invatamant.
    Deasemeni, trebuie sa se inlocuiasca sistemul de evaluare a performantei scolare bazat pe note cu cel bazat pe concursuri scolare sau extrascolare organizate de entitati independente de evaluare, care sa fie cotate in functie de gradul de dificultate.
    Elevul care ajunge sa sustina un examen scolar, ar trebui sa se poata inscrie numai daca cumuleaza un anumit punctaj, dat de rezultatele la acele concursuri.
    Nu in ultimul rand, ar trebui inlocuit invatamantul scolar din mediul rural cu homeschooling-ul bazat pe e-learning, pentru a evita dramele in care mor copiii in latrinele din curtea scolii sau se inghesuie intr-o singura sala de clasa unde preda un profesor necalificat la copii de varste diferite. Si pentru stat e mai ieftin sa achizitioneze terminale IT pentru elevi, conectate via internet la un portal educativ, unde elevul sa poata gasi cu usurinta un cadru didactic aflat la distanta care sa-l ajute sa-si finalizeze proiectele sale

    Bine, stiu ca vorbesc SF-uri...

    Raportează
  • postat de eu Miercuri, 21 Septembrie 2016 12:46 5.13.161.*** Link la comentariu
    0
    4

    Legea, asa cum este, nu se aplica. Exact asta spune doamna de la Scoala 28. Ce nu spune doamna este insa ca, pe de-o parte se ajunge la 35 de elevi in clasa datorita sistemului promovat de cadrele didactice, care se stie foarte bine ca intocmesc acele liste de asteptare cu ani inainte, pe baza porcului corespunzator adus de parinti. Pe de alta parte, tot pentru a nu-i jgni pe contribuabili, doamna director omite a spune ca acesti parinti, in mare majoritate patroni de tarabe si alte afaceri de genul asta , frustrati ca au ajuns la batranete fara a-si putea scrie macar numele corect, merg la scoala si ii pun mana in gat cadrului didactic pentru a da loazelor mai multe teme. Intre ei exista chiar zicerea potrivit careia unde nu se dau cate o suta de probleme de pe o zi pe alta nu se face scoala. Fiecare isi creste copilul asa cum crede de cuviinta, eu zic totusi sa lasam scoala sa-si faca datoria in timp ce noi ne-o facem pe a noastra de parinti.
    Nu pot sa nu remarc tonul extrem de acid al comentatorului Ion, care in cateva cuvinte surprinde esenta. Degeaba a pus din oficiu autorul articolului ultima fraza, chestia cu performanta nu reprezinta relatarea unui fapt la care ar trebui sa se rezume ziaristul, ci o parere personala a acestuia, cale pe care ii recomand doamnei ziarist sa aseze intr-un caiet toate aceste impresii ale dumneaei despre viata iar eu cel putin o voi anunta prin intermediul redactiei cand voi dori sa aflu ce gandeste. Copiii care au fost faultati in mod constant de marii profesori de la CNVA pe motiv ca nu faceau pregatire DELOC iar primii considerau ca fac pregatire dar nu cu ei, nu au timp sa se ocupe de treburi de acest gen, fiind plecati demult din tara , fiind puternici intr-un cuvant. Fara pregatirea industriala care se practica intre oale sau pe mileul din sufragerie. Altfel, eu cel putin stiu cateva situatii de copii puternici care, daca s-ar apuca sa vorbeasca, s-ar schimba multe lucruri cel putin la nivel de perceptie. Cand esti nu stiu unde si faci nu stiu ce, nu mai ai timp sa-ti aduci aminte ce iti facea d-nul ciuchina la clasa, inspector general scolar la acea vreme, pentru ca te suspecta de pregatire facuta in alta parte, no ?
    Ideea de baza este ca acei copii care vor sa invete, vor invata si vor depasi toate imperfectiunile sistemului de invatamant romanesc, pentru ca omul este inca cel mai adaptabil animal. Intrebarea care ramane este ce fac restul de 95% sau cati Dumnezeu or fi ....

    Raportează
  • postat de Iancu din Hunedoara Miercuri, 21 Septembrie 2016 12:18 91.208.234.*** Link la comentariu
    9
    5

    Da bre don profesor elevul vostru chiar este stapanul vostru.
    Daca n-ar fi elevi voi ar trebui sa va reprofilati. Sa invatati o alta meserie ca sa aveti ce manca.
    Din banii nostri, ai contribuabililor, sunteti platiti, ca sa ii invatati pe copiii nostri! Si nu numai sa ii invatati, dar si sa ii respectati
    V-ati invatat sa aveti doar drepturi, iar elevul doar obligatii!
    Uite ca nu e chiar asa!

    Raportează
  • postat de EUEU Miercuri, 21 Septembrie 2016 12:01 82.137.14.*** Link la comentariu
    2
    4

    D-le Ion nu stiu ce baliverne vi le vand unii, eu am copil care merge la olimpiada de matematica, nationala chiar, si intamplator chiar de la clasa la d-l Zamfir. N-am facut pregatire cu nimeni decat o luna de zile dupa ce s-a calificat. Nu i-a ,,suflat" nimeni raspunsul daca asta insinuati ci rezultatele- multele calificari si premii sunt efectele unor multe ore de studiu si lucru din pasiune. Din experienta de pana acum din multele concursuri la care am participat si nu numai Calude si olimpiade si nu numai in Galati, copii de la CNVA au avut rezultate si nu numai 2 sau 3 asa cum insinuati. Chiar in multe locuri suntem considerati ostili si am facut o multime de contestatii care s-au rezolvat cu marirea notelor, asa ca nu stiu despre ce povestiti acolo daca nu ati fost sa vedeti cu ochii dvs. Nu avem nu stiu ce megarezultate la nationale, pai poate intrebati ISJ Galati de ce nu exista centru de excelenta la Galati ptr toate materiile, suntem rusinea tarii, noi si inca vreo 2-3 judete ptr ca ne doare in cot de elevii performanti si lasam toata aceasta responsabilitate pe umerii parintilor. Poate intrebati cam cate ore de pregatire la centru de excelenta fac cei de Tudor Vianu sau de la ICHB si dupa aia sa aruncati cu noroi in munca unor oameni, elevi, profesori si parinti care fac eforturi cat nu va puteti inchipui. Stiu sigur ca nu va intereseaza nici cata pregatire gratuita fac toti profesorii de matematica din CNVA pentru concursuri, stiu ca va pasa doar sa aruncati cu noroi si sa scoateti ochii ca nu sunt rezultate. Am facut noi altii prin tot felul de ONG-uri ce-i drept pe termen scurt ca nu poti sustine constant dar noi am facut asta voi? Societatea asta galateana cand a facut ceva ptr copii astia ca sa aiba tupeul nemarginit sa ceara rezultate?

    Raportează
  • postat de Ion Miercuri, 21 Septembrie 2016 09:46 5.13.163.*** Link la comentariu
    5
    21

    Ce performante, domnule Zamfir? Aveti cate 2-3 elevi pe clasa performanti in CNVA-ul ala, restul sunt "fabricati". Subiectele de la olimpiada locala de matematica sunt facute la clasa(am vazut cu ochii m ei pe caietele e levilor, ca nu vin toti numai la voi la meditatiile industriale pe care le faceti cu 8 copii odata, ca sa aveti timp sa va plimb ati pe la Milano pe 100 euro noaptea la hotel). Ca sa aveti voi sute de calificati la judeteana unde nu mai fac nimic decat 2-3 pe clasa.
    A, ca s nu mai zic ca sunati copiii acasa si ii amenintati sa nu se duca la a te concursuri, ca nu stiu ce se intampla, sa vina doar la con cursurile voastre de casa: olimpiada trucata si Calude...
    La olimpiada locala profesorii de la CNVA umbla porin alte sali in care au ele vin in concurs si se uita prin lucrari, s a nu cumva s a fie in fata vreun elev de la alte scoli.
    Asa ca mai lasati-ne cu performanta fabricata.
    IAr la subiect, la CNVA after-school-ul se face la profesori acasa, la meditatii, cate 8-10 copii odata.

    Raportează
  • postat de Observator Miercuri, 21 Septembrie 2016 08:01 95.76.33.*** Link la comentariu
    2
    8

    Vorbe, vorbe, vorbe... Mai multe teme pentru acasă, mai multe aprecieri din partea părinților! Este conceptul după care se conduc, de cele mai multe ori fără acoperire, o parte a cadrelor didactice. Suntem martori ai invaziei caietelor speciale achiziționate adesea fără discernământ, în baza unor aprecieri mai mult sau mai puțin subiective. Se pare că principalele criterii de selecție sunt grosimea și prețul. Despre utilitatea lor s-ar cuveni o dezbatere mai amplă. Am întâlnit într-un asemenea auxiliar exerciții care nu au nicio tangență cu programa, care nu pot fi rezolvate pentru că elevilor nu le-au fost predate noțiunile necesare rezolvării. Și atunci de ce dăm bani pe ele. Se naște în mod firesc întrebarea: Câți dintre învățătorii și profesorii care le recomandă, de fapt care-i obligă pe copii să le cumpere, le-au citit și le-au rezolvat înainte? Mi-e teamă să avansez un procent. N-aș vrea să se înțeleagă că pledez pentru desființarea temelor pentru acasă. Dimpotrivă. Dar cred că este nevoie de de o mai judicioasă dozare a lor de către dascăli pornind de la adevărul palpabil că, așa cum sunt organizate în prezent, colectivele de elevi sunt eterogene, că nu toți elevii pot efectua zilnic aceeași cantitate de teme și la același nivel calitativ. Sigur că pentru a realiza dezideratul pe care ministrul îl are în vedere, aș spune pe bună dreptate, este nevoie de regândirea întregului sistem, dar până atunci cred ca trebuie ca lucrul acesta să-l facă fiecare om al școlii. Pentru că în ultimul timp copiii au început să se teamă de școală,una dintre cauze fiind tocmai temele care la răpesc tot mai mult timp.

    Raportează
  • postat de vasilica Miercuri, 21 Septembrie 2016 06:49 5.13.145.*** Link la comentariu
    2
    16

    Ce frumos vorbeste d-na de la scoala 28, scoala renumita pentru muntii de teme pe care la da copiilor acasa. La noi se merge pe cantitate, nu pe calitate. Baga in elev 100 de tipuri de probleme, cate 100 din fiecare tip sa invete algoritmul dom'le. Si cand in viata da peste al 101-lea tip de problema isi da seama ca nu are rezolvare, ca scoala nu l-a invatat sa fie creativ si se opreste.

    Raportează
  • postat de Viitor de aur tara ns are Miercuri, 21 Septembrie 2016 06:30 95.77.196.*** Link la comentariu
    14
    9

    De mancare le dam la scoala, temele le facem tot noi profii, in curand o sa-i gadilam si in dos pe stapanii nostri elevii, potrivit reaformei invatamantului in care repetentu e mai laudat ca premiantul.

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.