Un nou album de artă „Teodor Vişan“

Un nou album de artă „Teodor Vişan“
Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

În ziua de 31 ianuarie, pictorul și graficianul Teodor Vișan, unul dintre cei mai prolifici membri ai Filialei Galaţi a U.A.P.R., a împlinit 80 de ani. El a ţinut să-și cinstească aniversarea acestei zile prin tipărirea unui nou album de artă, care a apărut în aceste zile la Editura „Axis Libri” a Bibliotecii „V. A. Urechia” Galaţi sub semnătura istoricului și criticului de artă Corneliu Stoica. Este al patrulea album al artistului după cele din 1990 („Europrint”), 2003 (Editura „Alma”) și 2012 (Editura „Axis Libri”).

Autorul albumului a structurat materia narativă a acestuia în următoarele secţiuni: un studiu critic intitulat „Teodor Vișan - Racord la elementele realului”; un interviu acordat de pictor scriitorului și publicistului Ghiţă Nazare, preluat din revista „Școala gălăţeană”, Nr. 270/ decembrie 2019; Cronologie; Bibliografie; Rezumate în limbile franceză, engleză, germană; Reproduceri color după lucrări de pictură, acuarelă, pastel, tehnici mixte și desene. La final este publicată o fișă cuprinzând cărţile publicate de Corneliu Stoica de-a lungul timpului („De același autor”).

Albumul impresionează de la primul impact prin masivitatea lui, având formatul 30x21 cm (A-4), coperte cartonate, laminate, 240 de pagini, textele și imaginile imprimate ireproșabil pe hârtie cretată de 150 gr./m.p.

Studiul lui Corneliu Stoica constituie o amplă și substanţială abordare monografică a vieţii și activităţii pictorului gălăţean, a mediului în care a trăit și s-a format, oferind imagini importante referitoare la biografia acestuia, la expoziţiile personale organizate în ţară și peste hotare, la felul cum creaţia sa a fost receptată de criticii de specialitate. Unele informaţii sunt chiar surprinzătoare. Astfel, cei care nu cunosc prea multe despre Teodor Vișan vor descoperi în adolescenţa și tinereţea pictorului o atracţie pentru atletism, parașutism (cândva Galaţiul a avut un aeroport și sperăm ca prin efortul autorităţilor locale el să renască), box (practicat în cadrul cluburilor sportive „Voinţa” și „Constructorul”, pentru ca la maturitate să facă pasiune pentru arhivistică, astronomie și ilustraţie de carte.

Conturat pe fundalul dezvoltării mișcării plastice gălăţene și al dorinţei pictorului de a-și perfecţiona continuu pregătirea profesională și mijloacele de exprimare plastică, de a se confrunta periodic cu publicul, de a participa cu lucrări la bienale, manifestări cu caracter naţional și tabere de creaţie, culminând cu frecventarea între 2008 – 2011 a Facultăţii de Arte Plastice, Decorative și Design din cadrul Universităţii „Dunărea de Jos”, portretul lui Teodor Vișan este completat cu o analiză temeinică a creaţiei sale, întreprinsă în funcţie de genurile cultivate de el: peisaj, portret, compoziţie, nud, natură statică, flori. Este o analiză obiectivă, făcută cu pertinenţă, cu simţ al proprietăţii termenilor, autorul dovedindu-se un foarte bun cunoscător al operei plasticianului. Fapt confirmat de altfel și de numărul mare de articole scrise de el menţionate în Bibliografie.

„În materie de peisaj, pentru care are o adevărată vocaţie, locul cel mai important în creaţia pictorului îl ocupă seria de tablouri citadine consacrate Galaţiului”, notează Corneliu Stoica. ”În aceste lucrări, multe la număr, el reconstituie atmosfera, frumuseţea și poezia orașului de altădată, dar nu poate să fie indiferent nici faţă de priveliștile noilor cartiere. Cunoscător ca nimeni altul al geografiei stradale și urbanistice a cetăţii dunărene, a mahalalelor sale, el a imortalizat imagini ale orașului, cu construcţii și străzi care astăzi unele nici nu mai există, a surprins farmecul specific arhitecturii unor clădiri ca Farmacia Ţinc (expresie a barocului târziu), Vila Mon Caprice, Casa Macșay, Palatul Navigaţiei, casele avocatului Ștefan H. Ștefan, sediul ziarului „Viaţa liberă”, Casa Balș, Casa pictorului Nicolae Mantu, Biserica „Sf. Pantelimon” etc.” Sunt comentate peisajele din zona portului, din împrejurimile Galaţiului, dar și din Delta Dunării, Brăila, Constanţa, Iași, Brașov, Sighișoara, Tulcea și din alte locuri prin care artistul a ajuns.

Referitor la portretistica lui Teodor Vișan, Corneliu Stoica afirmă că acesta are „darul special de care vorbea Matisse de a face portretul să semene cu modelul, are acea forţă de a pătrunde în psihologia personajelor”, analizând tablourile care îi înfăţișează pe B. P. Hasdeu, Mihai Eminescu, istoricii Paul Păltănea și Dan Râpă-Buicliu, pictorii Nicolae Mantu, Emilia Dumitrescu, Ioan Simion Mărculescu, Constantin Dondos-Boer, Marcel Bejan, Gheorghe Mihai-Coron, Aurel Manole, Vasile Neagu, sculptorii Silviu Catargiu și Lucian Jităriuc, scriitorii Crișan Mășeţeanu, Ioan Petrulias, Ion Trandafir, Nicolae Staicu-Buciumeni, Apostol Gurău, Corneliu Antoniu, Coriolan Păunescu, Dan Plăeșu, Stelian Vicol, Violeta Ionescu, Ioan Gh. Tofan etc., dar și figurile unor oameni simpli, aflaţi în suferinţă, epuizaţi de muncă și apăsaţi de nevoi și sărăcie.

În comentariile sale, autorul albumului face trimiteri și citează aprecieri ale unor prestigioși critici de artă care au scris despre creaţia artistului gălăţean. Marin Mihalache, Corneliu Antin, Cristina Angelescu sau Virgil Mocanu. De pildă, Marin Mihalache afirmă că în genul floral „pictorul își dezvăluie, fără ezitare, darurile de colorist. Triumfătoarea florilor vigoare, mustind de preaplinul sevelor ce caută lumina solară, dobândește o vibrantă decorativitate, prin combinaţia dintre grafism și pictural. Nu sunt modelate volumetric, ci într-o fluiditate bidimensională, cu transparenţe și moliciuni, amintind tehnica acuarelei”.

Din interviul acordat lui Ghiţă Nazare am reţinut răspunsul dat de Teodor Vișan privitor la resorturile care i-au înrâurit creaţia: „Resorturile ţin de intimitatea fiinţei mele, de forumul meu lăuntric. Aici am găsit îndemnul și forţa înălţătoare de a exprima prin linii și culoare ceea ce văd și simt. Mentorii mei au fost marii pictori interbelici ale căror opere am avut posibilitatea să le admir în Muzeul de Artă din Galaţi, dar și în muzee din București sau din alte orașe. Ele au constituit modelele pe care le-am urmat și a căror lecţie m-am străduit să o învăţ. Pot spune că lecţia lor mi-a călăuzit prin ani demersul artistic”. De aici și un alt răspuns referitor la stilul său: „Nu știu dacă stilul meu pot să-l numesc Teodor Vișan. Știu însă că sunt un postimpresionist care recreează realitatea pe care o vede și simte, o interpretează, astfel încât să emoţioneze iubitorii de frumos și să-i înalţe spiritual. Oricum, cine urmărește creaţia mea, intrând într-o expoziţie colectivă, poate să recunoască tablourile mele și fără să aibă o etichetă cu numele meu”.

Reproducerile color incluse, 340 la număr, constituie o selecţie după lucrări de pictură și grafică realizate în majoritate în ultimii zece ani, cuprinzând toate genurile cultivate de artist. Ele sunt foarte bine imprimate, redând cu fidelitate formele și coloristica imaginilor.

Finanţat de sora mai mare a artistului, doamna Alexandrina Vișan, noul album de artă consacrat de Corneliu Stoica lui Teodor Vișan este o lucrare de referinţă pentru cunoașterea vieţii, activităţii și operei pictorului și în același timp o apariţie editorială reprezentativă pentru cultura și arta gălăţeană.

Citit 1086 ori Ultima modificare Miercuri, 09 August 2023 14:56

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.