După ce, în perioada 4-20 august a.c., tânăra pictoriță Cristiana-Emanuela Tărbuc a avut o expoziție personală împreună cu Raluca Drăghici la "Elite Art Gallery" din București, ambele fiind câștigătoare ale ediției a VIII-a a Concursului „#Fresh”, organizat de aceasta prin Asociația "Elite Art", iar între 11 noiembrie şi 5 decembrie a expus lucrări la aceeași galerie, în cadrul manifestării „Pigmenți de contact afectiv”, alături de colegele sale Diana Păunescu, Georgiana-Geanina Susanu și Andreea-Gabriela Tudor, artista poate fi întâlnită în aceste zile la Galeriile de Artă „Nicolae Mantu” cu o nouă expoziția personală: „Apropieri. Studii de expresie”.
Sub acest titlu, Cristiana-Emanuela Tărbuc reunește pe simeze 23 de lucrări de pictură și grafică în centrul cărora se află explorarea figurii umane, dar și câteva peisaje realizate în vara acestui an în Tabăra de creație „Pe urmele lui Ion Andreescu” de la Buzău, organizată de un alt gălățean stabilit în orașul de la Cotul Carpaților de Curbură, pictorul Valeriu Șușnea, președinte al Filialei Buzău a UAPR.
O foarte bună portretistă
Deși se află la începutul carierei sale artistice, Cristiana-Emanuela Tărbuc este o foarte bună portretistă, știe să se apropie de modelele sale, să le observe, să le studieze, să le înțeleagă și cu mijloacele pe care le are la dispoziție să le reliefeze dincolo de asemănarea fizică, condiție absolut obligatorie, și trăsături care să le definească personalitatea sau să le evidențieze trăirile, emoțiile, sentimentele, stările prin care trec. Unul din cele mai atrăgătoare portrete expuse este cel al mamei artistei („Mamă, am vrut să-ți culeg o floare”). Pictat din profil, în stil hiperrealist, chipul frumos al femeii răsare ca o efigie luminoasă pe un fundal verde deschis-auriu. Privirea îi este îndreptată spre un punct fix, părul prins la spate în coc, întreaga expresie anatomică a feței emană seriozitate, demnitate, echilibru, o adâncă combustie interioară. Elementele vegetale stilizate, ce pornesc de la baza suportului de pânză și încadrează de o parte și de alta chipul până mai sus de zona mediană accentuează atmosfera optimistă a tabloului ca simboluri ale vitalității personajului și aspirațiilor la o viață tihnită și prosperă.
Cristiana-Emanuela Tărbuc are preferință pentru portretizarea în special a persoanelor de gen feminin, imortalizate în bustul gol sau fragmentar, oprindu-se la anumite părți ale corpului sau căutând să pună în evidență unele modificări anatomice survenite o dată cu trecerea anilor. Personajele sunt înfățișate în ipostaze și atitudini diferite, iar gama stărilor și însușirilor pe care le citim în expresia figurii acestora este largă: cufundare în gânduri, melancolie („Femeie în galben”); admirație, satisfacție („Contemplare”); deznădejde, abandonul de sine („Absențe”); dragoste fraternă, atitudine protectoare („Sora”); însingurare („Sâmbătă seara”); transformări fizionomice ale corpului („După cinci-șase ani”); plăcerea și interesul manifestat pentru conversație („Dialog”); tumult interior, disperare („Strigi și tu?”). Cele două autoportrete, executate în pastel pe hârtie, sunt concepute cu o vădită notă de umor („Retrospecție”, „Introspecție”). În alte trei lucrări este prezentată Venus, zeița romană a frumuseții, iubirii, voluptății și a fecundității, identificată la greci cu Afrodita („Venus cu flori I și II”, „Venus zâmbind”). Reprezentarea este făcută sculptural, artista urmărind să scoată în relief frumusețea fizică a acesteia, suplețea și senzualitatea corpului și epiderma catifelată, folosind o linie mlădioasă a desenului și tonuri de mare finețe. Prezența florilor în cadrul tablourilor sugerează ideea potrivit căreia, în unele legende, zeița era considerată și protectoarea grădinilor.
Portretele Cristianei-Emanuela Tărbuc impresionează prin meticulozitatea cu care sunt realizate, prin atenția pe care o acordă aceasta detaliilor, prin sensibilitatea cromatică, echilibrul compozițional, prin expresivitate, prin emoțiile pe care le declanșează celor care vin în contact cu ele.
Imagini de un pitoresc deosebit
Aflată în vacanța de vară în Tabăra de creație de la Buzău, Cristiana-Emanuela Tărbuc a reținut în pânzele sale mai multe secvențe peisagistice din acest municipiu, însă în expoziția de acum nu prezintă decât două tablouri, „Heleșteul” și „Parcul Marghiloman”, primul inspirat de imaginea lacului din Parcul Crâng, „Lacul Hoților” cum era cunoscut odinioară, iar al doilea din Parcul Marghiloman, loc în care se află un ansamblu de monumente istorice. Sunt lucrări care evocă o natură generoasă, cu vegetație abundentă și un luciu de apă benefic pentru plimbări de agrement cu barca sau, cum vedem în imaginea din „Heleșteul”, de admirat rățuștele care și-au găsit sălaș pe cele trei insulițe existente. Imaginile imortalizate sunt de un pitoresc deosebit, coloristica exprimă din plin palpitul vieții, totul invitând la cunoașterea unei zone geografice dintre cele mai frumoase ale României.
Cristiana-Emanuela Tărbuc s-a născut pe 19 februarie 1999, la Galați. A urmat cursurile gimnaziale la Școala Nr. 29 „Sfânta Ana” Galați, liceul la Colegiul Național „Alexandru Ioan Cuza”, după care și-a continuat studiile la Universitatea „Dunărea de Jos” Galați, Facultatea de Arte - Secția Pictură și, în paralel, Facultatea de Litere de la aceeași instituție de învățământ superior, pe care le-a absolvit în 2021. A făcut studii de masterat în Grafică, Ilustrație și Animație la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași, Facultatea de Arte Vizuale și Design (2023). În prezent este doctorandă la Școala Doctorală de Arte Vizuale din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” Iași.
Din 2022, participă la Saloanele Filialei Galați a UAPR, iar din 2023 lucrează ca asistent universitar la Facultatea de Artă din Galați. Este membră a Filialei Galați a UAPR, din 2025. Și-a organizat două expoziții personale: „Parths. States of being/ Căi. Stări de spirit” (împreună cu Diana Păunescu), Galeria de Artă „Dana” Iași (4-30 aprilie 2024) și Galeriile de Artă „Nicolae Mantu” Galați (2-19 decembrie 2024); „Ecleraj pentru două lumi” (împreună cu Raluca Drăghici), "Elite Art Gallery", București (2025).
A participat la peste 40 de expoziții cu caracter local, național și internațional, de la Galați, Iași, Brăila, Buzău, Bârlad, București, Tulcea, Botoșani, Piatra Neamț, Brașov, Timișoara, Satu Mare, ca și la Taberele de creație de pe Valea Râmnicului și Buzău.
La manifestările la care a participat a fost onorată cu mai multe distincții: Premiul pentru Grafică, Expoziția „Identități ieșene”, ediția a XI-a (2022); Premiul Galeriei „Dana” la expoziția „Atelier 35” (2023); Premiul III, categoria de vârstă B, Concursul Internațional de Arte Plastice „Martha Bibescu”, ediția a IV-a (2023); Premiul I, Expoziția-concurs Bienala de Pictură „Alexandru Ciucurencu”, Tulcea (2023); Câștigătoare a Concursului „# Fresh”, organizat de "Elite Art Gallery" prin Asociația „Elite Art”, București (2024).

