TEATRUL MUZICAL din Galaţi, ÎN PERICOL de DISPARIŢIE. A rămas doar cu 37 de posturi

TEATRUL MUZICAL din Galaţi, ÎN PERICOL de DISPARIŢIE. A rămas doar cu 37 de posturi
Evaluaţi acest articol
(18 voturi)

* Prin votul aleşilor locali, organigrama Teatrului Muzical "Nae Leonard" a fost redusă la doar 37 de posturi * "Am fost puşi în situaţia incredibilă de a-i păstra ca funcţionari publici pe muncitorii de la Ecosal şi a-i trimite pe artişti la o fundaţie", spune primarul Marius Stan * "Vrem să existăm în continuare!", a făcut apel directorul Teodor Niţă


În loc să aniverseze 60 de ani, Teatrul Muzical "Nae Leonard" din Galaţi, ar putea, anul viitor, să-şi comemoreze dispariţia. Mai vechi decât multe alte instituţii cu tradiţie, Muzicalul gălăţean a devenit unic în ţară nu doar prin actul artistic pe care îl oferă spectatorilor, ci prin organigrama şi statul de funcţii pe care le are: 37 de posturi. Structura de personal i-a fost aprobată la recenta şedinţă a Consiliului Local, unde managerul Teodor Niţă a făcut apel pentru salvarea Teatrului Muzical.

De fapt, aleşii n-au făcut decât să aprobe acelaşi număr de posturi pe care, mulţi dintre ei, le-au votat în august 2010, când, sub barda Ordonanţei 63, care a impus restructurarea personalului din administraţia locală, au sacrificat Teatrul Muzical "Nae Leonard" şi Teatrul de Păpuşi "Gulliver", dar i-au pus la adăpost pe muncitorii de la Ecosal şi Gospodărire Urbană. Şi astfel s-a ajuns ca Galaţiul să fie singurul oraş din ţară care are un serviciu public de salubrizare - în condiţiile în care toate celelalte au societăţi de salubrizare - dar a sacrificat două teatre.

Culisele unei decizii de îndată

În august 2010, Ordonanţa 63, dată de Guvernul Boc, i-a impus Primăriei încadrarea într-un număr maxim de 1.149 de posturi. Teatrul Muzical şi Teatrul de Păpuşi ar fi trebuit să rămână neatinse, pentru că, având acelaşi certificat de naştere ca şi Teatrul Dramatic, ar fi trebuit să fie exceptate de la restructurarea lui Boc. Numai că guvernanţii nu le-au recunoscut ca instituţii exceptate de la Ordonanţa 63, aşa că au fost incluse în organigrama Primăriei.

Ca să evite o restructurare reală a personalului, aleşii au recurs la un compromis: Serviciul Administrarea Domeniului Public a fost reorganizat în societatea Gospodărire Urbană, rămânând cu personalul întreg, iar 121 de oameni de la Ecosal au fost incluşi în organigrama societăţii Administraţia Pieţelor Agroalimentare. Teatrele, însă, au fost sacrificate.

Pe 12 august 2010, într-o şedinţă de îndată, ţinută în secret, s-a votat Hotărârea Consiliului Local (HCL) nr. 294, prin care personalul Teatrului Muzical a fost redus la 37 de posturi, restul salariaţilor fiind mutaţi la Fundaţia "Andreiana Juventus". În acelaşi timp, Teatrul "Gulliver" a dispărut, devenind doar o secţie a Teatrului Dramatic. Culmea, deciziile s-au luat cu câteva ore înainte de şedinţa ordinară în care a fost aprobată noua organigramă a Primăriei.

Regretatul consilier Nicolae Rainea a fost singurul ales care a avut o poziţie oficială faţă de măsura luată în privinţa teatrelor: "Pentru suflet, aproape că n-a mai rămas nimic! Ne rămâne doar să mâncăm, să dormim şi să mergem la toaletă. E păcat! Alţii s-au chinuit 50 de ani să facă teatre de toate genurile, iar noi, acum, strângem cureaua, pentru că aşa vrea Guvernul… Eu mai am puţin de trăit, dar ce fac cei tineri?".

Au pierdut o bătălie, nu şi războiul!

Artiştii n-au stat cu mâinile în sân. Sindicatul din Teatrul Muzical „Nae Leonard” a cerut în instanţă anularea HCL 294 privind aprobarea organigramei de 37 de posturi. Tribunalul Galaţi a dispus suspendarea executării HCL 294, până la pronunţarea instanţei de fond, şi astfel Muzicalul şi-a putut continua activitatea cu structura organizatorică anterioară adoptării acestei hotărâri, personal ce exceda numărul de 37 de posturi.

Cinci ani mai târziu, pe 19 noiembrie 2015, Curtea de Apel Galaţi s-a pronunţat definitiv şi a respins acţiunea sindicatului. În aceste condiţii, Muzicalul n-a avut de ales decât să se încadreze în cele 37 de posturi. Numai că organigrama din 2010 nu putea să asigure funcţionarea instituţiei. Şi asta pentru că era plină de tot felul de anomalii! De pildă, organigrama prevedea posturi de şef secţie cor, dar fără cor, şef secţie orchestră, dar fără orchestră, şef secţie balet, dar fără balet…

La recomandarea Inspectoratului Teritorial de Muncă, încadrându-se în cele 37 de posturi, directorul Muzicalului, Teodor Niţă, a propus o organigramă operaţională, care să asigure legalitatea şi funcţionalitatea activităţilor instituţiei. Organigrama a ajuns, joia trecută, la votul consilierilor.

Apel către aleşi

La şedinţa Consiliului Local, vizibil marcat de decizia pe care trebuia să o susţină, Teodor Niţă a făcut apel către aleşi: "Mă aflu în ingrata situaţie de a susţine o organigramă care acum cinci ani mi se părea o glumă proastă, dar care, iată, a devenit lege. Chiar trebuie să vin să o şi susţin, nu să cer respingerea acestei organigrame incredibile: 37 de oameni. 55 de instrumentişti, 45 de corişti, 30 de balerini, 20 de solişti… în total 37! Dacă am încercat să fim unici prin actul artistic pe care îl desfăşurăm, iată, suntem unici şi prin organigrama pe care o avem! Singura noastră rugăminte şi singura temere: vrem să existăm în continuare! Dacă Teatrul Muzical "Nae Leonard", chiar şi cu 37 de oameni, dar cu organigramă pe care noi o credem cât de cât funcţională, nu va exista, noi, cu toţii, nu vom avea unde să ne întoarcem! Vă rugăm, cerem sprijinul dumneavoastră, ca în viitorul cât se poate de apropiat să devenim din nou ceea ce am fost: Teatrul Muzical "Nae Leonard" din Galaţi", a spus Teodor Niţă.

Doi ani de încercări în van

Primarul municipiului Galaţi, Marius Stan, a explicat că, de doi ani, face demersuri pentru recunoaşterea Muzicalului ca instituţie exceptată de la Ordonanţa 63: „Iarăşi ne lovim de ceea ce vine din urmă: ordonanţele care au apărut în timp, când am fost puşi în situaţia paradoxală şi incredibilă de a-i păstra ca funcţionari publici pe muncitorii de la Ecosal şi a-i trimite pe artişti la o fundaţie. Acesta este paradoxul în care am trăit până acum. Avem mai bine de doi ani de când am trimis documentaţia la Ministerul Culturii, dar nu numai că am trimis-o, am susţinut-o telefonic, pe firul scurt, am susţinut-o personal la Ministerul Culturii. Sunt documente care dovedesc fără putinţă de tăgadă că acest teatru trebuie să aibă o funcţionare independentă, trebuie scos din organigrama noastră cu funcţionari publici. Din păcate, se schimbă miniştrii Culturii cum se schimbă ciorapii. Şi, de fiecare dată când am crezut că ajungem, în sfârşit, la un rezultat, ministrul a dispărut, a venit altul, pe care, până când s-a familiarizat, l-au dat afară şi tot aşa. Cred că a fost cel mai schimbat minister din toate guvernele, de ce, Dumnezeu ştie! Cert e că nişte oameni suferă!", a spus Stan.

Consilierii promit soluţii

"Ca să îndreptăm ceea ce, de fapt, tot noi, Consiliul Local, am stricat, l-aş ruga pe dl director Niţă să vină cu un act adiţional în proiectul de management, astfel încât să revenim la structura pe care a avut-o Teatrul Muzical. Şi, odată cu asta, să îndreptăm şi problema Teatrului de Păpuşi. Haideţi să reparăm, în viitorul foarte apropiat!", a spus secretarul Comisiei de Cultură din Consiliul Local, Zanfir Ilie. "În urma "Bocaniadei", am fost nevoiţi să facem treaba asta! Actualul ministru are propus un an de zile, eu zic că într-un an putem să-l convingem!", şi-a exprimat speranţa şi preşedintele de şedinţă, Eugen Găvan. Cu 18 voturi "pentru", organigrama de 37 de posturi a fost aprobată.

Câţi oameni are un teatru

Potrivit directorului Teodor Niţă, Muzicalul ar avea nevoie de o organigramă cu 240 de oameni, în condiţiile în care orice teatru de operă are minim 300 de angajaţi. Imaginaţi-vă că un spectacol precum "Aida" înseamnă 150 de artişti pe scenă: 45 de corişti, 50 instrumentişti în orchestră, 25 de balerini, plus soliştii! În plus, în spatele scenei sunt zeci de oameni fără care actul artistic ar fi imposibil, profesionişti care se ocupă de decoruri, costume, încălţăminte, machiaje, peruci, sunet, lumini etc.

Faptul că organigrama de 37 de posturi este funcţională şi că artiştii au fost trecuţi la Fundaţia "Andreiana Juventus" nu constituie o soluţie, şi asta dincolo de jena şi de nesiguranţa de a nu mai fi artiştii unui teatru, ci ai unei fundaţii. "Problema este că, în asemenea condiţii, nu vom rezista! Dacă mâine dispare fundaţia, poimâine dispare teatrul. Cu cine mai faci artă? Dacă Teatrul Muzical dispare, ne vor reproşa copiii că n-am ştiut să păstrăm identitatea culturală a Galaţiului. Suntem cea mai mare instituţie de cultură din Galaţi şi cea mai bogată, prin diversitate. La anul ar trebui să aniversăm 60 de ani de existenţă şi ne dorim să fie o sărbătoare a teatrului, nu o comemorare! Sper şi cred că acesta trebuie să fie momentul zero, momentul din care trebuie să facem eforturi să revenim ce-am fost!", ne-a declarat directorul Teodor Niţă.

Citit 8849 ori Ultima modificare Marți, 01 Decembrie 2015 01:23

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.