SUCCES la Salonul de toamnă. Cum se ridică breasla plasticienilor prin ea însăşi
Foto: Foto Victor Cilincă

SUCCES la Salonul de toamnă. Cum se ridică breasla plasticienilor prin ea însăşi
Evaluaţi acest articol
(6 voturi)

Precum fantasticii drăcuşori din "Maestrul şi Margareta", s-a aplecat, uitându-se în sală, la noi, pe sub pragul de sus al uşii de intrare în nou-dichisita Galerie de Artă "Nicolae Mantu". Era nimeni altul decât actorul Lică Dănilă, cocoţat din nou pe picioroangele sale de doi metri, costumat ca la Carnavalul veneţian. Afară, el i-a putut şoca şi pe cei care treceau prin faţa galeriei din centru. Uite că ştiu şi gălăţenii să atragă!

Pe covorul roşu de la intrare, prelungit mult în stradă, intrase deja puhoi de oameni! Şi chiar nu mă aşteptam la atât interes, sâmbătă seara, mai ales că afară ploua.

La intrare, o limuzină albă, ca apropo la ce era înăuntru; înăuntru, opere de lux - grafică, pictură, sculptură, design vestimentar; în vitrină - bustul maestrului Mantu, împrumutat de la Muzeul de Artă Vizuală. Ca în vremurile bune, pe lângă boemi şi bugetari, şi o burghezie a admiratorilor şi consumatorilor de artă, mulţi stilaţi, se înghesuiau să intre. Cei mai de fiţe coborau din maşini cât mai aproape de covorul a la Cannes, aproape pe zebră, mde, să fie văzuţi.

Se pare însă că s-a format un grup destul de solid de admiratori serioşi ai artei şi artiştilor, dar şi de cumpărători şi chiar de colecţionari. Ceea ce face ca arta să nu rămână doar o supravieţuitoare săracă, din mila autorităţilor, ci şi o divă răsplătită de public.

Lumini aliniate cu laserul

Am văzut în sala cu un look foarte modern şi mulţi plasticieni de toate vârstele şi orientările, elevi şi studenţi la Arte, actori, scriitori, prieteni veniţi chiar şi din ţară. Uite, tocmai din Australia, a venit în trecere prin locurile natale pictorul Neluş Oană, acum cu un stil mai subtil, expus pe simezele noastre. Mult public, n-aveai unde să arunci un ac mic...

În sală, îţi luau ochii luminile - moderne, reglate, am aflat, cu laserul, ca să cadă spotul perfect pe exponat. Spaţiul de expoziţie este acum mult mai mare, prin reducerea unor vechi zone de depozitare. Însă, chiar şi pentru cele vreo 30 de lucrări care au încăput, spaţiul tot rămâne insuficient, după cum observase la intrare, într-o discuţie cu David Sava, preşedintele filialei locale a Uniunii Artiştilor Plastici (UAP), chiar şi viceprimarul Picu Roman. Viceprimarul rezolvase, de altfel, rapid şi o problemă apărută în timpul lucrărilor la sală, aşa că poate să nu rămână remarca cu privire la spaţiu doar un schimb de vorbe. De altfel, nici un sediu adevărat al Muzeului de Artă Vizuală nu există de ani buni! A onorat evenimentul şi directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Cătălin Negoiţă. L-am remarcat şi pe Iulian Bârsan, rectorul Universităţii "Dunărea de Jos", o altă "fabrică" de artişti, prin secţiile de Artă.

Gheorghe V. Gheorghe, înrămat

Seniorul Gheorghe V. Gheorghe a interpretat muzică "albastră" veche. Cunoscutul actor a putut fi însă admirat şi la cobză, dar pe muteşte, în tabloul "muzical" semnat de Gheorghe Miron, unde mai apar, la diferite instrumente de inimă bleu, Lică Dănilă şi Paul Buţa, de asemenea prezenţi la eveniment.

O formaţie muzicală a fermecat în deschidere asistenţa: doamnele de la Cvartetul de coarde "L´amour", apreciată trupă gălăţeană, care a evoluat recent într-un concert şi pe scena Teatrului Muzical: Cornelia Gheorghiu şi Iulia Maria Sava Titea - vioară, Gabriela Lăzăroiu - violă şi Tereza Gânju - violoncel.

Lucrări abia uscate

A fost dificil pentru criticul de artă Mariana Tomozei Cocoş, care a prezentat lucrările din expoziţie, să nu pomenească cât mai multe nume dintre cei reprezentaţi pe simeze. Criticul a scos în evidenţă marea varietate de stiluri şi calitatea lucrărilor. Este nedrept că pomenesc acum doar câteva nume de plasticieni cunoscuţi care-mi vin în minte, precum Raoul Popa, Cornel Corcăcel, Vasile Neagu, prezenţi cu pictură de şevalet, ori cu sculptură - Adrian Vădeanu sau Relu Angheluţă. Fiecare lucrare oferă ceva! Pentru prima dată în istoria galeriei, selecţia a impus doar lucrări recente, nu opere deja expuse, iar pe viitor va exista chiar o selecţie cu juriu, care va tria cele mai bune lucrări dintre cele mai bune! Artiştii au fost invitaţi de Miron să trudească în continuare (peste două luni, urmează un alt salon; acum avem patru, în loc de două!), plasticianul citându-l pe Andrei Pleşu, care recunoştea, pe lângă talent, şi munca la baza performanţei în orice artă! Astfel, artiştii ies din boemă, sunt puşi la galere, cum s-ar spune, dar rezultatul este concurenţa cu ei înşişi.

Nemulţumirile lui Miron

Miron, cunoscut pentru sutele de ore pe care le sacrifică picturilor şi desenelor sale, a cerut încă o dată şi solidaritate, chiar i-a mustrat pe colegii care nu au venit nici măcar să întrebe cum merg lucrările de reabilitare la care s-au înhămat artiştii voluntari şi câţiva tehnicieni cu inimă mare. Gheorghe Miron a ţinut deci "să NU mulţumească" celor nesolidari, iar la un moment dat nu s-a sfiit să facă linişte, ca la şcoală (cu bucuria reîntâlnirii, de care este atâta nevoie, se degaja un zumzet vocal), gest aplaudat de colegii de breaslă: revenim la normal!

La "un moment de sărbătoare" pentru comunitate, s-a adresat publicului şi preşedintele filialei UAP, David Sava. Plasticianul le-a mulţumit celor câţiva artişti implicaţi în reuşita reabilitării Galeriei - Miron, Crihană şi alţii care au ajutat, făcând inclusiv salahorie, contribuind şi cu bani, aşa cum a făcut Corcăcel.

Artiştii plastici încep să-şi păstreze direcţia împreună. Poate exemplul va fi urmat şi în alte zone artistice.

Citit 1499 ori Ultima modificare Joi, 22 Septembrie 2016 16:06

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.