Muzică şi comedie garantată, Duminică se joacă opereta "La Calul Bălan"

Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

Spectacolul e un balans între operetă şi revistă, cu melodii cu veleităţi de şlagăre

Duminică, 16 octombrie, începând cu ora 19,00, pe scena Teatrului Muzical „N. Leonard” se joacă din nou spectacolul de succes „La Calul Bălan”, operetă în două acte de Ralph Benatzky, în regia lui Migry Avram Nicolau. Vor urca pe scenă tinerii interpreţi îndrăgiţi de publicul nostru: Lăcrămioara Crihană, Adelina Diaconu, Adina Lazăr, Anton Mihail, Ionuţ Negrişanu, Mitică Belciugan, Viorel Huru, Tudorel State, Gabriel Zănoagă, Elisabeta Romilă, Costel Donose şi Alexandru Dobre. Acompaniază orchestra teatrului dirijată de Sorin Oancea. Corul este dirijat de Daniel Nistor, iar coregrafia este semnată de Francisc Valkay.

Acţiunea se petrece în vechea Austrie, într-un hotel de pe malul unui lac, cadrul cel mai potrivit pentru aventuri galante. Între a deţine un post bun şi a te îndrăgosti, chelnerul-şef Leopold riscă dragostea - prilej de a fi imediat concediat de şefa sa, văduva Josepha Vogelhuber, frumoasa hangiţă, care nu vrea să amestece slujba şi amorul. Ce urmează, veţi vedea sau veţi revedea, ascultând acorduri muzicale familiare.

"Virtuţile adevăratei operete"

Regizorul artistic Migry Avram Nicolau declara la premieră că spectacolul gălăţean întruneşte toate "virtuţile adevăratei operete": "Are muzică bună, melodioasă, pe care publicul s-o fredoneze la ieşirea din sala de spectacol. Marele melodist care a fost Ralph Benatzky, compozitor de prestigiu, în plină glorie europeană, a preluat, fără urmă de orgoliu pentru binele spectatorului, câteva şlagăre scrise de Robert Gilbert, Eduard Kunneke sau Robert Stolz. Şlagăre pe care a ştiut să le integreze în lucrarea de bază asigurând unitatea şi dramaturgia muzicală întregii partituri. Opereta mai beneficiază şi de un libret alert, amuzant, lipsit de vulgaritate; personajele fiind oameni adevăraţi care au existat şi vor exista întotdeauna. Baletul teatrului gălăţean este "plin de draci", sub conducerea lui Francisc Valkay nici nu se putea altfel. Iar interpreţii au har şi farmec, cântă, şi dansează şi rostesc replicile ca nişte adevăraţi actori. I-am găsit la Teatrul Muzical şi le mulţumesc că există. Opereta “La Calul Bălan”s-a jucat prima oară la Berlin şi a fost considerată o adevărată revoluţie a genului. S-ar putea spune că odată cu ea a început opereta modernă".

Date despre compozitor şi operetă

Libretul operetei a fost scris de Ralph Benatzky, Hans Müller-Einigen şi Erik Charell, după comedia romantică omonimă realizată, în 1896, de Oskar Blumenthal şi Gustav Kadelburg.

Premiera a avut loc la Berlin pe 8 noiembrie 1930. Datorită faptului că la realizarea muzicii acestei operete au mai colaborat Robert Stolz, cu câteva piese, Eduard Künnete, cu unele coruri, și Robert Gilbert, cu un şlagăr, Benatzky compunând totuşi majoritatea numerelor muzicale, "La Calul Bălan" a fost denumit, la vremea apariţiei, un „uriaş singspiel-revistă-operetă-potpuriu”. Multe din melodiile compuse de Ralph Benatzky pentru această operetă au devenit la vremea lor şlagăre.

Ralph Benatzky a fost un compozitor austriac de origine cehă, care a trăit între anii 1887 şi 1957, excelând în muzica pentru spectacole de revistă şi cabaret. Primele noţiuni muzicale le-a primit de la tatăl său, dirijor de orchestră, studiind apoi la Praga şi München, unde îşi începe activitatea muzicală în calitate de capelmaistru la Teatrul Mic.

În anul 1914, ajunge la Viena, unde conduce un cabaret, scriind numeroase operete şi comedii muzicale ale căror cuplete şi melodii au devenit adevărate şlagăre ale vremii. După câţiva ani pleacă la Berlin, unde continuă să compună operete fără a obţine succesul mult dorit.

Treptat se orientează către spectacolul de revistă, devenind în scurt timp cel mai solicitat compozitor al spectacolelor de la Groses Schauspielhaus, un teatru celebru prin arhitectura sa expresionistă. În 1930 realizează cel mai mare succes al său, opereta de mare montare "La Calul Bălan", care s-a jucat în mii de reprezentaţii în toate oraşele Europei. De fapt, aceasta este singura lucrare care a reuşit să se menţină în repertoriul marilor teatre din Europa şi America.

Citit 1380 ori Ultima modificare Joi, 13 Octombrie 2016 17:58

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.