Compania de navigație CNFR Navrom, profit record în vremuri de război

Compania de navigație CNFR Navrom, profit record în vremuri de război
Evaluaţi acest articol
(11 voturi)

Compania de Navigație Fluvială Română (CNFR) Navrom SA Galați a înregistrat în 2022 un profit record de peste 78,33 milioane de lei (echivalentul a aproape 16 milioane de euro – n.r.), în condițiile în care războiul din Ucraina a dus la creșterea rolului Dunării în reconfigurarea lanțurilor logistice internaționale, rezultă din datele centralizate de Ministerul Finanțelor.

CNFR Navrom este principalul furnizor de servicii de transport fluvial din cadrul Grupului Transport Trade Services (TTS), iar din această poziție este, practic, cel mai mare armator de pe Dunăre. În același timp, afacerile companiei de navigație s-au dezvoltat în contextul mai amplu al strategiilor de piață dezvoltate la nivelul Grupului TTS, fiind inclusiv parte a unor importante proiecte de investiții derulate sau aflate în curs de derulare.

CNFR Navrom a reușit să ajungă în cursul anului trecut la o cifră de afaceri de aproape 430 milioane de lei. În condițiile în care veniturile companiei au fost de 451,35 milioane de lei, iar cheltuielile au fost de aproximativ 359,18 milioane de lei, profitul brut realizat anul trecut de compania gălățeană a fost de peste 92,17 milioane de lei. După plata taxelor și a impozitelor către stat, profitul net al CNFR Navrom a fost, în 2022, de 78,33 milioane de lei.

Transporturile pe Dunăre, tot mai importante

O explicație a acestei evoluții fulminante se poate desprinde din rapoartele bursiere realizate de Grupul TTS, acestea oferind o imagine de ansamblu a contextului de piață care a propulsat afacerile CNFR Navrom.

Astfel, în condițiile generate de reconfigurarea lanțurilor logistice, efect al războiului din Ucraina, serviciile de transport fluvial pe Dunăre, dar, prin extensie, și cele din portul Constanța au cunoscut fluctuații puternice.

După cum se știe, blocarea porturilor ucrainene de la Marea Neagră a dus la necesitatea unor noi rute de transport, pe Dunăre, cel puțin pentru anumite categorii de produse. Așa se face că, în 2022, s-a înregistrat o creștere masivă a fluxurilor de produse agricole, alimentate atât de exporturile ucrainene de cereale, cât și de revenirea fluxurilor de cereale din Serbia și Ungaria – oprite o lungă perioadă din cauza distorsiunilor din piața cerealelor. 

În același timp, ca efect al sancțiunilor economice aplicate Rusiei, s-au redus semnificativ unele dintre fluxurile de materii prime minerale (bauxită și materii prime pentru industria siderurgică) și au dispărut din piață o parte din fluxurile de îngrășăminte chimice.

Per ansamblu, principala consecință a reconfigurării fluxurilor de mărfuri transportate pe Dunăre și a celor operate în portul Constanța a fost creșterea masivă a cererii de servicii pe aceste piețe. În condițiile unei oferte de servicii limitate de capacitățile fizice de transport și de operare disponibile, creșterea cererii a condus la o mărire generală a tarifelor practicate în piață.

În paralel, Grupul TTS a pus în mișcare o serie de investiții importante. De exemplu, în premieră în România, a pus la punct un terminal off-shore de geamanduri în rada portului Constanța, care a permis ca mărfurile transportate de navele fluviale ale CNFR Navrom să fie transbordate pe navele maritime de dimensiuni foarte mari (clasa Capesize – n.r.).

De asemenea, Grupul TTS a anunțat că CNFR Navrom a demarat un program de extindere a flotei. Un prim pas este un contract pentru construirea a patru barje tip Europa 2, cu o capacitate cumulată de 6.800 tone, investiție estimată la cinci milioane de euro. Perioada estimată de livrare a acestor nave este octombrie 2023 – ianuarie 2024. Potrivit datelor furnizate de TTS, finanțarea este asigurată de către CNFR Navrom SA din resurse proprii, respectiv, din rezultatul curent al activității. De asemenea, se precizează că valoarea investițiilor bugetate de CNFR Navrom SA pentru anul 2023 este de 18,8 milioane de euro.

Rezultate financiare comparative

Rezultatele financiare obținute în 2022 sunt cele mai spectaculoase pe care CNFR Navrom le-a obținut în ultimii ani. Spre comparație, în 2021, cifra de afaceri a companiei a fost de 285,88 milioane de lei, iar profitul net obținut a fost de aproape 17,5 milioane de lei. Altfel spus, în 2022, profitul obținut de CNFR Navrom comparativ cu anul precedent a fost de 4,5 ori mai mare!

Rezultatul este și mai spectaculos dacă ținem cont că, în 2020, compania de navigație a avut o cifră de afaceri de 266,96 milioane de lei și un profit net de ”doar” 9,09 milioane de lei. Pentru a avea o imagine completă, mai amintim că, în 2019, CNFR Navrom a înregistrat, la o cifră de afaceri de 288,59 milioane de lei, un profit net de aproape 15,37 milioane de lei, iar în 2018, la o cifră de afaceri de 233,12 milioane de lei, profitul net a fost de 3,7 milioane de lei.

Comparativ cu profitul de 78,33 milioane de lei din 2022, pare astăzi aproape incredibil că, în 2017, la o cifră de afaceri de 222,87 milioane de lei, CNFR Navrom înregistra... o pierdere de 3,19 milioane de lei.

După un 2022 de excepție, anul 2023 se anunță, de asemenea, unul rodnic pentru CNFR Navrom. Pe lângă investițiile de care am amintit, Consiliul Concurenței a aprobat săptămâna aceasta preluarea de către Grupul TTS a operatorului portuar Decirom, din portul Constanța, din domeniul operării și depozitării de mărfuri vrac solide și dispune de capacități de operare complementare capacităților operate de TTS. Prin urmare, se lărgesc paleta și oportunitățile de dezvoltare ale unor noi lanțuri logistice, atât la nivelul TTS, cât și la nivelul CNFR Navrom.

Citit 2683 ori Ultima modificare Luni, 29 Mai 2023 20:40

1 comentariu

  • postat de Podeț bogdan
    Miercuri, 24 Mai 2023 20:14
    5.14.142.***
    Au o lipsă de personal ACUTA.Ceronav ,,Fabrica de făcut marinari și mecanici cu 9500 Ron cursurile.Da-ti brevetul foștilor marinari ,mecanici care au lucrat și care au Liceul de Marină făcut . Lăsați acele examene extraordinar de grele de la ANR .O bătaie de joc examenele,,făcute să nu se ia examenul ,,. Dați drumul la carnetele de marinar oamenilor care au navigat dar le-au expirat brevetele ,, celebri cei 5 ani'' Sunteți mâna în mână,,Cerinav,ANR,Navrom.Dar vă plângeți că nu aveți oameni
    0
    0

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.