Operatorii portuari din Galați pot beneficia de ajutor de stat pentru investiții. Aprobare a Comisiei Europene
Foto: Dănuț Onofrei

Operatorii portuari din Galați pot beneficia de ajutor de stat pentru investiții. Aprobare a Comisiei Europene
Evaluaţi acest articol
(15 voturi)

Comisia Europeană a aprobat, joi, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, o schemă notificată de România în valoare de 126 milioane de euro, pentru a sprijini investițiile în porturile care se confruntă cu o creștere a fluxurilor comerciale ca urmare a războiului declanșat de Rusia împotriva Ucrainei. Schema de finanțare este adresată doar firmelor private din porturile Constanța (și sateliții săi), Galați, Giurgiu și în cele situate de-a lungul canalului Dunăre - Marea Neagră și al canalului Sulina.

Potrivit directorului general al Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM) SA Galați, Marcela Daniela Costea, schema de ajutor de stat are ca obiectiv principal facilitarea investițiilor în suprastructura porturilor maritime și interioare din România aflate la granița estică a Uniunii Europene, afectate de fluxurile de marfă ale Ucrainei, în contextul blocării căilor navale din Ucraina. Aceasta urmărește să reducă efectele negative ale crizei geopolitice și să contribuie la fluidizarea și creșterea capacității de operare a porturilor, în special pentru mărfuri agricole din Ucraina.

"Așa cum finanțarea a fost asigurată de Uniunea Europeană și anul trecut, la fel se procedează și de această dată. Sunt fonduri pentru maximum 30 de beneficiari, iar aceștia pot fi numai operatori privați, nu și administrațiile portuare. Se pot obține finanțări pentru instalații portuare de operare, pentru utilaje, pentru echipamente de eficiență energetică. Proiectele vor putea fi depuse până la 31 decembrie 2024, iar plățile se vor face până la 31 decembrie 2025", a declarat, pentru "Viața liberă", Marcela Daniela Costea.

Scopul schemei aprobate de Comisia Europeană constă în acordarea de ajutoare de stat pentru investiții în porturile românești, cu accent pe stabilirea de rute logistice alternative și facilitarea exporturilor ucrainene. Ajutorul de stat se acordă sub formă de grant, reprezentând maximum 65% din costul total fără TVA și nu depășește 10 milioane de euro per întreprindere. Costurile eligibile includ investiții în instalații portuare de operare, utilaje și echipamente eficiente energetic, dar nu acoperă costurile pentru clădiri, terenuri, construcții etc.

Pot aplica pentru ajutor privat în cadrul acestei scheme operatorii portuari privați, respectiv întreprinderi micro, mici, mijlocii sau mari care desfășoară activități de descărcare, încărcare, transbordare, primire şi expediere a mărfurilor din navă, la navă către și din alte mijloace de transport, în cadrul Porturilor Constanța, Galați și Giurgiu și în porturile situate de-a lungul Canalului Dunăre - Marea Neagră (inclusiv Poarta Albă - Midia-Năvodari), de-a lungul Canalului Sulina sau în porturile „satelit" ale Portului Constanța (Midia, Mangalia), aflate pe rețeaua TEN-T și care au operat și operează mărfuri de natura celor prevăzute de schemă.

Bugetul total pentru această schemă este de 126 milioane de euro (bani provenind din Fondul de Coeziune și de la bugetul de stat), fiind estimat un număr de maximum 30 de beneficiari. Schema este în vigoare până la 31.12.2024, iar plățile se vor efectua până la 31.12.2025.

Citit 1559 ori Ultima modificare Vineri, 12 Ianuarie 2024 21:15

2 comentarii

  • postat de Marian
    Vineri, 12 Ianuarie 2024 16:47
    95.76.37.***
    Problema e alta. Nimic din toate astea nu va aduce un plus in buzunarele
    salariatilor portuari, se va merge pe aceiasi tactica, nu sunt bani de salarii
    desi productivitate probabil se va dubla.
    Totul este facut in asa fel incat patronii sa-si sporeasca profiturile
    sa imbogateasca si mai mult.
    0
    3
  • postat de marr
    Joi, 11 Ianuarie 2024 20:21
    86.124.203.***
    Schema de Finantare ...numa' Porturi . Si cum Romania produce NIMIC ...e clar ca nu va beneficia Economia Nationala.
    Nu era bina ca dna Comisia Europeana sa aprobe si un credit/ajutor ptr fabrica de baterii d'aici ...daca tot ii durea sufletu' de zona ?!
    2
    9

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.