Ministrul Apărării, Angel Tîlvăr, la Șantierul Naval Damen. Proiectele navelor militare

Ministrul Apărării, Angel Tîlvăr, la Șantierul Naval Damen. Proiectele navelor militare
Evaluaţi acest articol
(27 voturi)

Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, însoțit de șeful Statului Major al Apărării, general Gheorghiță Vlad și șeful Statului Major al Forțelor Navale, viceamiral Mihai Panait, au vizitat joi, 25 ianuarie, Șantierul Naval Damen din Galați, se arată într-un comunicat de presă al MApN.

Delegației conduse de ministrul Apărării i-au fost prezentate cele mai importante proiecte de nave militare  din portofoliul șantierului din Galați.

De asemenea, au fost prezentate proiectele de arhitectură navală, dar și cele de proiectare și inginerie navală dezvoltate pentru forțele navale ale diferitelor țări contractante făcute de cei peste 185 de ingineri români din cadrul Marine Engineering Galați (MEGA), companie care funcționează pe platforma șantierului din Galați.

Delegația MApN a vizitat și două nave aflate în prezent în construcție în docurile șantierului Damen, care urmează să fie livrate unor beneficiari externi.

Comenzi la nivelul NATO

În cadrul discuțiilor cu reprezentanții companiei, ministrul Angel Tîlvăr a evidențiat faptul că, prin activitatea desfășurată prin cele două șantiere - de la Galați și Mangalia, prin soluțiile de proiectare navală dezvoltate în România și prin celelalte operații complexe cerute de producția navelor, Damen își aduce contribuția la economia României, prin crearea unui număr important de locuri de muncă și transfer tehnologic de vârf.

"Faptul că un operator economic de nivel global are o amprentă atât de consistentă în România aduce beneficii nu doar acționariatului firmei, ci și țării noastre. Crearea a peste 1.500 de locuri de muncă, multe dintre ele de înaltă calificare precum si atragerea de comenzi importante de la guverne ale unor țări membre NATO, UE sau din alte părți ale lumii, aduc prestigiu și beneficii nu doar companiei, ci și Galațiului și României," a declarat Angel Tîlvăr.

Ministrul Apărării a remarcat și importanța deciziilor Damen de a-și forma pe plan local atât specialiștii de înaltă calificare, implicați în procesele de proiectare, cât și forța de muncă angrenată în producția navelor, prin colaborarea cu învățământul superior ingineresc românesc sau prin propriul centru de formare a specialiștilor înființat în cadrul șantierului de la Galați.

"România are o tradiție solidă și îndelungată în domeniul industriei de apărare, în toate dimensiunile sale, inclusiv în construcția de nave militare, de aceea Guvernul României încurajează și sprijină inițiativele de atragere și formare de specialiști români în domenii atât de importante", a arătat ministrul Tîlvăr.

Context de securitate complicat

Ministrul apărării naționale a subliniat de asemenea că, în contextul actual de securitate, cu multiple provocări în regiune, dotarea Armatei României cu tehnologii moderne produse în țară are importanță strategică. 

„Comportamentul agresiv al Federației Ruse, care a culminat cu invazia Ucrainei, a transformat, din păcate, regiunea Mării Negre într-o zonă de conflict. Această nouă realitate impune regândirea și adaptarea posturii noastre de securitate navală. Forțele Navale Române au în derulare programe de înzestrare importante care le vor permite să-și îndeplinească mai eficient misiunile. Preocuparea permanentă a MApN este ca aceste programe să ofere cât mai multe oportunități pentru industria de apărare din România, cu beneficii concrete pentru economia națională. Această abordare este relevantă și din punct de vedere strategic, pentru că prin producerea în țară se asigură siguranța și securitatea aprovizionării cu echipamente esențiale și a mentenanței acestora pe întreaga durată de viață", a arătat Angel Tîlvăr.

Forțele Navale Române, lăsate pe uscat

Reamintim faptul că SN Damen Galați este singurul șantier naval din România care, în ultimele trei decenii, a livrat aproape 40 de nave militare sau de intervenție unor țări NATO sau țări partenere ale Alianței sau Uniunii Europene.

În prezent, în SN Damen se află în curs de construcție o navă de tip Combat Support Ship (CSS) ”Den Helder”, destinată destinată Forțelor Navale Regale Olandeze. Nava este una dintre cele mai mari nave militare construite vreodată în România, fiind devansată doar de nava de tip Joint Support Ship (JSS) "Karel Doorman", construită tot la Galați, tot pentru Forțele Navale Regale Olandeze.  De asemenea, în șantierul naval de la Galați se află în curs de realizare și două corvete Forțelor Navale Pakistaneze.

Din păcate, la nivelul țării noastre, cel mai important proiect, inițiat în 2016, de construire a patru corvete pentru Forțele Navale Române și modernizare a fregatelor ”Regina Maria” și ”Regele Ferdinand”, proiect în valoare de 1,2 miliarde de euro – a rămas nefinalizat. După ani de tergiversări, asocierea Naval Group – Șantierul Naval Constanța, care câștigase în condiții destul de controversate licitația MApN, a refuzat să mai semneze contractul de execuție. În aceste condiții, contractul ar fi trebuit să fie atribuit SN Damen, însă, în 2023, MApN a anulat cu totul procedura de achiziție.

Astfel, cel mai important proiect de modernizare a Forțelor Navale din ultimele decenii s-a transformat în cel mai răsunător eșec al MApN în privința înzestrării armatei.

Citit 4697 ori Ultima modificare Duminică, 28 Ianuarie 2024 22:27

10 comentarii

  • postat de Industria navală poloneză bifează o nouă reuşită: Ceremonia de punere a chilei primei fregate Miecznik a avut loc la Șantierul Naval PGZ
    Joi, 01 Februarie 2024 18:08
    104.243.214.***
    Potrivit informațiilor publicate de Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ SA) la 31 ianuarie 2024, la Șantierul Naval PGZ din Gdynia a avut loc așezarea chilei pentru viitoarea fregată din clasa Miecznik ORP Wicher a Forţelor Navale Poloneze
    Cum reusesc altii sa se descurce cu forte proprii! BRAVO !
    0
    1
  • postat de Ivascu
    Duminică, 28 Ianuarie 2024 11:23
    128.127.117.***
    Daca s-ar construi si ar deveni operationale cele patru corvete, ce ar mai freca tiparul vreo suta de grasani pe fiecare din ele, asteptand gustarea de la ora 10 si pranzul.
    Romania are nevoie sa apere coasta marii nu sa cucereasca Crimea.
    Datii cu ROSU.
    7
    2
  • postat de marr
    Sâmbătă, 27 Ianuarie 2024 19:09
    86.124.203.***
    Santierul face nave / Corvete ptr toata lumea ...numai ai Nostri Ministri nu gasesc Solutia .
    Sau poate ca vor la pret de Pomana ? N-ai bani de 4 ...construieste 2 ! Altfel doar facem Vizite...si Poze .
    1
    8
  • postat de Terente ...din Galati
    Vineri, 26 Ianuarie 2024 19:49
    89.137.229.***
    Pt @ Un navalist: nu's pe departe sustinator a lui Baselu, insa cred ca bati oleaca campii. Daca te referi la afacerea corvetelor, proiectul a fost incredintat Damen, de catre pm Ciolos si a fost anulat de guvernul psd&Dragnea, pe timpul lui Johannis in martie 2017.Mai citeste!
    2
    18
  • postat de La Galati am putea spune :
    Vineri, 26 Ianuarie 2024 18:23
    104.243.213.***
    ca a fost leaganul constructiilor navale romanesti , cu Centrala Navala , Icepronav , Santierul Naval ...etc. Asta pana au venit niste bisnitari straini , numiti investitori , si au facut totul praf .
    6
    24
  • postat de Stati linistiti.....
    Vineri, 26 Ianuarie 2024 17:53
    78.31.205.***
    olandezii studiaza posibilitatea ca navele lor militare sa fie construite in Olanda , mai ales in contextul situatiei din Marea Neagra si Dunare , dar si datorita faptului ca multi olandezi se arata nemultumiti de faptul ca aceste nave cu bani publici , sunt construite in afara Olandei !! Asa ca....
    3
    21
  • postat de Un navalistuleeee....
    Vineri, 26 Ianuarie 2024 17:47
    78.31.205.***
    Santierul din Galati a pierdut mii de locuri de munca , atunci cand PATRONUL OLANDEZ de la Damen a hotarat ca navele lui comerciale sa fie construite in China iar remorcherele in Vietnam !! De aceea jumatate din santier este pe BUTUCI !!
    4
    27
  • postat de ministri politruci
    Vineri, 26 Ianuarie 2024 15:19
    213.218.53.***
    pentru Un navalist. Basescu nu mai era presedinte de 2 ani cand s-a facut licitatia pentru corvete.
    intr-o tara normala, ceea ce s-a intamplat cu acel contract ar fi fost un act de tradare nationala, mai ales in contextul razboiului in desfasurare
    1
    24
  • postat de Ivascu
    Vineri, 26 Ianuarie 2024 14:47
    128.127.117.***
    In armata se spune ca "tancul este arma pe langa care trag chiulul patru oameni pe timp de pace si merg la moarte sigura pe timp de razboi".
    Acelasi lucru se poate spune si despre navele militare (vezi cazul navei Moskva).
    16
    5
  • postat de Un navalist
    Vineri, 26 Ianuarie 2024 10:37
    84.232.141.***
    Sforaru basescu si clica , sunt artizanii opririi proiectului la galati si ,,transferat,, la constanta, PERLA CONSTRUSTORULUI DE NAVE, A FOST GALATIUL, centrala navala a existat la galati si nu la constanta, daca cei de l butoane de 30 de ani, aveau grija de galateni, nu pierdeam mii de locuri de mu
    14
    32

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.