"Regii asfaltului" de la Golden Blitz au pus ochii pe Portul Galați. Miză de 50 milioane de euro

"Regii asfaltului" de la Golden Blitz au pus ochii pe Portul Galați. Miză de 50 milioane de euro
Evaluaţi acest articol
(34 voturi)

Prinsă în mai multe afaceri controversate, compania Euro Construct Trading 98 - controlată de oamenii de afaceri Sorin Vulpescu și Dan Beșciu, nimeni alții decât patronii de la Golden Blitz, "regii asfaltului" din timpul președintelui Traian Băsescu - a intrat în cursa pentru câștigarea contractelor de executare a lucrărilor la Etapa 1 și Etapa 2 a proiectului "Platformă Multimodală Galați" (PMG).

Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați a relansat licitațiile pentru Etapa 1 și Etapa 2 a Proiectului "Platformă Multimodală Galați" (PMG), două anunțuri în acest sens fiind publicate, în luna octombrie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), termenele de depunere a ofertelor fiind 10 și, respectiv, 13 decembrie a.c.
În cazul proiectului PMG - Etapa 1 - "Modernizarea infrastructurii portuare", miza contractului constă în lucrări în valoare de 179,4 milioane de lei, iar în cazul PMG - Etapa 2 - "Modernizarea infrastructurii rutiere din zona platformei multimodale pentru înlăturarea blocajelor în trafic şi relocarea unui segment de cale ferată pentru fluidizarea traficului feroviar din zona portuară", valoarea estimată a contractului este de 68,71 milioane de lei.
Deși au fost mai multe companii interesate de aceste lucrări, asocierea construită în jurul Euro Construct Trading 98 a fost singura care a depus oferte atât pentru PMG - Etapa 1, cât și pentru PMG - Etapa 2. Mai exact, este vorba de asocierea Euro Construct Trading 98 (leader), Rostdorstroy, Saga Logistics Management, având ca subcontractați și companiile Sorchiv Gaz, Manro SRL și Dewatering & Silent Piling SRL.
Potrivit datelor înscrise pe SEAP, Euro Construct Trading 98 este reprezentată de Dan Beșciu. Unul dintre episoadele prin care acesta s-a făcut remarcat este ancheta deschisă împotriva sa de DIICOT. Dan Beșciu a fost reținut, în decembrie 2014 - alături de alte șapte persoane, tot oameni de afaceri - de procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (DIICOT), toţi fiind cercetați sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de delapidare, spălare de bani, evaziune fiscală și aderare la un grup infracțional organizat, prejudiciul fiind estimat la acea vreme la 34 milioane de lei, adică aproximativ 7 milioane de euro. Potrivit procurorilor, în perioada 2011-2014, respectivii oameni de afaceri ar fi câștigat lucrări din bani publici de la CNADNR și CFR, aflate în subordinea Ministerului Transporturilor, pentru realizarea de drumuri și lucrări de căi ferate și ar fi încasat bani pentru lucrări nerealizate. "Modalitatea de săvârșire a faptelor consta în obținerea de către membrii grupului infracțional organizat a unor contracte de infrastructură rutieră și feroviară și derularea lor în condiții păgubitoare pentru companiile de stat achizitoare, prin angajarea unor cheltuieli nereale, aparent necesare derulării proiectelor, operațiuni urmate de transferul unor mari sume de bani, în mod succesiv, din conturile companiilor de stat în conturile societăților controlate de inculpați, pentru ca, în final, aceste sume să fie retrase în numerar sau folosite de inculpați în interes personal, pentru achiziția unor imobile în centrul Capitalei sau pentru plata unor vacanțe și cumpărături de lux", potrivit DIICOT.
Acest dosar nu a fost închis nici în ziua de azi de DIICOT, deși au trecut şapte ani de la deschiderea anchetei. Ce s-a făcut public până în prezent este că în dosar este începută urmărirea penală faţă de 92 de persoane şi că ancheta este încă în desfăşurare.
Dincolo de ancheta deschisă de DIICOT cu privire la Dan Beșciu, nici firma Euro Construct Trading 98 nu se află într-o situație de invidiat. În februarie 2018, compania a intrat în insolvență din cauza unor datorii către furnizori de nu mai puțin de 371 milioane de lei. Compania și-a cerut singură insolvența - motivând la rândul ei că unii beneficiari nu și-au plătit lucrările - cu doar câteva zile înainte ca judecătorii să se pronunțe asupra unor cereri de insolvență depuse de creditori. Principalul avantaj în acest caz a fost că Euro Construct Trading 98 a avut posibilitatea de a-și propune singură administratorul judiciar.
Din punct de vedere financiar, dacă în 2013 Euro Construct Trading 98 avea o cifră de afaceri de 463 milioane de lei, un profit de 24,9 milioane de lei și 833 de angajați, în 2017 a raportat pierderi de 4,7 milioane de lei. Ulterior a revenit "pe plus", însă în 2020 atingea o cifră de afaceri de "doar" 67 milioane de lei, un profit de 14,4 milioane de lei și mai avea doar 384 de angajați. În același timp, mai avea datorii de 267 milioane de lei, raportând însă că ar avea de încasat creanțe de 329 milioane de lei.
Una peste alta, contractele puse la bătaie de APDM Galați, cu o valoare totală de 248,11 milioane de lei, ar cântări mult pentru afacerile Euro Construct Trading 98.
Dacă în cazul PMG Etapa 1, asocierea având drept lider Euro Construct Trading 98 este singura care a depus o ofertă, în cazul PMG Etapa 2, o alternativă este oferta depusă de asocierea Tancrad (leader), Citadina 98, Oldroad Construct, Lemacons, având ca subcontractori Arcada Company și Gazterm Proiect SRL. După cum se observă, din această asociere fac parte unele dintre cele mai puternice firme de construcții din Galați.
Dincolo de aceste aspecte, din punct de vedere procedural, conform normelor legale în vigoare privind achizițiile publice, nici faptul că împotriva lui Dan Beșciu este deschisă o anchetă DIICOT, nici faptul că Euro Construct Trading 98 este în insolvență nu sunt, în sine, motive de respingere a ofertelor depuse. Prin urmare, dacă, în urma evaluării calitative și tehnice, ofertele sunt valabile, asocierea condusă de "regii asfaltului" de la Golden Blitz are șanse să câștige cel puțin licitația pentru PMG - Etapa 1. Aceste evaluări ar trebui încheiate la sfârșitul lunii februarie.
Mai trebuie precizat că licitațiile lansate de APDM Galați sunt cu clauză suspensivă, fiind condiționate de aprobarea spre finanțare în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020.
Aceste licitații vin după ce devizele de lucrări din cadrul proiectului platformei multimodale au fost reactualizate. Precedentele licitații au rămas fără ofertanți, din cauza subfinanțării, existând și presiunea respectării termenelor asumate pentru obținerea fondurilor europene.
Pentru deblocarea proiectului, în cazul Etapei 1 s-a renunțat la finanțarea prin CEF și s-a trecut la recalcularea proiectului în vederea depunerii unei noi finanțări prin POIM. În cazul Etapei 2, care a fost din start depusă pe POIM, s-a trecut la recalculare, dar și în acest caz este nevoie de aprobarea surselor de finanțare suplimentare.

În foto de mai jos, Dan Beșciu

Citit 11420 ori Ultima modificare Vineri, 17 Decembrie 2021 14:04

6 comentarii

  • postat de paloma
    Joi, 16 Decembrie 2021 23:48
    5.13.157.***
    A propos : fotografia este din Taiwan, o tara cu 1.000 ani inaintea noastra !!!
    4
    11
    Raportează
  • postat de paloma
    Joi, 16 Decembrie 2021 23:46
    5.13.157.***
    Nu va mai certati, doar se cheltuiesc niste bani...genul portu' liber...Va fi bun pentru liniute, atat...La taxele care sunt percepute acum pe Dunare, nu v-a veni nimeni !!!
    4
    7
    Raportează
  • postat de Se putea oare, a cata oara, sa nu dam cu mucii in fasole ?!..
    Joi, 16 Decembrie 2021 11:41
    45.56.196.***
    Daca va intrebati de ce judetul , orasul Galati este ca vai de capul lui , vedeti si cine conduce Camera -PSD-ista de Comert si Industrie Galati.
    Niste bosorogi-dinozauri , fara rezultate in munca...
    5
    46
    Raportează
  • postat de teo
    Joi, 16 Decembrie 2021 09:26
    5.14.134.***
    Ar trebui interzisa subcontractarea de lucrări acolo unde beneficiarul e o institutie publica de stat. Cine castiga licitația acela raspunde pentru executia ei.
    1
    34
    Raportează
  • postat de Greu la deal, greu la vale
    Joi, 16 Decembrie 2021 07:38
    5.13.205.***
    Doamne câtă ticăloșie...au lălăit-o cu licitațiile până au dat-o "bine", "cu dedicație", și cui putea atribui unora care au fost susținătorii unui regim t! Călos ce a distrus țara...că doar unu, ăl cu gaura gurii lui a zis "ăsta-i stat mafio...eu știu ce zic".

    "Bravo" bă nă tăfleților care atribuiți licitațiile în sictir, în zeflemea, "bravo"...apoi vă mirați ca "deștepții" de ce merge țara prost, cât mai ales orașul ăsta... Treburile-s "bune" dacă mintea voastră creață a putut scorni/accepta ca viabilă asemenea participant la licitație(că acum nu mai e cu lozincăraia/chiloțăria cu "cor0pț!on" și "antic0ropț!on, în schimb vezi Doamne...primii câștigători ai licitației, acea companie israeliană sau ce era ea, ce să vezi...nu le puteau fi acceptate pretențiile... Dar, ca să vedeți ce "bezna nopții"...au acceptat pe unii care sunt cercetați pentru "coropțion" și pentru lucruri t!căloase făcute, despre care se vorbește în articolul acesta...și despre care nu se mai revoltă nimeni(că vezi Doamne, nu e cu "MUE Pe Se De")... Sigur o să aveți "lucru bine făcut" și o "Să trăiți bine" dacă se acceptă t!căl0șia asta de a le fi atribuit ăstora contractul, de probabil o să rămâneți ori fără acele fonduri, ori o să vi se dărâme "cošmelia"/"maghernița"...De o să tot plângeți după ăi Mer Trans...să vinå să vă construiască terminalul.
    5
    33
    Raportează
  • postat de anti spaga
    Joi, 16 Decembrie 2021 07:28
    62.231.94.***
    cred ca plang cei de la Vega si Tancrad dar asta este transparenta si piata libera...
    8
    32
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.