CHELTUIM, anual, milioane de euro pe MAȘINI. Săraci, dar cu drag de volan
Foto: Foto-arhivă ”Viața liberă”

CHELTUIM, anual, milioane de euro pe MAȘINI. Săraci, dar cu drag de volan
Evaluaţi acest articol
(10 voturi)


* Dăm cu 20 la sută mai mulţi bani pe maşini, decât în 2013 * La un cumpărător de limuzină, sunt măcar câteva zeci care îşi cumpără hârburi ieftine * În topul preferinţelor gălăţenilor: Volkswagen, Opel şi Ford, dar şi Audi, BMW şi Mercedes * În medie, fiecare din noi a cheltuit pe maşini 53 de euro. De banii ăştia, unii şi-au luat bolid, alţii… nimic


Dacă am judeca după cât de aglomerat e traficul de străzile Galaţiului, am zice că nu mai există gălăţean să nu aibă măcar o maşină. Evident, însă, nivelul nostru de trai e departe de a ne permite aşa ceva. Potrivit statisticilor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), parcul auto gălăţean era compus, la începutul acestui an, din 121.004 autoturisme. Or, asta înseamnă că mai puţin de un gălăţean din patru are maşină! Cei drept, cei peste 6.000 de gălăţeni care şi-au cumpărat anul trecut autoturisme au ridicat valoarea pieţei locale de profil la circa 28 de milioane de euro. Şi asta, doar la un calcul bazat pe aproximări. Dar şi aici, cifrele ne-ar putea uşor induce în eroare cu privire la puterea de cumpărare a gălăţeanului. Motivul? La un gălăţean care a avut de unde cheltui 100.000 euro pe o maşină nouă şi luxoasă, sunt cel puţin câteva zeci care şi-au cumpărat una de 2.000 de euro, veche de aproape 20 de ani! Şi alţi câteva mii care n-au putut cheltui nici măcar 1,5 lei pe un bilet de autobuz.

Vă spunem astăzi ce preferă gălăţenii, când vine vorba despre maşini, ce îşi permit, de fapt, să îşi cumpere şi câţi bani scot din buzunar.

Maşini mai multe, dar aproape toate vechi


Anul trecut, gălăţenii şi-au înmatriculat, lunar, vreo câteva sute de maşini. Cele mai puţine s-au înscris în trafic în luna septembrie (79 la număr), iar cele mai multe, în iunie (680). E o dinamică firească, pe care statisticienii au confirmat-o, la nivel naţional: vara, creşte apetitul românului pentru cumpărat maşini. DRPCIV atestă faptul că, per total, în 2015, gălăţenii şi-au cumpărat şi scos pe şosele nu mai puţin de 6.129 de autoturisme. Vânzările au crescut, deci, cu o cincime faţă de 2013, când, tot din datele DRPCIV, se înmatriculaseră doar 4.869 de autoturisme, în Galaţi. E drept că mai avem, în trafic, şi maşini înmatriculate la Tulcea, la Bucureşti sau în Bulgaria, dar procentul lor nu e chiar atât de mare încât să influenţeze statistica. Iar cum preferinţele de consum ale gălăţenilor, în materie de maşini, rămân cam aceleaşi, de la an la an, e destul de clar să sumele pe care le cheltuim pe maşini sunt şi ele în creştere cu circa o cincime.

Volkswagen, Ford şi Opel sunt maşinile “de bază”


Chit că e ianuarie sau iunie, maşina preferată a gălăţeanului rămâne tot Volkswagen, iar modelul cel mai căutat e tot Golf. Lună de lună, în medie, cam un sfert dintre maşinile pe care ni le cumpărăm provin de la acest producător german. Şi cum cele mai multe maşini cumpărate la noi sunt la mâna a doua (ba chiar destul de vechi), scandalul încălcării normelor de poluare de către Volkswagen n-a afectat cine ştie ce piaţa auto locală. Când vine vorbe despre vechimea maşinilor cumpărate, gălăţenii sunt dispuşi să cumpere şi vechi, dacă preţul e mai mic. Anul trecut, spre exemplu, s-au înmatriculat Volkswagen-uri cu vreo 18 ani la bord! Totuşi, cele mai multe maşini ale producătorului german pe care le cumpără gălăţeanul sunt cele fabricate între 2000 şi 2003 şi cele mai noi, ieşite pe poarta fabricii între 2008 şi 2012. Numai pe Volkswagen-uri se duc, deci, anual, peste cinci milioane de euro. Evident, şi asta e tot o medie - bazată pe datele legate de înmatriculări ale DRPCIV şi cele de piaţă, colectate de pe site-urile de vânzări de maşini - pentru că pe lângă Golf-uri, Passat-urile şi Tuareg-urile vechi, se mai cumpără şi Phaeton mai nou, al cărui preţ e şi de patru sau cinci ori mai mare decât al unui Golf din anul 2000 sau Passat şi Jetta din 2014-2015.

Autoturismele produse sub brandurile Opel şi Ford ocupă locurile doi şi trei în topul preferinţelor gălăţenilor. În funcţie de luna din an şi, probabil, de ceea ce se găseşte pe piaţa de second hand, gălăţenii îşi cumpără mai multe Opel-uri sau mai multe Forduri. În medie, însă, aceste două branduri ocupă cam 30 la sută din piaţa auto locală. Se caută cu preponderenţă maşinile la mâna a doua. Modele preferate sunt: Astra şi Astra G Caravan la Opel şi Focus şi Fiesta la Ford. Per total, se vând Opel-uri şi Ford-uri pe piaţa locală de măcar vreo patru milioane de euro. Limuzine de măcar vreo 10 milioane de euro, fiindcă pe Mercedes-uri, BMW-uri şi Audi-uri, se mai duce anual, o întreagă avere.

Poate că vi se par multe şi luxoase pe străzile Galaţiului. Să ţinem totuşi cont că nu toate sunt noi şi realmente scumpe, la valoare actuală de piaţă. Unele dintre ele au fost deja rulate până spre 250.000 sau chiar 300.000 de kilometri. Ba poate şi mai mult. În plus, au motoare mari şi consum pe măsură, aşa că unii dintre proprietari - fie că sunt oameni oneşti, fie că au fac diverse afaceri subterane - nu investesc cine ştie ce în ele, fiind nevoiţi să cheltuiască destul de mult pe taxe, întreţinere şi combustibil. Dar oricum, la un preţ mediu de măcar 15.000 de euro per autoturism şi la peste 800 de astfel de autoturisme înmatriculate anul trecut, valoarea pieţei auto tot mai creşte cu peste 10 milioane de euro dintr-un foc.

Dacia face şi ea bani buni


Din ce am socotit până acum, circa 63 la sută din piaţa auto locală valorează aproape 20 de milioane de euro. N-am luat încă în calcul vânzările de Dacia, care ocupă cea mai mare parte din piaţa de nou. Anul trecut, s-au vândut 370 de Dacii. Asta înseamnă încă vreo 2,5 milioane de euro, pe puţin. Am ajuns, deci, cam la 70 la sută din vânzările de autoturisme. N-am socotit nici maşinile considerate într-adevăr de lux (avem în Galaţi un Ferrari, un Aston Martin, două Maserati, 75 de Porsche-uri etc.) şi nici celelalte aproape 1.850 de maşini cu branduri diverse - noi şi second hand - care n-ar avea de ce să aibă o valoare mai mică de 2.000 de euro bucata. Per total, tot s-ar mai strânge încă vreo cinci milioane de euro cheltuiţi.

Putem, deci, să tragem o concluzie simplă: gălăţenii şi-au cumpărat maşini, anul trecut, de cel puţin 27,5 milioane de euro. În medie, fiecare dintre noi a cheltuit, anul trecut, cam 53 de euro pe maşini. Numai că unii şi-au luat Maserati, alţii Logan iar alţii, deocamdată, nimic.

CITEȘTE ȘI: Mercedesul lui CEAUȘESCU, scos la licitaţie

Citit 6153 ori Ultima modificare Marți, 09 Iunie 2020 14:54

6 comentarii

  • postat de Rochita cu volane
    Miercuri, 16 Martie 2016 10:15
    81.12.150.***
    Eu din titlu, tonul general, dar si accentele articolului inteleg un lucru clar: autorul insista si se arata oarecum indignat de ideea ca galateanul, cel putin, isi cumpara harburi. Sarac sa fie, dar sa aiba masina.
    OK, fie cum spui mata, jurnalistule.
    Evident, nu voi pune intrebarea retorica daca, cumva, salariat mediu pe economie probabil fiind, cum nu cred ca sunt jurnalistii din acest capat de tara, dra hai, treaca de la mine, s-a abtinut de la a-si lua masina ca nu cumva, nepergatit financiar fiind, sa nu trebuiasca sa recurga la un harb. Chiar si daca are masina, fie in perfecta stare, as paria pe orice ca a lui nu valoreaza mai mult de 3.000 de euro nici cu rezervorul plin.
    Dar, asa cum scriam nu vreau sa fac rautati gratuite.
    Atat doar vreau sa-l intreb pe jurnalist, pentru a-i dovedi ca e usor sa dai cu var realitatea, din unghiul in care-ti convine, in loc sa te chinui zile si nopti si s-o pictezi maiastru, in lumini si umbre daca nu geniale, macar mestesugite (intelege pensula ce vreau sa spun):
    La un buget pe cap de locuitor cel putin cat al bucurestenilor (105 mil euro la nici 220 mii galateni vs. 1 md. de euro la peste 2,2 mil. bucuresteni), municipalitatea locala ce fel de autobuze ne-a cumparat, verficule? Cumva unele la mana a doua, cu kilometraj dublu cat cel real al harburilor din talcioc? Cumva unele care mai si iau foc in mers? Bre, ma lesi?
    Ce usor e-a da mereu vina pe cetatean, scarbavnicul asta de nu-si merita ilustrii conducatori care io-te cum il invata de bine numa' el nu vrea sa inteleaga...
    Nu-mi multumi pentru critica, oricand, prieteneste, cu placere!
    1
    15
    Raportează
  • postat de steel
    Marți, 15 Martie 2016 01:15
    37.116.98.***
    priviti ce fete si ce fel sunt imbracati "curiosii" astia..... mi se intoarce stomacul pe dos
    1
    14
    Raportează
  • postat de dima
    Luni, 14 Martie 2016 23:29
    89.137.227.***
    Romanul e rupt in fund si vai de capul lui , nu are bani de mancare dar vine la serviciu cu masina ca sa se dea mare. Prost si fudul. altii nu au bani de benzina, pun de 30 lei si sunt mandrii de parca sunt presedint in masinile alea. Vai de capul vostru!
    4
    22
    Raportează
  • postat de Iancu din Hunedoara
    Luni, 14 Martie 2016 15:40
    91.208.234.***
    sunt curios domnule kolbay, dumneata ce masina conduci?
    Ca la tine masinile sunt de doua feluri: bolizi si harburi!
    Deci in concluzie daca ai harb de ce mai mergi cu el si nu il dai la rabla?
    Iar daca ai bolid de unde ai avut bani de bolid? din leafa de la viata libera?
    5
    21
    Raportează
  • postat de jojo
    Luni, 14 Martie 2016 08:18
    217.156.52.***
    Chiar asa, sunt din ce in ce mai multe masini in circulatie.
    Asta inseamna ca daca sunt mai multe masini atunci sunt mai multe impozite pe masini, mai multe roviniete dar si mai multe piese si combustibili, adica TVA.
    Deci se cuvine sa ne punem intrebarea sincera:
    - De ce avem in continuare strazi proaste?
    4
    36
    Raportează
  • postat de jos jos jos
    Luni, 14 Martie 2016 07:27
    79.116.105.***
    te-ai plimbat prin galati sa vezi cate vile sunt? mai umbla prin oras de unde dracu ati avut bani de vile,,, aku te ei de un harb de 3000-4000 de euro

    ia dute pe arcasilor aia au furat si tu te ei de bani munciti rusine
    5
    33
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.